Het was alweer de 3e editie van Eindhoven Analytics & Optimisation. Zoals de naam als zegt, stond deze meetup in het teken van data analytics en optimalisatie. Er stonden 3 sprekers tijdens deze meetup centraal, die alle drie een verhaal kwamen vertellen vanuit een ander oogpunt:
– Tim van Kemenade, accountmanager bij NHR
– Manuel, oprichter van Effective Experiments
– Reinald Mast, marketeer bij Vivat
De avond begon met Tim, hij vertelde ons wat de Nederlandse Hart Registratie doet met data. NHR verzamelt data over de cardiologische zorg in Nederland. Vervolgens analyseren zij deze data en maken zij hier rapporten van. Deze data zorgt voor betrouwbare rapporten op verschillende niveaus: ziekenhuis, ziektebeeld, patiënt enz. De rapporten zorgen ervoor dat de kwaliteitsbewaking en -verbetering kunnen toenemen. Zo kan jij bijvoorbeeld voortaan kiezen welk ziekenhuis de beste kwaliteit zorg biedt, op het gebied waar jij ze voor nodig hebt. Deze data wordt constant verbeterd. En dit zorgt er zelfs voor dat sommige computers net zo snel kanker kunnen herkennen als doctoren. Ook in de gezondheidszorg wordt data dus steeds belangrijker!
De tweede spreker van de avond was Manuel. Hij vertelde ons hoe de wereld van dataverzamelaars eruit ziet. De meeste verzamelaars zitten namelijk allemaal in een apart hoekje (zoals op de foto te zien is), ze praten te weinig met elkaar en het maakt ze vrij weinig uit wat de ander doet. Dat is natuurlijk zonde, want deze mensen kunnen veel meer voor elkaar betekenen dan dat iedereen nu doorheeft. Daarom komt Manuel met vier stappen om je stakeholders enthousiast te maken. 1. Verbind met elkaar, 2. Leer van elkaar, 3. Maak het visueel en 4. Werk samen. En dit is maar al te goed waar, deze vier stappen zorgen ervoor dat je organisatie verliefd wordt op optimalisatie. Je moet stakeholders fan van optimalisatie maken, door het simpel te houden en van elkaar te leren. En zoals Manuel zo mooi zegt “Als je mensen laat zien wat de impact van jouw (data) optimalisatie wereld is, dan heb je ze!”
De derde en tevens laatste spreker van de avond was Reinald Mast. Hij kwam zijn verhaal vertellen vanuit een wat meer economisch oogpunt. Hij zegt dat je de perfecte balans tussen de optimalisatie van de prijs en de optimalisatie van de bijdrage aan vaste kosten moet vinden. Maar hoe weet je nou eigenlijk of je het optimum hebt bereikt? Dat weet je nooit en daarom moet je continue blijven testen! Denk er bijvoorbeeld maar eens aan dat je een televisie verkoopt. Als je je televisie voor 15% minder gaat verkopen en je conversierate hiermee verdubbeld, is dit dan aan te raden? Ja, dat is het zeker! Maak daarom groepen met percentages van -15%, -7.5%, 0%, 7.5% en 15%. Kijk wat dit met je conversierate doet en misschien vindt jij wel je optimum. En vergeet niet … blijf continue testen, want alles kan veranderen!
Auteur: Jessy Jacobs, student communicatie aan Fontys Hogescholen