Digital Wednesday – Digital & Marketing Automation

Het Digital Wednesday event van 18 april 2018 stond in het teken van Digital & Marketing Automation. Vier sprekers kwamen hierover hun verhaal vertellen. De eerste spreker van de avond was Andre Kuijpers, hoofd van CX consultants Benelux. Inmiddels heeft hij meer dan 10 jaar ervaring op het gebied van Direct Marketing & Online Marketing, maar dit was niet altijd zo.

Ooit is hij namelijk simpelweg begonnen met brieven sturen naar mensen, maar inmiddels helpt hij klanten met Marketing Automation. “De inbox loopt namelijk vol, terwijl brieven op een lege tafel komen, volgens Andre”. We moeten ons traditionele denken eens gaan veranderen in denken vanuit de klant. Dit betekent dus minder brand focus, maar meer op de klant gefocust. Dit alles zorgt voor het ultieme doel van Marketing Automation, namelijk engagement. En die engagement is een combinatie van:
– De juiste boodschap
– De juiste persoon
– De juiste timing
– Het juiste kanaal

De tweede spreker van de avond was Wing Cheung, Digital Marketing manager bij DigiB (Brenntag). Voor hem kan je Marketing Automation zowel B2B als B2C inzetten, omdat de doelen van Marketing Automation voor hem hetzelfde blijven. Je wilt namelijk een activatie van je e-commerce platformen, leadgeneratie en misschien wel de belangrijkste, je wilt loyaliteit creëren zowel bij de bedrijven waarmee je werkt als bij je klanten. Ook had Wing nog enkele tips uit zijn eigen ervaringen:
– Onderschat changemanagement niet
– Betrek lokale stakeholders
– Maak het proces schaalbaar

Sander Janssen, head of digital van Freo, vertelde ons hoe Freo Marketing Automation inzet. Freo kan met deze Automation voorspellen of klanten van hen in de financiële problemen kunnen komen en zij kunnen aan de hand hiervan zien, hoe ze dit moeten en kunnen voorkomen. Door de vele data is het voor hen belangrijk om de customer journey in balans te houden. Momenteel bestaat de Automation van Freo uit drie delen: prospect, customer en ex-customer. Bij de prospects richten zij zich vooral op de aandacht en de activatie van de prospects, hiermee willen ze leads vasthouden in het activatieproces. Bij het deel customer richten zij zich vooral op de ontwikkelingen en het behoud van de klanten om hiermee invulling te geven aan de zorgplicht die ze hebben.

De 4e en tevens laatste spreker van de avond was Alex Ballering, Marketing Intelligence & CRM Manager bij Brocacef. Dit is een keten waar veel apotheken onder vallen. Voor hem is 1 ding cruciaal, namelijk een relatie opbouwen met de klant. Mensen willen namelijk liever niet naar een apotheek komen, omdat ze zich dan ziek voelen. Daarom is voor hem de relatie met de klant belangrijk, om deze gedachte bij zijn klanten weg te kunnen nemen. Om dit te realiseren heeft hij een paar tips op een rijtje gezet:
1. Zorg voor correctie en schone data
2. Wees relevant
3. Testen, testen en nog eens testen
4. Er bestaat geen beste manier
5. Betrek je hele organisatie bij het proces

Wanneer je je gaat verdiepen of gaat werken met Digital & Marketing Automation, is het dus belangrijk om de bovenstaande factoren in de gaten te houden. Ik sluit af met de mooiste quote van de avond, door Andre Kuijpers: “Ben de Einstein en Picasso in 1 persoon.” Oftewel, gebruik het verstand van Einstein en de creativiteit van Picasso!

Auteur: Jessy Jacobs, student communicatie aan Fontys Hogescholen