Digital Wednesday: We FUCKED up the internet!

Creepy Marketing Technology

Op woensdag 27 februari was het zover, Digital Wednesday. Dit is een maandelijks terugkerend evenement. Elke maand wordt er een ander onderwerp behandeld. Deze keer was onderwerp: We fucked up the internet! Gedurende dit evenement staat één vraag centraal, namelijk: Did we fucked up the internet? Het doel is om hier antwoord op te krijgen met behulp van 3 sprekers.

Geert Jan Bogaerts (VPRO)

De eerste spreker die aan bod kwam was Geert Jan Bogaerts. Deze man is het hoofd van de digitale media van de VPRO. Zijn doel was om duidelijk te maken waar het mis ging op het internet. Ook liet hij zien hoe het vroeger was. Hij heeft door dat privacy van de consument eigenlijk ver te zoeken is op het internet. Vaak geven mensen toestemming voor de algemene voorwaarden op een website zonder deze überhaupt te lezen. Bijna alle bedrijven gebruiken de consument alleen maar als winstgevers. Dit doen zij om hun aandeelhouders tevreden te houden. Hier heeft Geert Jan een oplossing voor proberen te bedenken. Hij is de initiatiefnemer van Public Spaces. Dit is een onafhankelijke stichting met als doel om een online omgeving te bouwen waarin alle publieke waarden worden nagestreefd. Public Spaces wordt geacht om content te publiceren voor de hele publieke opinie. De organisatie wil ervoor zorgen dat alle publieke waarden naar het web worden gehaald. Een voorbeeld waarmee ze dit na willen streven is transparant zijn voor de consument. Ook werken ze samen met verschillende organisaties, zoals: BBC, het Louvre en andere Europese publieke organisaties. Met behulp van deze partners proberen ze compleet eigen netwerk te bouwen voor hun publiek. Een aantal werkzaamheden waarmee Public Spaces momenteel mee bezig is:

  • Signal: Dit is een alternatief voor WhatsApp, daarentegen zorgt deze variant van whatsapp ervoor dat alle privacy wetgevingen 100% worden nagestreefd.
  • Peertube: Dit is een alternatief voor YouTube. Ook hier worden alle publieke waarden nagestreefd.

Koen Neggers (Greenhouse Group)

De tweede spreker was Koen Neggers. Hij is werkzaam voor Greenhouse Group, dit bedrijf houdt zich vooral bezig met advertising. Optimalisatie is een deel van het probleem van we fucked up the internet. Koen probeert met een oplossing te komen.  Hij vertelt eerst wat er allemaal mis is met de optimalisatie technieken van deze tijd en wat hier vervelend aan is. Zo maakt hij duidelijk dat optimaliseren per klik niet meer te doen is, dit onderbouwt hij met cijfers. 0,3% van de 1000 mensen klikt op banners. Verder probeert hij uit te leggen waarom Publishers vervelend zijn. Publishers zijn organisaties die banners verkopen aan bedrijven zoals Greenhouse Group.  Hier krijgen ze een bepaald geldbedrag voor per impressie. Dit bedrag is dusdanig laag dat ze noodgedwongen meer moeten verdienen. Dit proberen zij door heel veel advertenties op een website te zetten, zodat de kans op impressies groter wordt.  Dit maakt duidelijk dat optimaliseren op impressies ook duidelijk niet de oplossing is. Verder maakt hij duidelijk dat de KPI’s: kliks, bereik en conversie ook niet meer de oplossing is.  Hij vindt dat dit moet veranderen. Volgens hem zijn deze KPI’s beter:

  • Interactie: Dit kan eenvoudig gemeten worden door middel van een tool. Met deze tool kan je precies zien hoelang ze op de advertentie hebben gezeten en waar ze vooral geweest zijn met de muis. (dit werkt al beter qua impressies)
  • Impact: Dit kan je meten door het meten van hoelang iemand naar de advertentie kijkt. Dit werkt het best op mobiele apparaten. Hier kunnen bijvoorbeeld Publishers geld verdienen met bijvoorbeeld de tijd dat iemand doorbrengt op de pagina.

Volgens hem is de nieuwe manier van optimalisatie het inzetten van interactie banners met als doel om advertenties vooral leuker en nuttiger te maken voor de klant.

Eline van Baal (Psycholoog)

De derde en laatste spreker is Eline van Baal. Zij is werkzaam als psycholoog bij Online Dialogue. Haar doel is om een duidelijk inzicht te geven in hoe beïnvloedbaar wij als consument zijn. Ook legt ze uit hoe ons brein werkt op verschillende prikkels. Het wordt duidelijk dat wij onderdeel zijn van het grootste experiment ooit: het “waarom?” achter gedrag. Verder vertelt ze over de manieren waarop informatie verwerkt wordt in ons brein. Er zijn twee manieren van informatieverwerking:

  • Rationeel: Bij deze manier van informatieverwerking is volledige focus nodig. Als voorbeeld: 17×24. Iedereen moet hier wel inspanning voor doen om hier de oplossing voor te geven.
  • Emotioneel: Deze manier van informatieverwerking gaat automatisch en zonder moeite. Als voorbeeld: 2+2. Bij deze som weet de consument meteen het antwoord.

Ook beschikt de mens over een veelvoud aan gedragsvariabelen:

Afbeelding met binnen, muur, licht

Automatisch gegenereerde beschrijving
  1. Persoonlijk
  2. Situationeel
  3. Context
  4. Emoties
  5. Omgeving

Zo leren mensen zichzelf aan om bijvoorbeeld cookies meteen te accepteren. Ze hebben namelijk geen zin om een moeilijk bericht te lezen. Ook probeert de consument de slechte daden altijd goed te praten, zo wordt er meteen gedacht aan de positieve punten. Een voorbeeld hiervan is het roken van sigaretten. De vraag die dus gesteld kan worden: werken de maatregelen op bijvoorbeeld sigaretten pakjes überhaupt wel?

Eline wil dat mensen meer onderzoek gaan doen naar gedrag. Hierbij biedt ze hulp aan door middel van een stappenplan:

  1. Vorm een onderzoeksvraag
  2. Verzamel zoveel mogelijk data
  3. Stel testbare hypotheses
  4. Onderzoek je hypotheses door middel van experimenten
  5. Zoek naar alternatieve verklaringen: wees altijd kritisch op je resultaten
  6. Deel je resultaten altijd met anderen!

Auteur: Matthijs Donker, student minor Digital Marketing