Influencer Marketing is here to stay!

Social Media

Vrijdag 1 maart organiseerde ‘Beeckestein Business School’ een clinic over Influencer Marketing. Beeckestein Business School is een opleidingsistituut voor online marketing, online communicatie en customer management. Naast de opleidingen die ze aanbieden geven ze regelmatig gastcolleges, clinics en andere events. Het opleidingsinstituut is te vinden in Leusden (Utrecht) en bevindt zich op een prachtige locatie.

De clinic Influencer Marketing werd deze keer gegeven door Dorit Roest, CCO van The Influencers Movement (TIM). Dit bedrijf helpt andere (met name commerciële) bedrijven om impact te maken met creatieve content door middel van het inzetten van influencers. Maar hoe maak je influencer marketing succesvol binnen jouw marketing strategie? Dát werd uitgelegd tijdens de clinic. Deze sessie van 1 maart was gericht voor werkende marketeers, maar daarom zeker niet minder interessant voor mij als student. In onderstaande blog deel ik graag een deel van de inzichten die ik tijdens deze clinic heb verkregen!

Wat is een Social Influencer?

Kort gezegd is een social influencer iemand die content creëert via een bepaald social media kanaal (bijvoorbeeld youtube, instagram, facebook). De content die de influencer maakt is gebaseerd op zijn/haar passie, persoonlijkheid of expertise. Met deze content heeft de social influencer impact op iemand anders zijn kennis, houding of gedrag.

Verschillende soorten influencers Tijdens de clinic wordt er onderscheid gemaakt tussen het bereik van de influencer, hier zijn de volgende groeperingen voor bedacht:

– Mega influencer (100.000+ volgers)

– Macro influencer (25 – 100.000 volgers)

– Micro influencer (5000 – 25.000 volgers)

– Nano influencer (0 – 5000 volgers)

Zoals in onderstaande grafiek kan worden gezien heeft het aantal volgers invloed op de engagement met zijn volgers. Een influencer met 10k volgers kan meer op berichten van volgers reageren dan een influencer met 100k volgers. Het reageren op volgers zorgt voor engagement of wel ‘betrokkenheid’. Vanzelfsprekend kost een Mega influencer meer geld voor een samenwerking dan een Nano influencer.

Te veel advertising Kort omgeschreven: met Influencer Marketing kan je de boodschap van jouw bedrijf via een influencer bij je doelgroep brengen.

“We verkeren in een content shock”

Volgens Dorit worden wij dagelijks zo’n 5000 keer geconfronteerd met advertising. Dit kan bijvoorbeeld voorkomen in de vorm van een facebook advertentie, een radio reclame of een reclamebord langs de snelweg. Door al deze prikkels gaan wij onszelf afsluiten voor alle advertenties: “we verkeren in een content shock”, omdat we dus meer content ontvangen dan kunnen ‘consumeren’. Op deze manier wordt het alleen maar lastiger om als bedrijf je klant te bereiken, dus hoe doe je dat dan?

Be remarkable!

Is jouw reclame wel de moeite waard? Roest laat ons een kort fragment uit een filmpje zien (6:00 tot 7:20) waarin een paarse koe als metafoor wordt gebruikt. Als je langs de weg rijdt ‘zie’ je koeien niet meer, ze zijn niet interessant omdat je ze vaker hebt gezien. Echter, als er ineens een paarse koe in de wei zou staan dan zou dit je aandacht trekken. “Because it is remarkable”, door er als bedrijf voor te zorgen dat jouw advertentie ‘remarkable’ is, kan je toch door de content shock heen jouw doelgroep bereiken.


Maar waarom dan Influencer Marketing?

De kracht van Influencer Marketing is dat de contant niet opgedrongen wordt. Het is geen storende of irritante banner die je weg klikt of waar je een AdBlocker voor inschakelt. Het is gratis content waar je in veel gevallen zelf voor kiest om naar te kijken. Bijvoorbeeld door een influencer te volgen via social media.


Influencer Marketing is het omdraaien van vraag en aanbod van content. De klanten zoeken online naar informatie die zij willen zien op dat moment. In plaats van via advertisements te schreeuwen om aandacht zal die aandacht vanzelf komen wanneer je werkt met een influencer die de taal van jouw doelgroep spreekt.

Campagne: plan van aanpak Na een korte pauze gaat Dorit door met het voorstellen van haar plan van aanpak en bespreken we per onderwerp waar je mee rekening houdt. Omdat we krap zitten qua spreektijd kunnen we helaas geen casus meer uitwerken.

  1. Concept
  2. Doel: wat is de hoofddoel van je campagne
  3. Doelgroep: wie is je doelgroep
  4. Content: wat voor type content (foto, video, tekst) en via welke kanalen?
  5. Budget: wat is het interne budget (inclusief tijdsbudget)
  6. Benchmarks
  7. Voorwaarden: voorwaarden voor de influencer per publicatie. Denk aan duur van dat de content online moet staan, inzage in statistieken en werken met concurrenten.
  8. Planning
  9. Partners
  10. Rapportage

Zoals je leest is Influencer Marketing meer dan een ‘bekende youtuber’ die jouw product in zijn of haar vlog noemt. Gelukkig zijn er bedrijven als TIM, die als het ware fungeren als marktplaats tussen bedrijf en Influencer. Via TIM wordt de opdracht van een bedrijf verspreid naar Influencer, zij kunnen dan zelf bepalen of de opdracht bij ze past en hier aan willen werken. Vervolgens kan, afhankelijk van het aantal reacties, het bedrijf kiezen welke Influencers zij in hun campagne willen. Uiteraard kan je zelf ook een influencer benaderen zonder tussenkomst van een bedrijf als TIM.

Kortom De boodschap van de clinic is duidelijk. We moeten verder kijken dan de huidige manier van adverteren. De consument wordt blind voor alle advertentie prikkels maar kan, met de juiste boodschap en via de juiste persoon, toch nog bereikt worden met het gebruik van Influencer Marketing.

Auteur: Esther Vivié, student minor Digital Marketing.