Data bepaalt niet mijn filmavond

Film

Als data-enthousiasteling en filmliefhebber vind ik Netflix een fascinerende organisatie. Ze beschikt wereldwijd over miljoenen regels aan klant- en transactiedata. Het is haar best bewaarde geheim, haar Heilige Graal. Deze data bewaakt Netflix zoals Coca Cola haar recept bewaakt.

Hoe anders is dit bij de grote filmproducenten? Direct na het openingsweekend maken zij trots (of in het geval van een flop schoorvoetend) bekend hoeveel mensen hun nieuwe film in de bios hebben gezien. Netflix niet. Zij rept met geen woord over het aantal mensen dat bijvoorbeeld Netflix Original Bright heeft gezien. Je hebt er misschien van gehoord, die vreemde film waarin superster Will Smith samenwerkt met een Ork. De film werd genadeloos neergesabeld door de recensenten.

En toch kondigt Netflix doodleuk aan een vervolg te produceren. Hoeveel mensen de film op Netflix heeft gestreamd, weten we niet. Netflix houdt haar kaken stijf op elkaar. Kijk- en luisteronderzoeksbureau Nielsen deed met traditioneel onderzoek een poging het aantal kijkers in kaart te brengen. Zij concludeerde dat zo’n elf miljoen Amerikanen in de eerste drie dagen dat Bright beschikbaar was de film had bekeken. Klopt dat? Zit dinosaurus Nielsen in de buurt? Netflix zegt niks, maar de kans is groot dat Nielsen er flink naast zit. Want als een soort van disclaimer meldt Nielsen doodleuk dat ze enkel heeft onderzocht hoeveel mensen Bright op een televisietoestel heeft gezien, streams via pc, tablet of smartphone niet meegenomen. Welkom in de 21e eeuw Nielsen…

Netflix gaat zich de komende jaren meer en meer focussen op de productie van originele series en films. Haar doel is uiteindelijk een portefeuille te hebben met alleen maar originele, zelf geproduceerde content. Daarmee willen ze de strijd aangaan met giganten als Warner Bros., Paramount, Fox en Universal Studios. Productiemaatschappijen die al sinds jaar en dag de lakens uitdelen in filmland. En nu zijn ze, misschien wel voor het eerst in hun bestaan, bang. Bang voor wat gaat komen.

Want in haar keuzes welke films en series Netflix gaat produceren, zal zij gebruik maken van haar data. Welke films zijn populair? Welke acteurs? Welke genres? Maar ook: op welke filmtitels wordt gezocht die niet beschikbaar zijn op Netflix? Complexe algoritmes bepalen straks het filmaanbod dat jij en ik voorgeschoteld krijgen. Creativiteit? Originaliteit? Niet meer nodig! Gewoon een kwestie van eentjes en nulletjes.

Het is zondagavond en ik log eens in op Netflix. Onder het kopje Beste keuzes voor twanarts zie ik de serie Friends (97% match). Geen idee hoe Netflix op deze suggestie is gekomen maar de kans dat ik die serie ga kijken ligt eerder rond de 3%. Daar tegenover staat dat een film die ik ijzersterk vind, The Place Beyond the Pines, zo laag scoort dat Netflix niet eens de moeite neemt een percentage weer te geven. Trouwens wel slim van ze; alleen de top matchscores laten zien en voor alle andere films de kijker vooral niet ontmoedigen deze ook een kans te geven.

Wat te doen? Ik vertrouw op mijn eigen filmkennis en besluit dat data niet mijn filmavond zal bepalen.

Auteur: Twan Arts

Docent bij Fontys Hogeschool Marketing Management en auteur van diverse boeken