Unconnected met de werkelijke wereld

Creepy

Wist je dat er in China jongeren zijn die zó verslaafd zijn aan online gamen dat ze bang zijn dat een sanitaire stop de ontwikkeling van hun digitale karakter in het spel dat ze spelen negatief zal beïnvloeden? In plaats van naar de wc te gaan, dragen ze luiers zodat ze de hele dag door zonder onderbreking door kunnen spelen. Ze zijn hetzelfde als heroïneverslaafden: ze worden onrustig als ze te lang van de digitale wereld weg zijn geweest en kunnen aan niets anders meer denken.

Het voorbeeld van de jongeren in China is natuurlijk extreem, maar hier dicht bij huis zijn er ook genoeg voorbeelden van jongeren te vinden die zó verslaafd zijn aan het online gamen, dat ze niet meer in de maatschappij kunnen functioneren. Het heeft lang geduurd voordat een gameverslaving in de rij van nicotine-, alcohol- en heroïneverslaving werd geplaatst. Nu we eindelijk zo ver zijn, kan er al weer geconstateerd worden dat deze uitbreiding incompleet is. We turen op een dag namelijk massaal uren bijeen naar het scherm om statussen te checken, eindeloos te scrollen door plaatjes en vijf afleveringen van een serie achter elkaar te kijken op platformen die streaming media aanbieden. Al de tijd die we spenderen aan deze media, gaat af van de tijd die we nuttiger hadden kunnen besteden.

Handheld apparaten zoals smartphones of tablets zijn zo ontworpen dat ze gemakkelijk in het gebruik zijn. Zelfs een kind van twee heeft in een mum van tijd Youtube ontdekt en kan eindeloos films achter elkaar afspelen. Wat veel mensen niet weten is dat ontwerpers van deze apparaten hun eigen kinderen strikte regels opleggen in het gebruik er van. Zij weten wat voor verslaving deze toestellen teweeg kunnen brengen en beschermen hun kinderen hiertegen.
Niet alleen apparaten zijn ontworpen om consumptie te stimuleren. Social media is er op ontworpen jou herhaaldelijk terug te laten keren naar het medium. Games zijn zo ontworpen dat je gemakkelijk uren achter elkaar speelt om nét die bepaalde level te halen. En met de komst van streaming diensten is het binge watchen gemakkelijker geworden. Waar je vroeger bij afloop van een aflevering van je bank af moest komen om de volgende VHS tape in de videospeler te stoppen, is tegenwoordig het drukken op een knop voldoende om de ontknoping van een cliffhanger te zien.

De gevolgen van massaal in de online wereld vertoeven heeft gevolgen voor alle leeftijden. Kinderen ontwikkelen zich op sociaal gebied onvoldoende omdat ze niet oefenen met het direct communiceren met anderen. Praten met en luisteren naar anderen is iets dat aangeleerd moet worden. Jongeren discussiëren liever online omdat ze het berichtje dat ze naar de ander sturen herhaaldelijk kunnen blijven aanpassen voordat ze het versturen. Of ze raken verslaafd aan het gamen waardoor ze simpelweg niet meer toekomen aan school. ‘s Avonds wordt nog zó lang
gebruik gemaakt van beeldschermen dat door het blauwe licht er van de aanmaak van het slaaphormoon melatonine negatief wordt beïnvloed. Het gevolg hiervan is dat men heel lastig in slaap kan komen met een flink slaaptekort als resultaat.

Ouders berokkenen zowel schade aan zichzelf als aan hun kinderen. Schets jezelf de volgende situatie voor: een ouder tuurt op zijn smartphone naar berichten op social media. Zijn kind komt bij hem en stelt een vraag. Zonder dat de ouder van het scherm af kijkt, geeft het antwoord. Het kind leert op deze manier aan dat het normaal is om iemand niet in de ogen te kijken wanneer je met elkaar praat, terwijl dit een essentieel onderdeel is van onderlinge communicatie.

Voor de verslaafden onder ons zijn er natuurlijk afkickklinieken, maar laten we aannemen dat het niet zo ver is gekomen, maar je wel de indruk hebt dat je te veel tijd spendeert in de digitale wereld. Wat kun je doen om het gebruik van online media te beperken? Er zijn applicaties die bijhouden hoeveel tijd je de smartphone of tablet hebt gebruikt om naar het scherm te kijken. Telefoneren wordt dus niet bij de tijd opgeteld. Je zult schrikken van het aantal uren dat je op een dag met kijken naar het scherm doorbrengt. Stel jezelf de vraag hoeveel tijd je werkelijk op een dag aan het kijken naar een scherm wilt spenderen en houd je daar aan.

We zijn van nature nieuwsgierige wezens en onze aandacht wordt verstrooid bij iedere signaal van buitenaf. Schakel het geluid of het trillen van het apparaat bij een inkomend bericht uit. Dit is per applicatie toe te passen zodat applicaties die het er echt toe doen wel de benodigde aandacht krijgen. Zo kun je in alle rust concentreren op hetgeen je mee bezig bent. De reden dat iemand aan binge watchen doet is omdat een aflevering binnen een serie vrijwel altijd eindigt met een cliffhanger, dat in de eerste vijf minuten van de volgende aflevering wordt beantwoord. Zolang er telkens met een cliffhanger wordt geëindigd, is de drang om de volgende aflevering te kijken groot. Daar wordt weer naar het einde toe een volgende cliffhanger voorbereid. Stop in de vijfde minuut van de volgende aflevering met kijken en je zult de makers geen gelegenheid geven een cliffhanger op te bouwen. Kijk vervolgens de volgende keer weer tot de eerste vijf minuten van de volgende aflevering.

Mensen die veel online gamen doen het niet alleen voor het spel, maar ook omwille van het sociale karakter. Doelen worden immers samen behaald en het is niet makkelijk om de spelbreker te zijn. Om te stoppen met de game, moet je ook uit die online groep stappen. Anders is de drang om één potje mee te spelen groot en voor je het weet zit je er weer uren achter het scherm.

In de huidige digitale maatschappij is het gebruik van mobiele apparaten en online diensten simpelweg nodig om goed te kunnen functioneren. We zijn echter massaal doorgedraaid in het gebruik er van waardoor het schadelijke vormen begint aan te nemen. Een middenweg is gelukkig prima te vinden, waardoor deze apparaten je leven niet over hoeven te nemen.

Auteur: Mustafa Şen, Business Consultant at Grexx en Gemboxx

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *