Vermeng je lokale en je digitale marketing

Marketing

Voor sommige bedrijven is groei eenvoudig, maar voor de meeste bedrijven is het best moeilijk. Het is voor lokale ondernemingen al moeilijk genoeg om hun hoofd boven water te houden. Wat onderscheidt die bedrijven die in hun lokale markt groeien ten opzichte van de concurrent in een stagnerende markt?

Het antwoord is…

Lokale digitale marketing.

Geen doordachte strategie
Veel marketing bureau’s moedigen lokale bedrijven aan om online te adverteren door gebruik te maken van digitale technologie en internet. Deze kleine bedrijven beginnen uiteindelijk met “landelijke marketing” op het moment dat ze voor het eerst op internet komen.
Focussen op de bredere aanpak van web, sociaal en mobiel is zonde voor veel van deze bedrijven. Althans, zeker in de beginfase van de kleine onderneming. Ze komen uiteindelijk in concurrentie met andere bedrijven die niet eens dezelfde klant najagen. Adverteren in de lokale krant of weekblad bereikt een lokaal publiek. Dat is in ieder geval al een redelijke targeting ten opzichte van een landelijke krant. Die zal veel duurder zijn om in te staan, en
voor het lokale bedrijf totaal niet interessant om iedereen in Nederland te bereiken. Waarom zou je als lokale ondernemer het op internet dan ineens anders proberen?

Online adverteren kan duur zijn
Deze eerste kennismaking met online adverteren heeft ervoor gezorgd dat veel eigenaren van winkels, van restaurants of van plaatselijke dienstverlenende bedrijven het eens hebben geprobeerd, en het vervolgens links laten liggen.

Misschien heb jij dat ook wel ervaren. Online adverteren kan erg duur zijn wanneer je niet uitkijkt. De succesvolle bedrijven hebben geleerd om te gaan met digitale marketing op een manier die meer aansluit bij hun offline marketing.
Deze bedrijven hebben zich gerealiseerd dat ze zich moeten concentreren op lokale digitale marketing. In de huidige onzekere en veranderlijke wereld hangt het concurrentievoordeel van lokale bedrijven steeds meer af van hun vermogen om een zo goed mogelijke connectie te maken met hun lokale markt.

Waarom die online connectie zo belangrijk is
Consumenten gunnen hun klandizie aan lokale bedrijven. Ze willen zich nog steeds verbonden voelen aan een plaats, of een kleinere groep mensen. Maar het vinden van kleinere groepen mensen kan tegenwoordig ook online.
En tegelijk gaan steeds minder mensen de stad, of het dorp in omdat het ze zo gemakkelijk wordt gemaakt om op internet iets te kopen.
Die connectie is je concurrentievoordeel ten opzichte van de schaalgroottes van landelijke, of zelfs wereldwijde, bedrijven. Maar om de lokale connectie te kunnen behouden zul je online aanwezig moeten zijn. Dit is waarom je lokale marketing met digitale marketing moet vermengen. Je wilt vindbaar zijn via deze kanalen.

Online lokaal
Hoe maak je digital marketing nou rendabel?

De grootste stap is om af te stappen van

“ik ben dé doe-het-zelf winkel” Lokaal gezien waren ze ook altijd dé doe-het-zelf winkel. Maar online zijn ze één van de velen. Waar je in een kleine gemeenschap iets unieks had, iets wat er nog niet was en waar behoefte aan was,
blijkt online ineens veel van te bestaan. Als je geen unieke insteek vindt of een bepaald niche bedient in een digitale wereld, dan wordt het heel moeilijk om te concurreren. Concurreren kan dan misschien alleen op prijs, en dat is een richting waar je niet in wilt komen.
Zeker wanneer je online shop dezelfde is als je offline shop. Dan zou je ineens in je winkel ook de prijzen moeten verlagen, terwijl je lokaal helemaal niet tegen dezelfde concurrentie aanloopt. Om online aanwezig te zijn op de júiste plekken moet je als winkelier, of dienstverlener zeggen: “ik ben dé doe-het-zelf winkel van Ede”;
Dat is wat ik doe. Dat is waar ik zit. Dat is waar ik me op ga focussen.

Maak lokale bedrijfspagina’s aan op bijvoorbeeld Google My Business. Dat is al een grote stap die vaak wordt overgeslagen, want “mensen weten wel waar ik zit”

Maar wat ze vergeten is dat wanneer jij er niet zit, en een potentiële klant lokaal zoekt, bijvoorbeeld op hun mobiel, naar die doe-het-zelf winkel ze een resultaat krijgen uit het dichtstbijzijnde volgende dorp, of stadsdeel.
Deze pagina’s worden weergegeven in lokale zoekopdrachten, waardoor ze zeer waardevol zijn voor je lokale marketinginspanningen.

Je bedrijf moet worden weergegeven in zoekresultaten wanneer mensen zoeken naar jouw bedrijfscategorie en stad of regio. Je zult ook aandacht moeten besteden aan je eigen website. Vaak wordt er geen aparte pagina aangemaakt over wat het bedrijf doet en waar het is gelegen. Zo kan Google niet goed zien dat jij dé winkel bent waar je langs zou moeten gaan in die stad. Ik heb zelfs een hele checklist voor een lokale bedrijfspagina om er zo eentje op te kunnen stellen die zeker bovenaan zal komen in Google. Mensen willen niets meer uit hun hoofd weten, ze zoeken het op in Google en dan kun je daar maar beter bijstaan wil je nog een kans maken op de sale. Het volgende zoekresultaat is namelijk van een landelijke webshop die gratis verzenden aanbiedt. Klanten willen het lokale ondernemers écht gunnen, maar als je er niet bijstaat maak je nul kans.

Stimuleer beoordelingen van lokale klanten
Hier is nog een reden om je lokale marketing strategie te vermengen in de digitale wereld. Mond-op-mond reclame is nog steeds heel erg belangrijk. Iemand vertelt over je bedrijf en beveelt diegene dit aan mochten zij nog eens willen doe-het-zelven.

Maar de kans dat dit spontaan gebeurt is heel erg klein. En mensen vragen steeds minder hun buren, of vrienden uit de buurt voor een goede winkel. Ze kunnen namelijk zelf alles online opzoeken! Maar dáár bekijken ze wel de online reviews. Bijna driekwart van consumenten maakt gebruik van online reviews bij het nemen van hun aankoopbeslissingen.

Dus, zodra je jouw bedrijfsprofiel hebt aangemaakt op Google My Business is het belangrijk om je klanten te activeren om daar goede beoordelingen achter te laten voor je zaak. Voorbeelden van sites die deze optie bieden: Facebook en LinkedIn, Google My Business en eventueel kun je een review tool inzetten als Trustpilot of Kiyoh.
Niet alleen zullen deze positieve reacties social proof opleveren en de geloofwaardigheid van je merk versterken, het zal ook je SEO een boost geven. Google neemt online reviews namelijk mee in het beoordelen welk bedrijf bovenaan zal komen te staan bij zoekresultaten.

Dit is weer een plek waar je lokale marketing met de digitale wereld wilt vermengen. Voorheen vroeg je “raad ons aan bij vrienden en familie als je tevreden bent”, en misschien doe je dit nog steeds wel.
Het bereik online is echter veel groter geworden. Wacht niet op je klanten om beoordelingen te
schrijven, maar ga proactief aan de slag en vraag het ze. Druk het af op je flyers die je meegeeft, je bedrijfskaartjes. Zet de uitnodiging om te beoordelen in je e-mailhandtekening en op je website. Maak een QR code die mensen direct in de winkel kunnen scannen om bij de reviewpagina te komen zodat ze direct hun leuke ervaring kunnen delen met de wereld zodat jij er lokaal beter opstaat.

Optimaliseer je website voor mobiel
Het is voor elk bedrijf belangrijk, maar voor een kleine lokale ondernemer misschien nog wel meer. En toch lijkt dit voor de éénpitters en de kleine zelfstandigen een brug te ver. Deze impact van mobiele apparaten op het webverkeer is aanzienlijk. Vooral als je probeert om lokaal verkeer naar jouw website te trekken. De zoekopdracht zal namelijk in de meeste gevallen plaatsvinden op een mobiel apparaat.
Als je jouw onderneming succesvol wilt promoten, is een voor mobiel geoptimaliseerde site een prioriteit. Er worden meer lokale zoekopdrachten uitgevoerd op mobiele apparaten en tablets dan op desktops, dus je wilt een gebruiksvriendelijke ervaring bieden.

Laat andere lokale bedrijven naar je linken
Een van de beste vermengingen die je in kunt zetten is die van je lokale ondernemersvereniging. Offline ga je waarschijnlijk samenwerkingen aan. Misschien een promotie die je samen doet, een evenement, een sponsoring. De lokale samenwerkingen moet je ook direct online zien te verzilveren. Je hebt misschien gehoord van de SEO-tactiek: backlinks. Deze regelmatig gebruikte tactiek is ook van toepassing op lokale marketing.

De sleutel is om lokale websites te vragen om relevante links. En helemaal wanneer je ze al persoonlijk kent en al eens eerder een offline samenwerking bent aangegaan moet dit zeker goed te doen zijn. Eén ding om te onthouden met backlinks, het is geen enkele link die je online succes maakt of breekt. Het is de geleidelijke opeenhoping van kwalitatieve backlinks die je het meest zullen helpen.

Conclusie
Als je al eens online stappen hebt proberen te zetten en het was geen succes, zet dan opnieuw die stap. Het wordt lastiger en lastiger om als lokale onderneming de concurrentie aan te blijven gaan met de online wereld. De bedrijven die het niet halen en uit het straatbeeld verdwijnen zijn die bedrijven die het op de oude manier willen blijven doen en de kracht van het samenspel tussen online en lokaal niet zien.

Korte bio:
Ik ben Joost Nusselder, eigenaar van decisiontree.nl en Digital Strategist. Ik vind het leuk om onze klanten vindbaar te maken en het leukste vind ik de creatie van de campagnes. Creatieve manieren opzoeken om gevonden te worden en zo het meeste uit een budget te halen. Daarom heb ik een team verzameld van copywriters, outreach specialisten en ad men (and women) en zijn we een echte virtual company.