Big Data Expo 2019: inspirerende sprekers en bedrijven

Data Marketing

Van internationale bedrijven als Microsoft, Mollie en IKEA tot aan Nederlandse bedrijven als PostNL, RTL en Albert Heijn. Hoewel al deze bedrijven op het eerste gezicht niet een overeenkomst lijken te hebben, is dat toch zeker het geval. Zij gebruiken namelijk allemaal big data om ieder hun eigen doel te bereiken. Dit doen zij door de verzamelde gegevens in de databases te analyseren en zo een reeks aan nieuwe inzichten te verkrijgen. Doordat de hoeveelheid data snel groeit, is het van belang om de data juist te interpreteren. Logisch dat bij dit werk heel wat specialisten om de hoek komen kijken. Die kennis en de mensen met een interesse voor big data komen samen op een platform: de Big Data Expo.

Mollie is een van de bedrijven die aanwezig waren op de Big Data Expo 2019. Een bedrijf die je in de eerste instantie misschien weinig zegt, maar je onbewust wel eens op je bankafschriften voorbij hebt zien komen. Mollie verzorgt namelijk betalingen voor webshops en zijn daarmee een tussenpersoon. Zij nemen het betalingsproces uit handen voor de webshop. Op die manier kan de online winkel de focus leggen op waar zij goed in zijn.

From cloudy to the cloud

De onderwerp van de lezing luidde: ‘From cloudy tot the cloud: Mollie’s data transformation’. Die titel werd al snel helder door het verhaal van Isabelle Giegling – Interim Head of Products & Product Owner Data – en Diederik Greveling – Machine Learning Engineer – van Mollie. In het afgelopen jaar heeft het bedrijf namelijk gekozen voor een op data gebaseerde benadering van zaken doen. Zij maakten daarbij gebruik van de Google cloud. Hiermee werd de data gemakkelijk toegankelijk en bruikbaar voor de hele organisatie. Met andere woorden: de wolk van ongestructureerde data verdween en maakte plaats voor data in de cloud. Het bedrijf benadrukte dat het nooit té vroeg is om een data team te starten. Een waardevol gegeven dat ik zeker mee kan nemen bij toekomstige werkgevers of eigen ondernemingen.

RTL – A data-oriented multimedia & entertainment company

Waar je vroeger de televisie op een specifieke tijd aanzette om zo je favoriete programma te zien, is dat tegenwoordig lang niet meer het geval. Zo begon Roland Laaper – Data Architect – zijn verhaal. Steeds vaker gaat de voorkeur naar een programma te bekijken op het moment dat jij wilt en via welk device jij wilt. RTL heeft daarom de weg ingeslagen van de Fan Centric-strategie: relevante content creëren waarmee zij de consument inspireren. Het doel daarvan is om een groep van loyale consumenten op te bouwen die gebruik maken van de verschillende platformen.

Om dat doel te kunnen bereiken heeft RTL investeringen gedaan om data nauwkeuriger te kunnen analyseren. Door die investering hebben zij het onder andere voor elkaar gekregen om iedere kijker gemiddeld dertig minuten per maand langer naar een platform te laten kijken. De investering zat vooral in de software genaamd Snowflake. Dit datawarehouse in de cloud zorgt ervoor dat grote hoeveelheden data eenvoudig en sneller kunnen worden opgeslagen, worden verwerkt en worden geanalyseerd. Een van de USP’s van Snowflakes was dan ook dat je als organisatie snel kan opschalen bij groei. Ook profileert het zich als zero-mangement systeem, waarbij Snowflake alles automatisch beheert. Iets waar bedrijven veel in zien.

Wat voor bedrijf je ook hebt: je bent nooit te vroeg om een data team op te richten. Met behulp van de juiste software analyseer je die data eenvoudig en snel. Op die manier bereik je als bedrijf de juiste doelen.

Auteur: Luuk Verschuren