Analytics & Optimisation | Greenhouse Group

Social Media

Op donderdag 4 april bezocht ik de zevende editie van een Greenhouse (Group) evenement. Deze avond stond in het teken van ‘Analytics en Optimisation’. De groep telt inmiddels 750 leden, waarbij er 100 van zijn bijgekomen sinds het vorige evenement.

Withlocals

Door: Bart Persoons

Bart vertelt over het gebruiken van analytics om investeerders te overtuigen. Zij hebben met hun bedrijf, Withlocals, reeds namelijk een investering van zo’n 8 miljoen euro binnen geharkt. Withlocals voorziet klanten van een trip zoals een local. Ze bieden deze experience momenteel aan in zo’n 40 steden. Ze staan niet voor massa tourisme, maar voor gepersonaliseerde reizen naar wens/behoefte. Op deze manier kom je ook contact met andere mensen.

Om een investeerder te overtuigen moet er gekeken naar de units, boekers in dit geval. Hierbij komen de kosten kijken en wat deze persoon oplevert. Dit proces wordt ook wel unit economics genoemd. Hierbij word er zowel naar de Customer Acquisition Cost (CAC) gekeken als naar de Customer Lifetime Value (CLTV). In een ideale situatie is de CAC zo laag mogelijk en de CLTV natuurlijk zo hoog mogelijk. Het verschil hiertussen is een belangrijke maatstaaf. 

Deze kun je namelijk overzichtelijk weergeven in een cohort. Hierbij heb je een X en Y as met de bijpassende waardes. Bij een perfect cohort, boeken mensen gemiddeld meer en boeken ze vaker. Daarbij heb je ook te maken met veelbelovende cohorts, hierbij is er potentie te zien. Bij de boekers van Withlocals is er een groot verschil tussen Europeanen en Amerikanen. Zo besteden Amerikanen meer geld in een keer, maar Europeanen boeken vaker. Aan de hand van cohorts kun je de klanten dus optimaliseren. Hierbij kun je analyseren welke combinaties, van steden, vaak gemaakt worden, om bijvoorbeeld in de toekomst soortgelijke personen te targetten. Door deze data kun je weer persona’s maken.

Jongere mensen zijn geïnteresseerd maar boeken niet zoveel, waarschijnlijk vanwege de prijzen. Withlocals heeft vier persona’s gemaakt op basis van hun data. Zij optimaliseren telkens de meest belovende cohorts, proberen de CAC te verminderen en de CLTV te verhogen. Indien je merk eenmaal staat kun je minder uitgeven en kiezen voor meer gratis traffic. 

Mogelijkheden om de CAC te verlagen zijn via: inkomsten per boeking, quanititeit boekingen, trips per klant. Het is dus key dat je de juiste cohort kiest. Via Tableau kun je de betalingen tracken en dit uitdraaien in een tabel. Het gedrag voorspellen is natuurlijk moeilijker bij nieuwe klanten.

Greenhouse Group

Door: Eric Driessen

Eric vertelt over zijn passie, namelijk muziek. Buiten zijn werk om is hij veel bezig met muziek. 20 april 2018 was voor hem een gruwelijke datum: een van zijn favoriete DJ’s, Avicii, overleed toen namelijk. Deze gebeurtenis is van grote invloed op hem geweest op twee vlakken. Ten eerste voelde het voor het eerst alsof een overleden celebrity echt een familielid van hem was. Ten tweede was deze gebeurtenis de oorzaak van een bijzonder gevolg. Eric ging namelijk zijn professionele vaardigheden inzetten voor een persoonlijk project. Hij analyseerde 3 albums van Avicii. Hij downloadde alle songteksten en zette deze vervolgens in Google Language API. Deze app beoordeelt of de input positief, neutraal of negatief is. Aan de hand hiervan kwamen er grafieken uit waarin visueel werd weergegeven of een album positief of negatief is. Achter dit verhaal, zitten een aantal boodschappen:

  • Benut je professionele vaardigheden
  • Combineer deze met passies
  • Verwerk en speel met data
  • Neem tijd voor je data, dit zal nieuwe inzichten en een mooi eindproduct opleveren.

Auteur: Davy van Rhoon