Praktijk voorbeeld hoe een webshop te starten?

Business

Maandagmiddag 2 december heb ik een gastcollege bijgewoond van Lois van Werkum die kwam vertellen hoe ze haar webshop “Zaya Jewellery” in december 2018 begonnen is.

Llora Jewellery

Ze is de webshop tijdens haar minor Digital Marketing gestart. Ze heeft uiteindelijk voor sieraden gekozen aangezien dit haar handiger leek als het gaat om voorraadbeheer.

Toen de webshop opgericht werd was de naam nog “Llora Jewellery”. Ze had een stapje voor door haar bijbaan, hierdoor had ze van verschillende sieraden en materialen al kennis opgedaan.

De eerste stap van de webshop was inschrijven bij de Kamer van Koophandel zodat ze als officieel bedrijf aan de slag kon. De webshop had ze zelf ontworpen en opgezet met Wix en maakte gebruik van een Instagram account om bekend te worden bij de doelgroep.

Hierna volgde stap twee, het inkopen en verkopen van sieraden. Inkopen deed ze bij World Fashion Center, een voordeel hiervan was dat je de specificaties en de productfoto’s aangeleverd krijgt. Een nadeel hiervan zijn de concurrenten, bijna alle Nederlandse webshops kochten hier de sieraden dus waren er veel dezelfde producten te vinden.

Bekend worden

Om bekend te worden maakte ze gebruik van influencers op instagram en betaalde promotie van 2 euro per dag. Ook heeft ze in het begin 100 volgers gekocht die na een week weer vertrokken waren. De eerste klanten verliepen niet soepel aangezien ze gelijk startten met vertraging bij PostNL, sieraden die beschadigd aankwamen bij de klanten en een probleem met betalingen binnen de webshop.

Winacties was een onderdeel waarmee ze in het begin ook veel mee bezig geweest is om bekend te worden. Dit heeft ze echter te veel gedaan waardoor het haar best wel wat geld gekost heeft. Ze werkt ook samen met influencers die sieraden in kunnen kopen met een kortingspercentage van 30% en na zoveel verkopen omhoog ging naar 40% etc.

Januari

In januari hebben er enkele waardevolle aanpassingen plaatsgevonden zoals het werken met een PostNL Track & Trace, om beschadigingen tegen te gaan werden de sieraden geleverd in A6 brievenbus doosjes, er kwamen minder winacties en ze ging nog actiever posten op Instagram.

Februari

In februari is ze gestart met professionele productfotografie in plaats van foto’s gemaakt met een mobiele telefoon. Ze heeft een labelprinter gekocht voor het verzenden van de pakketjes, de eerste klachten en retouren kwamen binnen en het combineren met stage beviel Lois zwaar.

Maart – April

Ze had het druk om haar webshop te combineren met stage. Haar dag begon ’s ochtends met het verzenden van de bestellingen. In de pauze werkte ze haar mail bij, maakte etiketten aan en deed online inkopen. Wanneer haar dag afgelopen was hield ze zichzelf bezig met posten op social media.

Ze kreeg een aanklacht vanwege de naam van haar webshop “Llora Jewellery”. Dit kwam vanuit een Amerikaans bedrijf die vervolgens allerlei sancties oplegde tegen de webshop van Lois. Dit heeft ze samen opgelost met haar vader en het bedrijf dat haar aangeklaagd had met als voorwaarde ze in 1 uur tijd haar naam, logo en dergelijke overal aangepast had.

Mei – Juni

In deze maand heeft ze zich vooral bezig gehouden met groeien, groeien en nog eens groeien. Deze maand is ze een samenwerking gestart met Dance4Life waarvoor ze 50 goodiebags moest leveren voor een benefiet avond. Voor de eerste keer heeft ze op een beurs gestaan met haar bedrijf maar dit was totaal niet haar ding en heeft ze een grote influencer actie gestart op Instagram.

Ze koos 4 meiden uit die in ruil voor foto’s sieraden ontvingen. De voorwaarde was dat ze de foto’s op haar website en instagram mocht posten. Doormiddel van deze influencers kon ze bekendheid en vertrouwen creëren.

Juli

In juli is ze opzoek gegaan naar nieuwe leveranciers in het buitenland. Ze is vervolgens eigen sieraden gaan maken en fotograferen. Ze ontving veel klachten over de kwaliteit van de sieraden dus heeft ze besloten om een samenwerking aan te gaan met een fabriek in Istanbul die 14 en 24 karaats sieraden kon leveren. Deze producten is ze gaan testen en verbeteren om klachten tegen te gaan.

Augustus

In augustus hebben er weer flinke aanpassingen plaatsgevonden zoals het aanpassen van de Instagram feed en de focus alleen op oorbellen te leggen en de kwaliteit hiervan te waarborgen. De oude sieraden zijn eruit gegaan door winacties en sale.

Omdat ze wilde gaan uitbreiden naar bestellingen in heel Europa is ze overgestapt naar DPD. Dit zorgde voor voordeligere verzendtarieven naar bepaalde landen. Een boetiek in Valencia is haar eerste fysieke verkooppunt geworden.

September “The big chance”

September heeft alles een totaal andere richting in geslagen. De grote wijzigingen waren als volgt:

  • Overstap gemaakt van bestellingen in Nederland naar bestellingen in door heel Europa
  • is ze van een Wix webshop overgestapt naar een professionele Shopify webshop
  • Volledige eigen unieke collectie
  • Eigen productfoto’s

In deze maand is ze ook van alles gaan testen zoals fotografie, prijzen, aantallen en verzendkosten. Ze merkte in de analytische gegevens van haar website dat er na een wijziging in de verzendkosten ineens geen bestellingen meer geplaatst werden. Dit heeft ze opgelost door een andere regeling te maken in de verzendkosten. Boven de 30 euro worden de sieraden gratis verzonden.

Oktober

Doordat de prijs en kwaliteit van de producten gewijzigd zijn is haar doelgroep ook veranderd. Ze richt zich nu op de iets wat oudere doelgroep (vrouwen van 18 tot 34 jaar) die wat meer te besteden hebben voor kwalitatieve sieraden. Dit leverde ook hogere bestelwaardes op.

Na veel testen heeft ze eindelijk een goede manier gevonden voor de productfotografie. Ze blijft haar producten continu verbeteren en probeert nieuwe designs op te zetten voor zowel goedkopere als duurdere sieraden.

Het tweede fysieke verkooppunt is gestart in Milaan. Dit verkooppunt heeft dezelfde verkoopvoorwaarden als dat Valencia heeft.

Door Etihad Airways is een samenwerking aangevraagd, maar hiervoor heeft ze momenteel nog niet genoeg budget. Ze heeft een afspraak met ze verzet naar april 2020 om de mogelijkheden dan te bespreken.

10.000 volgers!

Een hele mijlpaal voor Lois met haar webshop. Ze heeft hier lang voor gewerkt. Echter kwam ze erachter dat instagram alleen de “Swipe-up” optie toevoegt wanneer je over 10.000 volgers beschikt. Dit is wel handig als ze direct wil doorlinken vanuit een insta-story naar een product op haar website. Ze is ook blij met de 10.000 volgers omdat dit ook een stukje vertrouwen uitstraalt naar haar volgers toe.

November

In november is ze een samenwerking aangegaan met de fotografen van Vogue & L’officiel. Ze hadden gevraagd of ze haar sieraden mocht gebruiken voor de fotoshoots. Ze mogen de sieraden gratis gebruiken als Lois de foto’s ook voor haar webshop en Instagram mocht gebruiken.

Omdat ze wil blijven groeien is ze aan de slag gegaan met een contract bij DHL. Deze stap heeft ze gemaakt zodat ze ook wereldwijd kan gaan verzenden. Ook is ze gestart met nieuwe fabrieken en wil ze ringen gaan introduceren in haar nieuwe collectie.

Tips

Aan het eind van de presentatie gaf ze een aantal tips mee voor mensen die ook van plan zijn om een webshop te starten. Deze waren als volgt:

  • Volg altijd je gevoel, maar onderzoek wel of dit werkt
  • Maak gebruik van Google Analytics & Hotjar
  • Investeer in goed apparatuur en jezelf
  • Durven: falen, hulp vragen, kansen aan te nemen en nee te zeggen

Leerpunten

Door het gastcollege van Lois ben ik de kracht van social media nog beter in gaan zien. Het was interessant om te zien hoe ze in zo’n korte tijd zoveel online is kunnen groeien en de stap heeft durven nemen om haar eigen webshop te beginnen.

Auteur: Bart van den Berkmortel