DMEXCO Event in Keulen

Afgelopen week heeft één van de grotere evenementen op het gebied van Digital Marketing plaatsgevonden: De DMEXCO (Digital Marketing Expo & Conference) in Keulen, Duitsland. Dit event stond volledig in het teken van Digital Marketing.

Vanuit Fontys Hogescholen zijn we met vijf collega’s naar de DMEXCO gegaan: Erdinç Saçan en Koen Suilen van FHICT en Karla Heeren, Pauline Schepers en Twan Arts van FHMM.

Voor ons was vooral het doel om geïnspireerd te worden en input te krijgen over nieuwe en belangrijke onderwerpen die gaan spelen binnen het digital landschap. En we zijn het er unaniem over eens, Artificial Intelligence was hèt onderwerp van de DMEXCO. Daarnaast zijn er nog een hoop interessante onderwerpen besproken en discussies gevoerd. Hieronder vind je een overzicht van de onderwerpen die ons het meest zijn bijgebleven:

De toekomst van publishers en dus affiliate marketing:
Affiliate marketing blijft bestaan, omdat het een goed renderend low funnel kanaal blijft. Wel zijn er een aantal uitdagingen binnen affiliate marketing. Deze zitten met name bij het verdienmodel van publishers. Publishers, dus websites zoals ad.nl die veel content bieden en hun geld verdienen door advertenties en data, blijken steeds minder van een geinvesteerde marketingeuro te zien. Uit onderzoek van Awin blijkt dat van de €100 die aan Affiliate marketing wordt besteed, slechts €29 uitkomt bij de publisher. De rest van het budget blijft hangen bij technologische oplossingen die het systematisch mogelijk maken, zoals de meetbaarheidssystemen en de consultancybureaus.

Los daarvan verdienen publishers hun geld met data. Door data over hun gebruikers te verzamelen krijgen ze waardevolle informatie in handen die ze kunnen gebruiken voor hun eigen adverteerders, maar ook aan derden kunnen verkopen. De verkoop van thirth party cookies is al lange tijd booming, maar door verscherpte wetgeving en de komst van de GDPR worden de publishers beperkt in de mogelijkheden. Dat is volgens de spreker van Awin niet altijd goed. Het is goed dat er zorgvuldig met data wordt omgegaan en het is ook goed dat consumenten beseffen dat hun data wat waard is. Maar tegelijkertijd zijn consumenten nu zo ver dat ze het vaak prima vinden als hun data wordt gebruikt, als dat voor hun voordeel oplevert (79% gaf aan dit geen probleem te vinden). Uit onderzoek van The Economist blijkt dat als we geen data zouden delen, systemen zoals e-mail de consument jaarlijks €8.000 zou kosten, en search engines maarliefst €15.000. Willen we dat betalen, of vinden we het prima om in data te betalen?
Hoe dan ook, affiliates blijven bestaan want ze zijn rendabel in de conversiegerichte fase, maar we moeten er wel op letten dat we de publishers niet verliezen.
O en nog een kleine opmerkingen, door alle adblockers die we gebruiken verdienen publishers natuurlijk ook steeds minder. Dus, betalen we straks honderden euro’s per maand voor leuke content, of verwijderen we massaal de adblocker?

De kracht van China:
In China is het E-Commerce landschap anders geregeld dan bij ons in Europa. De Chinese markt is veel meer beschermt en daarom ligt de macht van de spelers bij Chinese partijen. En één daarvan kennen we allemaal: Alibaba. De Alibaba groep is inmiddels zó groot, dat ze niet alleen een E-commerce platform zijn, maar een gehele oplossing voor retailers om hun producten te verkopen. De alibaba groep heeft een groot digitaal bezit in de vorm van websites en social media. Daardoor verzamelen ze ontzettend veel data en kunnen ze de gehele customer journey van de consument volgen. Hierdoor is het veel gemakkelijker om de customer journey van de consumenten te optimaliseren en de online shopping ervaring vlekkeloos te laten verlopen. Je kan daarom stellen dat China ver voorloopt op Europa wat betreft datagebruik en online User Experience: Alles is immers aan elkaar gekoppeld en geïntegreerd. Het enige wat je hoeft te doen om succesvol in China te verkopen is: Come to Alimama. Alimama is namelijk de dataoplossing van de Alibaba groep die alle databronnen aan elkaar kan koppelen. Naast commerciële doeleinden is Alimama ook bezig haar datacapaciteiten voor maatschappelijke doelen in te zetten. Zo adviseert zij voor een grote Chinese stad hoe ambulances zo snel mogelijk op de plek des onheils kunnen komen. Hiervoor gebruikt ze traffic data, traffic camera’s, weersrapporten, wegwerkzaamheden en andere informatie. De gemiddelde tijd die een ambulance nodig heeft om de plek van het ongeval te bereiken is hiermee met 7 minuten verkort.

Videomarketing is booming:
Uit sessies van Google, Instagram maar ook de Duitse RTL groep blijkt dat video nog lang niet aan zijn top is. Op YouTube wordt momenteel 400 uur aan videomateriaal per minuut geüpload. Het mooie aan bijvoorbeeld YouTube en Instagram is dat iedereen zichzelf kan tonen door video’s te uploaden. Doe dat overigens niet meer op de ‘ouderwetse’ manier in horizontaal landschap: Vooral jongeren kijken steeds meer video op hun mobiel en willen hun telefoon geen kwartslag meer draaien. Houd je telefoon dus gewoon recht (verticaal landschap) bij het filmen. Tenzij je denkt dat je doelgroep je content op de televisie gaat kijken: YouTube op de televisie kijken blijkt namelijk ook steeds populairder te worden.
Trouwens, wil je veel geld verdienen? Het afgelopen jaar zijn de hoeveelheid YouTubers die meer van een miljoen verdienen met het kanaal gestegen met 35%.

Data data data:
Opvallend aan de DMEXCO is dat het onderwerp data en privacy nauwelijks besproken is. Wel is het begrip data vele malen aan bod gekomen, niet alleen omdat het AI mogelijk maakt, maar ook omdat het de customer journey experience van klanten verbeterd. Er is een steeds betere samenwerking tussen fabrieksmerken en retailers, waardoor de consument beter kan worden begeleid (of beïnvloed) tijdens hun aankoopproces.

Wordt er al geld verdiend aan VR/AR/MR/ER?
Allereerst even een opfrissing:
VR = Virtual Reality = een gehele fantasiewereld zien
AR = Augmented Reality = een gedeelte fantasiewereld over de echte wereld zien
MR = Mixed Reality = een combinatie van VR en AR
ER = Extended Reality = de echte wereld aangevuld zien met een gedeelte fantasie

Al jaren wordt er gesproken over de ontwikkelingen op het gebied van VR (en alle andere Rs). Maar nog steeds lijkt er geen grote doorbraak te zijn. De sessie op DMEXCO over VR ging dan ook over de verdienmodellen en over de huidige positie van VR. Hieruit kunnen een aantal conclusies getrokken worden:

In de B2B markt is er veel geld beschikbaar voor VR/AR en daardoor is deze markt verder dan de B2C markt. Deze markt is uiteraard ook kleiner. De sprekers van het panel (zowel ontwikkelaars als grote bedrijven zoals Duitse Telecom) zien veel potentie in B2B en richten op dit moment hun pijlen dan ook op deze markt.

In de B2C markt is er met name nog geen doorbraak omdat de verspreiding van de devices langzaam gaan. Een VR bril is nog steeds prijzig en de kwaliteit is niet top. Door de ontwikkelingen van bijv. de Oculus wordt dit wel steeds verbeterd. De verwachting is dat VR nog iets langer op een doorbraak laat wachten dan AR. Voor AR heb je namelijk minder ingewikkelde devices nodig en de optie AR zit al in veel nieuwe telefoonmodellen. De nieuwste Iphone die in 2020 wordt gelanceerd schijnt echt goede opties voor AR en zelfs VR te bevatten. Waarschijnlijk zal dat grote invloed hebben op de marktpenetratie van deze technologieën. Daarnaast is het niet dat consumenten direct de perfecte VR/AR beleving moeten omarmen en hier volledig op moeten focussen. Maar juist door kleine contactmomenten met deze technologie via bijvoorbeeld apps worden consumenten hier steeds vertrouwder mee. Content is er overigens al.

Voor merken blijft vooral VR erg interessant. Consumenten zijn steeds sneller afgeleid en kunnen zich slecht focussen. Met de mobiel binnen handbereik en het fenomeen van second screen watching is het lastig om de volledige aandacht te krijgen. Door VR kúnnen consumenten niet afgeleid worden. Ze zitten echt midden in een beleving. Dit is erg waardevol voor merken.

Momenteel zit het verdienmodel van VR/AR in de B2C met name in product placement.

De hype van podcasts
Afgelopen anderhalf jaar heeft een wereldwijde toename laten zien van de productie, distributie en gebruik van podcasts. In een duo presentatie door Spotify (naast muziekstreamer ook aanbieder van podcasts) en een in Duitsland beroemde podcaster werd uit de doeken gedaan hoe dat komt. Afgelopen jaren liet een sterke opkomst zien van YouTube vlogs, korte video’s en nieuwsberichten die in “hapklare brokjes” worden aangeboden. Maar langzaamaan kreeg de consument, en uit onderzoek blijkt ook verrassend veel jongeren, bij dit snelle nieuws op hoofdlijnen en zonder al te veel diepgang het gevoel dat ze behoefte had aan ‘meer ‘. Meer informatie en specifieker gericht op dát wat hij of zij interessant vindt. Podcast biedt dat. En dus zoeken meer en meer consumenten naar podcasts die precies de content bieden die zij interessant vinden.

Camera Natives
Peter Sellis, Directeur Product Management voor Monetisatie bij #Snap: “Snapchat geeft camera natives een nieuwe lens aan de wereld” Sellis verantwoordelijk voor het komen met verdienmodellen voor Snapchat noemde de Snapchatters continue “Camera Natives”. Mensen die geboren zijn met de camera en die hun activiteiten met vrienden, familie in plaats van tekst met een foto, film delen.

Sellis liet een aantal cijfers zien. 20 snaps worden er gemiddeld per dag gestuurd. 60% van de dagelijkse gebruikers van Snapchat creëren een Snap iedere dag. Ongeveer 1 biljoen Snaps worden er gecreeerd ieder jaar! Dit zijn meer dan de foto’s die genomen worden door de native camera van een Iphone. 10+ miljard video’s worden er iedere dag bekeken. Steeds meer Snapchatters gebruiken A/R mogelijkheden, layers die door Snap worden aangeboden. Een interessant weetje werd ook gedeeld door Sellis. Snap heeft een temperatuur layer geïntroduceerd. Je kunt dan dus op je foto, filmpje ook meegeven hoeveel graden het is op dat moment op de plek waar je bent. Ze ontdekten dat veel mensen de Snap openden met de temperatuur layer maar daarna meteen de Snap sloten. Er werden dus geen foto’s, films verstuurd. Ze onderzochten dit fenomeen en kwamen tot de ontdekking dat mensen de temperatuur van de dag via Snap bekeken! Ookal hadden ze een ander standaard weer app in hun smartphone. Snap heeft toen de mogelijkheid geboden om drie dagen vooruit de weervoorspellingen te tonen.

De toegepaste kracht van AI
Naast de hoeveelheid sprekers, was er natuurlijk ook een beursvloer, waar veel grote spelers (Google, SalesForce, Adobe) flink hadden uitgepakt met het stands. De stand van Microsoft had een mooi voorbeeld van toegepaste AI: met behulp van een eenvoudige webcam en ondersteund met het Azure platform werd een crowd management demo getoond. Leeftijd, geslacht en emotie werden behoorlijk snel onderkend en er werden live statistieken van getoond. Deze Azure services zijn prima te gebruiken door onze studenten!

Voice Search and Digital Assistants when optimizing customer experience in the age of conversation

Purna Virji the Senior Manager of Global Engagement at Microsoft gave a powerful talk on how voice search, Chatbots, digital assistants: Conversational AI is here to stay in its many forms and its bringing with it a massive change. She states that a core element of being human is being able to verbally communicate. Technology has created ways in which we are able to communicate via text (messaging) however we are yet not communicating as we naturally tend to communicate via speaking. She mentions that a new age of development lies in bringing the customer experience closer to speaking interactions. Nowadays, speaking to a person on the other side of the line is not scalable. However, using AI to help us create a human like customer experience is! She talks about relevant personalized solutions at scale. An actionable framework for designing conversations that create exceptional customer experiences via a digital assistant. She highlights four key elements that help create a digital assistant that is worth speaking with and they are: Clarity, Character, Compassion, Corrections. Below a brief elaboration on each element.

1. Focus on Clarity. Provide choices to your customers and having concise questions that helps clarify what the customer wants. The bot should ask close-ended questions instead of open-ended questions. For instance:
Bot (Erin): Hi Sally, you want to know the weather in Eindhoven today?
Sally: Yes
Bot (Erin): Ok great it is a Sunny day, 30 degrees. Make sure to take along your sun glasses.

2. Create a bot with Character. The bot needs a personality (a friendly one). Everyone, wants to talk to a friendly individual instead of a grumpy one. In this area transparency is also important. People should know they are talking to a bot. As studies have shown that people forgive more easily a bot than a human. Depending on the brand identity a bot personality can be designed to be more professional to a more relax and chill personality.

3. Embed empathy and Compassion. It is important that the bot is able to resonate with humans. For instance that it can understand the core needs of the human it is interacting with.

4. Build in room for Corrections and alternatives. A problem solver type of bot. It is foreseeable that a bot will make mistakes therefore it is important to program it to create alternatives when errors appear.
Sally: Buy two tickets for Queens’ concert in Eindhoven tomorrow.

Bot (Erin): Hi Sally, unfortunately the venue is sold out for tomorrow. However, in two days I can get you two lovely tickets, do you want me to book?
Sally: Yes great it works, Erin your rock!
Bot (Erin): Anything to make you happy!

Aftermovie

Auteurs: Pauline Schepers-van der Rest, Twan Arts, Koen Suilen, Erdinç Saçan en Karla Heerlen