Maak impact online 2019

Marketing Voice

Maak impact online was het eerste ‘The Distrikt’ evenement van 2019. The Dikstrikt is een full service online marketingbureau opgericht in 2016. Er werken meer dan 20 specialisten die alle een ander aspect van online marketing bespelen. The Dikstrikt zet zich in om bedrijven te helpen aan meer omzet en winst, maar ook het opstellen van een employer brandings behoren tot de orde van de dag bij het bedrijf.

Vandaag stonden er een aantal onderwerpen op het programma; Voice search, marketing automation, Lead generatie en Power Bi.

Het evenement begon om 13.30 met een inleiding van Rick van Zon. Na deze inleiding vertelde Rick verder over Lead generatie en begon met de vraag; wanneer is iemand of iets een ‘lead’.

Spreker 1: Rick van Zon : leadgeneratie

Rick vertelde hoe bedrijven veel fouten maken op het gebied van lead generatie.

Zo geven veel bedrijven waarmee The Distrikt werkt aan dat hun klanten (van de bedrijven) hun wel weten te vinden en dit niet via internet doen.

Wat blijkt nou uit onderzoek? Meer dan 80% van de leads begint met het zoeken naar informatie via het internet! Hiervan gaat 50% van de zoekresultaten doormiddel van een mobiel apparaat. Rick benadrukte hiermee dat een mobiel vriendelijke website erg belangrijk is. Je hebt namelijk automatische schaalbaarheid en een mobiel vriendelijke website. Hier zitten grote verschillen in.

Bij lead generatie is ook het inzetten van video’s en afbeeldingen belangrijk. Namelijk 10% van alle tekst blijft maar hangen, dit terwijl grafische elementen tot 58% blijft hangen.

Bij leadgeneratie wordt er vaak ingespeeld op een USP wat een bedrijf biedt. Rick gaf aan dat succesvolle bedrijven geen USP maar juist een UBR hebben. UBR staat voor Unique Buying Reason, de rede waarom jij een product bij hun zou moeten kopen. Goede voorbeelden van een UBR zijn de Think Different en de Just do It slogan van Nike.

Er werd uitgelegd hoe je gemakkelijk een UBR kan opstellen aan de hand van 2 modellen. De Golden Cirkel en het waardemodel van Treacy en Wiersema.

De Fromm case

Leuk aan deze college vond ik dat er ook een casus werd besproken die The Distrikt had behandeld; de Fromm casus.

Fromm is een bedrijf dat voornamelijk leads genereert doormiddel van formulier aanvragen via hun website en belcontact met de klant.

Fromm wilde hun belcontact met de klant verbeteren en een hoger percentage halen. Ze besloten daarom om online campagnes te gaan voeren. het nadeel hieraan was, dat de conversies niet gemeten konden worden. Fromm wist namelijk niet doormiddel van welke campagne deze klant telefonisch contact had opgenomen. Hierom besloten ze om verschillende telefoonnummers te koppelen aan een campagne. Elke webpagina had dus een dynamisch telefoonnummer die veranderd aan de hand van doormiddel van welke campagne je was doorgestuurd.

Door deze tactiek kon The Distrikt meten wat het effect van de campagne was;

  • De kosten per contactmoment namen af met 35%
  • De conversie nam toe met 63%
  • Er werden meer dan 26 extra opdrachten binnengehaald in deze periode

Een nieuwe revolutie

De tweede spreker van de dag was een medewerker van het bedrijf: Genius Voice.

Luuk van Hoogstraten begon zijn lezing met het schetsen van 2007, de dag dat de Iphone werd geïntroduceerd. De dag die ons leven zou veranderen, zonder dat we dit door zouden hebben. Deze dag in 2007 heeft inderdaad in ons leven veranderd. Wie kan er nu nog zonder smartphone.

Maar wat heeft de Iphone nou weer te maken met het bedrijf Genius Voice hoor ik je denken?

Genius Voice is een bedrijf dat zich bezighoudt met Voice gerelateerde marketing, zoals de Google home of de Alexa van Amazon.

Afgelopen oktober is de Google home naar Nederland gebracht. Dit beschouwd Luuk als het “Iphone moment”. Hij is namelijk van mening dat deze voice gestuurde apparaten de toekomst zijn.

Deze voice gestuurde apparaten zijn namelijk veel beter dan onze telefoons;

  • Het is een persoonlijkere manier van dingen opzoeken
  • Het is natuurlijker
  • Het is ‘frictieloos’
  • Je kunt dingen opzoeken terwijl je bijvoorbeeld de afwas doet
  • Je bent onafhankelijk van je telefoon.

In deze paragraaf heb ik verteld over het iphone moment. Luuk vertelde dat al 1.5 miljoen Nederlanders toegang hebben tot een Google Home! Dit apparaat is pas sinds oktober in Nederland.

De voice gestuurde apparaten zijn voornamelijk in Amerika erg populair. Deze apparaten zijn pas 2 jaar beschikbaar in Amerika en er zijn nu al meer dan 50 miljoen van deze apparaten verkocht in dit land. Dit is sneller en in een groter volume dan de eerste Smartphones.

Daarom hamert Luuk ook op het idee dat bedrijven deze voice gestuurde apparaten moeten omarmen. Denk maar aan bedrijven die online winkelen niet omarmden. De meeste bedrijven die dit deden bestaan nu niet meer.

Er worden steeds meer toepassingen gevonden voor deze voice gestuurde apparaten in auto’s wordt het toegepast, telefoons en zelfs koelkasten.

SEO en Voice apparaten

SEO gaat ook veranderen door de invoeren van voice apparaten. Rich en featured snippets gaan hier een grote rol in spelen voorspelt Luuk. Deze plaatsen kunnen nu namelijk verdiend worden door bedrijven door goede content te schrijven. In Amerika wordt er echter experimenten gedaan waarmee bedrijven betalen om op deze plaats te komen staan.

Deze rich en featured snippets worden namelijk door voice apparaten gebruikt om antwoord te geven op vragen die gebruikers stellen.

Spreker 3: Spotler

Vervolgens was er tijd voor 2 sprekers; Tim en Loek van Spotler.

Spotler is een aanbieder van e-mailmarketing software.

Beide heren hebben de volgende 3 onderwerpen besproken;

  • Emailmarketing en databases
  • Wat speelt er onder mijn klanten
  • Trends op het gebied van e-mailmarketing

Bij emailmarketing zijn er 4 levels van gebruikers;

  • Gebruikers die bulk emails versturen
  • Gebruikers die enige vorm van segmentatie gebruiken
  • Gebruikers die op basis van gedrag van de consument segmenteren
  • Gebruikers die gebruik maken van event driven marketing

Het is belangrijk om je database goed te onderhouden, je verliest namelijk 20% van de mailadressen per jaar. Na 5 jaar houd je dus geen database meer over!

Case Upstairs

Spotler behandelde ook een case die ze hebben uitgevoerd voor een van hun klanten.

Spotler diende voor het bedrijf Upstairs, een bedrijf dat trapliften verkoopt.

Het idee van Spotler was om een heel gespecifieerde segmentatie te maken van de website bezoekers van Upstairs.

Vervolgens werd er een emailfunnel in werking gezet, waarin een prospect kon aangeven in welke fase ze zich bevonden. Zo konden klanten aangeven dat ze nog geen informatie hadden gehad om zich verder te verdiepen in de stof. Hierdoor kwam het voor dat sommige klanten wel 5 keer aangeven dat ze nog een paar dagen nodig hadden om zich te verdiepen in de brochure. Hierin zit ook de kracht van marketing automation. Het maakt het systeem namelijk helemaal niks uit wat er wordt aangegeven en blijft gewoon de mailtjes sturen.

Als een klant in deze mails aangaf dat ze interesse hadden en dat er contact kon worden opgenomen, werd er een sms gestuurd naar een persoon van de salesafdeling. Deze persoon nam vervolgens direct contact op met de klant. Dit werd ook gedaan met klachten. Op deze manier kun je namelijk van een persoon die klaagt, een persoon maken die een ambassadeur wordt van je bedrijf.

Overall had deze campagne erg veel succes en leverde maar liefst 54% meer business op voor upstairs.

Auteur: Daan Hendriks