Sport en Technologie kunnen niet meer zonder elkaar

Sport

In de komende jaren zal de markt van sport- en mediatechnologie explosief groeien. Consumenten hebben nu al (video) content altijd en overal op hun mobiele telefoon. Tegenwoordig worden voornamelijk in professionele sporten video-analyse in combinatie met gereedschappen en draagbare sensoren (RFID, versnellingsmeters, GPS, enz.) Gebruikt voor trainingsdoeleinden. Het gebruik van relatief goedkope camera- en communicatiehardware in combinatie met geavanceerde videotechnologie biedt amateurclubs, universiteiten, middelbare scholen en anderen de mogelijkheid om unieke hoogtepunten van een wedstrijd realtime naar lokale trainers en fans te streamen.

Campus Technology Seminars zijn een ontmoetingsplaats voor technische experts binnen en buiten High Tech Campus Eindhoven. Het biedt een forum waar professionals technische informatie, kennis en ervaring met andere experts kunnen delen. Op 18 juni 2018 was de aftrap van het Sport & Technology seminar.

Eerste spreker was Paul Valk, TNO, Sport & Media Technology: “Samen met nationale en internationale start-ups, mediabedrijven en onderzoeksinstituten heeft TNO een aantal toonaangevende technologieën ontwikkeld, die de komende jaren toegankelijk zullen zijn voor miljoenen consumenten”:

Sport Studio Automated; Mogelijkheid voor clubs, sportfederaties en de reclame-industrie om automatisch te matchen met hoogtepunten van lokale sportevenementen door het gebruik van geavanceerde beeld-en patroon detectie software. The Virtual Director; Mogelijkheid voor omroepen en organisatoren van evenementen om een volledig geautomatiseerde toepassing te hebben waarbij de software automatisch dat deel van een live evenement volgt dat het meest interessant is voor kijkers (pan, tilt en zoom).

Tiled Streaming; de mogelijkheid voor eindgebruikers om real-time met elkaar te communiceren via hoge resolutie video. Samen met partners van TNO: Microsoft, de Amsterdam ArenA, KPN, Inmotio en GameOn produceerden ze een interactieve live voetbalwedstrijd met real-time data op basis van hartslag, snelheid en afstand.

TNO wil sensoren ontwikkelen die flexibel zijn en die wasbaar zijn. Zodat sensoren makkelijk op kledingstukken geplaatst kunnen worden en ook blijven werken.

Tweede spreker was Jorik Tilstra, Digital Sportmarketeer bij Triple Double. Tilstra vertelde over een campagne die ze samen met NN hebben ontwikkeld. Elke marathon loper heeft eigen doelen: van het leiden van een gezonder leven, tot het legen van het hoofd en het bereiken van een sportieve prestatie. Onder de noemer ‘supporter van alle lopers’ helpt NN Groep lopers in Nederland om al hun sportieve doelen te bereiken. Door uit te dagen, te stimuleren, te begeleiden en te juichen na het bereiken van de finish.

Om hun inspanningen te ondersteunen lanceerde de NN Group het Pacing Team, het Cheering moment en de Running supporter. Deze laatste activatiet bestond uit gepersonaliseerde video’s met aanmoedigingsboodschappen van familie, vrienden en collega’s, die voor lopers werden afgespeeld op de 34 km lange route van verschillende marathons in Europa. De video’s werden getoond op vier grote schermen die naast het parcours waren geplaatst. Dit zorgde voor mooie, emotionele momenten en gaf veel lopers dat beetje extra energie dat ze nodig hadden om de eindstreep te halen.


Wat ze nu willen ontwikkelen is een “Smart Medaille”. Een medaille waar video’s, foto’s, weeromstandigheden, statistieken etc. van de marathon in opgeslagen zijn. Zodat je altijd een mooi moment kunt herleven.

Laatste spreker was Rob Tieben, startup Idee Brouwerij. Idee Brouwerij ontwerpt, bouwt en evalueert speelse technologische oplossingen die mensen stimuleren om een bepaalde activiteit uit te voeren.

Een paar projecten:

– Koffiemachine waarbij je 10 kniebuigingen moet doen voor je een kopje koffie krijgt.

– Interactieve installatie voor Dick Bruna museum. Hoe verleidt je peuters, kleuters en hun ouders om te dansen en bewegen? Met nijntje natuurlijk! Deze video installatie laat 1-4 bezoekers van het museum dansen met nijn, in een interactieve kaleidoscoop.

– Intensief boksspel voor 1-3 spelers. De iPunch gebruikt sensor en LED technologie om bokspalen te veranderen in een leuk intensief spel dat concentratievermogen, behendigheid en reactievermogen traint. Verschillende spellen bieden een geschikte ervaring voor elke doelgroep.

– Basketbal voor nu. Deze interactieve basketring detecteert wanneer de bal door de ring gegooid wordt. De geïntegreerde LEDs in de ring, gecombineerd met een uitgebreide controller, maken allerlei spel- en trainingprogramma’s mogelijk. Op deze manier wordt de kracht van games, interactieve techniek en sport gebruikt om recreatieve en fanatieke sporters te motiveren.

Auteur: Erdinç Saçan