Emerce, E-commerce Live!

Marketing

30 mei 2018, bij de beurs van Berlage. Marco Verkooijen, de eerste spreker van vandaag mocht de ochtend van het event starten. Tijdens zijn presentatie stelde hij de vraag; “E-commerce of niet: logistiek is toch gewoon logistiek?” Het succes van e-commerce valt of staat met het feit hoe je de impact op de logistiek herkent en hiermee omgaat. Hierbij moet er gedacht worden aan het noodgedwongen verkleinen van de batchgroottes, het managen van distributie en de afhandeling van de retouren.


Gastspreker Rob Clarijs van Penske Logistics was de opvolger van Marco Verkooijen.
Tijdens de presentatie beschrijft Rob welke uitdagingen een traditionele logistiek dienstverlener zoal heeft om zich te ontwikkelen richting E-fulfilment. Denk daarbij aan speciale aandacht voor B2B Efulfilment en het koppelen met verschillende partijen.

“Don’t give your customers great experiences, give them their experiences”. Deze stelling werd gesteld door Pieter van den Broecke van het bedrijf: Manhatten Associates. Het kennen van je doelgroep is niet genoeg. Retailers moeten zichzelf de vraag stellen of het kennen van de betreffende doelgroep wel genoeg is, om de wensen en behoeften te vervullen. “Luister wanneer en waar je betreffende doelgroep winkelt.” Een belangrijk inzicht voor de retailers, die zij in het vervolg van hun carrière kunnen gebruiken.

Martijn Kleij (DHL Parcel) en Kathleen van Beveren (bpost) waren ook van de partij! Martijn stelde de vraag of het wel succesvol was om de Belgische markt te betreden. Nederlandse webshops laten kansen liggen in België. Daarentegen is het belangrijk om te weten dat Belgen anders zijn in E-commerce dan Nederlanders. Bpost en DHL lanceerden tijdens het event hun partnerschap en deelden hierbij de uitkomsten van nieuw onderzoek.

Wat staat ons binnenkort te wachten? Orderpicking met robots? Herbert ten Have van Fizyr nam ons mee in zijn verhaal over kunstmatige intelligentie. Deep learning maakt het automatiseren van meerdere logistieke processen mogelijk. Robots zijn de toekomst, naast dat ze autonomer worden m.b.v. sensoren en een brein, schieten ze daarnaast tekort in het omgaan met variatie in producten.

Marco Coninx sloot de dag af met zijn verhaal over het succesvol verkopen via Amazon. Slechts een klein gedeelte van de Nederlandse (r)retailers verkoopt over de landgrenzen. Naast dat een wereld steeds internationaler wordt en waar technologie praktisch alles mogelijk maakt, is het niet alleen een gemiste kans, maar komt er ook een bedreiging om de hoek kijken: buitenlandse webshops die naar België komen en marktaandeel wegsnoepen.

Auteur: Maria Terzopoulos – Derdejaars student Communicatie, Hogeschool Fontys te Eindhoven