Masterclass House of E-sports

Gaming

Op 21 mei 2019 bezocht ik de Masterclass van House of E-sports. De Masterclass was een onderdeel van The Night of the Nerds in het Klokgebouw en werd gegeven door Nolan Noordzij. Hij is de oprichter en eigenaar van House of E-Sports uit Rotterdam en zij streven ernaar om E-Sports in te gaan zetten voor maatschappelijke doeleinden en mogelijk te maken voor elk bedrijf.

Nolan legt uit dat gaming opkomend is en dat de E-Sports een van de dingen is in Nederland waar je nog een claim op kunt leggen. Gaming is technologisch, innovatief, strategisch, een middel om de jeugd te bereiken en het spreekt de millenial doelgroep (12 – 25 jarigen) aan.

House of E-Sports wil gaming dus gaan inzetten met de MVO (maatschappelijk verantwoord ondernemen) gedachte centraal. Ze willen af van de gedachte dat gamen iets is voor alleen nerds en willen laten zien dat overal in elk vakgebied gaming van belang kan zijn. Ze bieden jongeren op locatie verschillende games aan waar zij bepaalde vaardigheden bewust of onbewust stimuleren.

Ook hebben ze de Game Gym opgericht, om te laten zien dat gamen zeker niet altijd verbonden hoeft te zijn met stil zitten in een stoel. In de Game Gym worden fysieke componenten aan het gamen verbonden, waardoor je wel degelijk aan je lichaamsbeweging komt door middel van gamen.

Vervolgens vertelt Nolan over dat gamen in de maatschappij in 3 thema’s kan worden verdeeld, namelijk gamen & sociaal, gamen & gezondheid en gamen & werk. Hij vertelde hierbij dat hij ooit iets heeft meegemaakt. Hij was namelijk op gesprek bij een leidinggevende bij een bedrijf en die bood hem een baan aan als filiaalmanager, omdat hij clanleader was in Clash of Clans bij een clan van meer dan 200 members. Hierdoor beschikte hij volgens de leidinggevende over genoeg kwaliteiten om filiaalmanager te zijn.

Dit is de toekomst volgens Nolan. Competenties die je tijdens gaming opdoet komen op je CV terecht en worden net zo zwaar gewogen als andere competenties. Serious gaming is enorm trending en is de toekomst voor onder andere basisscholen of kinderopvangscentra, als het aan Nolan ligt. Serious gaming moet echter wel aan 4 voorwaarden voldoen, namelijk het moet interactief, fantasievol en motiverend zijn. Bovendien moeten de gamers probleem oplossend denken om het spel te spelen.

Ook moet een serious gaming game een sociale component, een prestatie component en een onderdompeling component bevatten om te kunnen slagen. Samenvattend is E-Sports en serious gaming de toekomst voor het opleiden van de Nederlandse bevolking en wie weet ooit voor compleet opleidend en werkend Nederland.

Auteur: Nick van Erp