8 april: The Road Symposium

Marketing

Maandag 8 april was ik te gast bij de dertiende editie van The Road Symposium. De dagvoorzitter van dit evenement was Gwen van Poorten, onder andere bekend van het programma Spuiten en slikken.

Mise en place

Door: Charles van Goch

De eerste gast van deze avond is Charles van Goch. Hij vertelt over de transfer of visions. Hij komt namelijk met een trompet op waardoor je hersenen stofjes aanmaken. Dit leidt tot concentratie omdat je van de beta fase naar alfa fase transfereert. Zijn doel van de avond is dat iedereen minimaal 50% gaat onthouden. Dat is een hele uitdaging omdat we heden te dagen last hebben van een informatiestressbubbel. Zo zijn er bijvoorbeeld 2000 studies om uit te kiezen.

Charles heeft de hotelschool afgerond. Tijdens zijn studie kwam hij op het idee om Mise en place op te richten. Hij zag het al helemaal voor zich, net zoals echte ondernemers. Hij neemt ook Disney als voorbeeld, zij maken van hun visie namelijk realiteit.

We hebben met z’n allen 300 keer meer stress dan 20 jaar geleden. We horen tot onze achtiende levensjaar ongeveer 150.000 keer nee en 5.000 keer ja. Verder zijn de zelfmoordpogingen tussen de 8 en 18 jaar met 3 keer vereenvoudigd. Al deze gegevens geven aan dat de competitie enorm is geworden.

We hebben in het dagelijks leven te maken met de volgende drie begrippen:

  • Reciprociteit= ja zeggen zonder er iets voor terug te verwachten
  • Synchroniciteit = toeval valt je toe
  • Serendipiteit = vinden waar je niet naar zoekt

Als levensles geeft hij mee dat je moet opschrijven wat je wilt bereiken, denk er elke dag aan en ga er vol voor!

De vegetarische slager

Door: Jan Korteweg

De tweede gast van de avond is Jan Korteweg, ook bekend als de vegetarische slager. Ondanks dat hij een enorme  vleesliefhebber is, is hij toch vegatariër geworden. Tijdens dit proces merkte hij dat hij het erg lastig vond om af te kicken. Hij merkte dat hij verslaafd was en dat het te vergelijken was met roken.

Kip heeft drie keer zoveel land en water nodig om te produceren, bij rundvlees is dat zelfs zeven keer zoveel. Vandaar dat hij na drie jaar voorbereiding in 2010 eindelijk zijn eerste winkel opende. Inmiddels heeft hij 4500 outlets in 17 landen. Hij komt met het opmerkelijke feit dat er 30% uit de wereld uit mensen bestaat, 65% uit het vee wat voor de mens bedoeld is en maar 5% dieren zijn die niet voor consumptie bedoeld zijn.

BALR, 433 en Wannahaves

Door: Jules Manders

Na een pauze was de laatste spreker: Jules Manders, CEO van de bedrijven: BALR, 433 en Wannahaves. 

Het account 433 dan 500 miljoen actieve gebruikers, heeft 1 miljard impressies per week. 433 heeft daarmee een echte voetbal community gecreëerd. Deze community heeft vervolgens weer 35 miljoen volgers. Het bedrijf heeft het hoogste engagement in vergelijking tot soortgelijke concurrenten.

BALR is een life en fashion brand. De sleutels van het succes zijn: content, media distributie en social media management. Zij hebben duidelijk de overstap gemaakt van traditionele media naar new media. Ze vermarkten het niet als media, maar als een leven. Dat is ook de reden dat de het echt als een zaak runnen. Om succesvol te zijn heb je een aantal aspecten nodig; inzichten, een concept en een business case.

Het concept van BALR is locker room fun. Buiten saaie journalistiek moet er ook iets leuks gepresenteerd worden. Jonge mensen zijn meer geneigd om te switchen dan ouderen. Het merk is opgezet door Demi, Ralf en hemzelf. Het merk gaat over  het leven van de voetballer zodra hij het veld afstapt. Demi de Zeeuw merkte namelijk dat veel mensen in de kleedkamer de kledingstijl van elkaar overnamen.

Inmiddels word BALR in meer dan 150 landen verkocht, hebben ze 4 fysieke winkels. Ze maken veel gebruik van het fenomeen window dressing, op deze manier trek je de aandacht om je merk te laden. Ze zagen namelijk dat veel bedrijven die zich in dezelfde branche begaven, failliet gingen doordat ze niet meegingen met de digitale trend of dat de ‘stuck in the middle’ bleven. Dit betekent dat ze zowel geen prijsvechter als geen A-merk zijn. Hierdoor onderscheid je je niet van de concurrenten en ben je niet uniek.

Ook hebben ze veel gebruik gemaakt van de sociale media. De kracht van social media is namelijk dat je direct ziet wat er gebeurd en wie wat doet. Hierdoor kun je veel directer tegen je klant praten dan ooit te voren. Maar je word afgestraft zodra je het verpest, dat is de keerzijde van het verhaal. 

Om een eigen bedrijf te starten is zelfkennis essentieel. Je moet er heel veel voor aan de kant zetten, voornamelijk financieel. Maar als je hard werkt, kom je er wel want ‘hard work beats talent’. Je moet op zoek gaan naar blue oceans, dat zijn gebieden waar geen/nauwelijks competitie is of waar er geen bij kan.

BALR gelooft in branded content en content die echt leuk is. In hun ogen worden platte advertenties keihard afgestraft.

Auteur: Davy van Rhoon