Websummit blog: How to fix a broken web

Analytics Marketing

Een van ’s werelds grootste technologie events ter wereld, Websummit, is toe aan de 5e editie in Lissabon. Fontys Hogescholen was ook aanwezig met Erdinç Saçan en Koen Suilen vanuit de faculteit ICT en Twan Arts, Pauline Schepers, Jeroen Aarts, Miloe van Sprang en Ronald Philipsen vanuit de faculteit Marketing Management. In dit blog staan we even stil bij de beste keynotes die we heb gezien en inzichten die we hebben opgedaan

In den beginne
Toen het internet van start ging ging, werden er allerlei technische ontwikkelingen geïntroduceerd die het gebruikersgemak moesten verhogen. JavaScript, HTML en Cookies werden begin jaren ’90 ontwikkeld met twee doeleinden: Het kunnen combineren van afbeeldingen en teksten op één website (afbeeldingen stonden op aparte servers) en het kunnen onthouden van de gebruikersnaam zodat je niet steeds opnieuw hoefde in te loggen.
Echter, anno 2018 wordt JavaScript voornamelijk gebruikt om advertentieruimte vanaf een externe server in een website te laden. De bedenker van JavaScript, Brendan Eich, heeft nooit deze intentie gehad bij het ontwikkelen van de technologie. “The Internet is Broken and is beeing misused these days”, aldus Brandan Eich. Vandaar dat hij het voortouw heeft genomen in het ontwikkelen van een oplossing: De browser Brave.

Browser Brave
Brave is een browser waarbij standaard een Adblocker is geïmplementeerd en waarbij tracking door middel van cookies niet standaard is. De gebruiker is in charge: Hij bepaalt of er wel of geen advertenties worden vertoond en of er wel of geen tracking plaatsvindt. Als iedereen tracking en advertenties uitzet dan zullen veel sites hun inkomen verliezen. Het internet grotendeels gebaseerd op een verdienmodel en advertenties. Gelukkig heeft Brave ook daar een oplossing voor bedacht: De Basic Attention Token (BAT).

Basic Attention Token
Als gebruiker van Brave kun je Basic Attention Tokens verdienen en verhandelen. Basic Attention Token (BAT) is een token gebaseerd op het Ethereum cryptoplatform. Gebruikers verdienen BAT door advertenties toe te staan en gebruikers betalen vrijwillig BAT voor het bekijken van (voorheen) betaalde content zoals artikelen op nieuwssites. Contentcreators en website eigenaren verdienen BAT doordat gebruikers hun BAT ‘geven’ voor het bekijken van content. Dit zijn de traditionele contentwebsites, maar bijvoorbeeld ook YouTubers.
Adverteerders betalen BAT voor het laten zien van advertenties. Maar hier komt het: Gebruikers geven gedeeltelijk zelf de waarde van content / advertenties aan door hier een hoeveelheid BAT aan toe te kennen. Dit betekent dat adverteerders nog meer voordeel hebben bij relevantie en dit verbetert weer de gebruikerservaring.

Bron: https://brave.com/braves-response-to-the-naa-a-better-deal-for-publishers/

Consequenties
Door dit vernieuwde model waarbij tracking en ads niet meer de standaard zijn en de gebruiker in charge is, worden advertenties niet meer via platformen als DoubleClick en andere DSP’s ingezet. Dit betekent dat ook de targeting opties die juist nu zo geavanceerd zijn in Brave verleden tijd zijn. Wat dan exact de targeting mogelijkheden zijn in Brave, is ons nog niet geheel duidelijk (waarschijnlijk content en location based), maar in ieder geval op het device en niet op afstand.

Tegelijkertijd zorgt Brave ervoor dat de advertentievarianten ‘direct’ in de website van de publisher worden gecodeerd. Dit heeft als voordeel dat er geen data vanaf externe servers (via JavaScript) hoeft worden ingeladen en dat het internet sneller èn veiliger wordt. De kans op de verspreiding van Malware wordt vele malen kleiner.
Voor content creators is Brave ook een goede oplossing: Met de opkomst van Adblockers verdienen ze een gedeelte van hun inkomen. Brave biedt hiervoor een eerlijke oplossing. Ook kleinere contentcreators, zoals YouTubers, kunnen nu een redelijke waarde voor hun content toegekend krijgen.
Het is overigens ook mogelijk om Brave te gebruiken in het ‘oude model’ van Internet. Dus ook met Brave kun je gewoon advertenties en tracking van 3rd party’s toestaan.

Bron: https://brave.com/braves-response-to-the-naa-a-better-deal-for-publishers/

De dark side of Brave?
Er zijn groepen minder positief over Brave, en in 2016 zijn ze ook aangeklaagd door de News Media Alliance. Zij beweren dat Brave controversieel is en dat de bedenkers van Brave voornamelijk hun eigen advertentievoorraad willen vertonen in plaats van de inventory van ‘traditionele’ partijen. De meeste commentaren hierover stammen uit de tijd van deze notice van de NAA, in 2016. In een reactie weerlegt Brave de beschuldigingen en 2 jaar later is er met de introductie van BAT een heel nieuw hoofdstuk in het opschudden van de markt aangebroken..
Het verschil tussen de traditionele advertenties en de advertenties van Brave is dat Brave advertenties selecteert op basis van de content die je online bekijkt, zonder deze data beschikbaar te stellen aan derden (ad inventory partijen zoals DoubleClick). Brave heeft dus een eigen advertentievoorraad om er zo voor te zorgen dat ze je data niet hoeven te delen met derde partijen. De voordelen van Brave: Sneller en veiliger, blijven zo bewaakt. Wat ons betreft mag Brave prima winst maken: Zij hebben immers deze technologie voor ons toegankelijk gesteld waardoor we nu de voordelen ervaren.

Om toch ook een kritische noot te kraken: Brave is gebaseerd op Chromium, het open source project van Google, maar is zelf closed source. Daarmee werk je speculatie natuurlijk in de hand en het is dus moeilijker om te checken of patches op Chromium (de bron) zijn doorgevoerd.

De toekomst van Brave
Brave heeft momenteel al 3,1 miljoen actieve gebruikers en de verwachting is dat dit aantal snel zal groeien. Er zit een flinke kapitaalinjectie in Brave en de marketing van Brave (referral progrogramma en ‘gratis BAT’ per maand) zullen de groei zeker stimuleren. Daarnaast zijn er al 26.000 publishers aangesloten bij Brave. Cijfers van gebruik in Nederland zijn niet bekend. Mijn voorspelling is dat Brave ook in Nederland snel in populariteit gaat stijgen. We snakken naar een oplossing waarbij we waardering en beloning krijgen voor onze content (publishers) en waarbij we niets steeds lastig worden gevallen door irrelevante advertenties.
Voor een lijst van aangesloten publishers: https://batgrowth.com/publishers

Bekijk de hele keynote

Deze blog is geschreven door Koen Suilen en Pauline Schepers