Bedrijven worden helemaal gek van zogenaamde influencers

Social Media

Kate Jones, marketing- en communicatiemanager bij de Dusit Thani, een vijfsterrenresort in de Malediven, zei dat haar hotel ten minste zes verzoeken per dag ontvangt van zelfbenoemde “influencers”, meestal via Instagram direct bericht. “Iedereen met een Facebook deze dagen is een influencer” zij zei. Een citaat uit een artikel van The Atlantic

Sommige hotels melden dat ze zo overweldigd worden door influencers dat ze zich gewoon hebben afgemeld. In januari haalde een luxe boetiekhotel in Ierland de krantenkoppen voor een verbod op alle YouTubers en Instagram-sterren nadat een 22-jarige een gratis verblijf van vijf nachten had aangevraagd in ruil voor exposure.

Niet alleen de travel/ reis branche werkt met influencers, maar ook andere grote merken zoals Unilever. Alleen Unilever heeft aangekondigd de banden met influencers die volgers kopen te verbreken.

Volgens Crunchbase zijn er 183 influencer marketingbedrijven. Het lijkt erop dat elk bedrijf dat een paar influencers kent zichzelf tegenwoordig een “influencer marketingbedrijf” noemt, wat veel wantrouwen heeft gewekt onder merken en bureaus. Dit maakt het kritischer dan ooit om manieren te vinden om al het lawaai uit te filteren en bedrijven te vinden die daadwerkelijk een campagne leveren die echt waarde creëert voor haar klanten.

Wat vroeger ging over inhoud en originaliteit is nu gereduceerd tot een of andere betekenisloze algoritme dynamiek en wie de tijd en het geld heeft om dit systeem te bedriegen wint het spel.

Zijn ze werkelijk invloedrijk? Hoe kan je als bedrijf influencers controleren?

Je koopt aanhangers, meestal in batches van duizend of gelijk en binnen een paar dagen zie je er plotseling populairder uit. Dus hoe zie je dit?

Probeer fakers.statuspeople.com
Je voert een Twitter-account in het zoekvak in en na een paar seconden vertelt het je het percentage nep, inactief en goede volgers dat een account heeft.

Voor Instagram is dit https://www.fakecheck.co/

Auteur: Erdinç Saçan