De 18e van April vond er weer een editie van Digital Wednesday plaats. Dit event staat iedere editie in het teken van een relevant thema of onderwerp binnen de digitale marketing omgeving. Ditmaal stond deze Marketing Automation centraal. Nadat ik de vorige Digital Wednesday over Influencer Marketing had bijgewoond als gewoon geïnteresseerde, stond ik er deze editie iets anders in. Het was namelijk Engagement Factory, de organisatie waar ik momenteel mijn afstudeerstage volg, die het programma van de avond invulde samen met de klanten van Engagement Factory.
Andre Kuijpers opende de avond namens Engagement Factory met een korte introductie over wat Marketing Automation is en wat het ook niet is. Andre opende met het feit dat Marketing Automation vaak als een buzz-woord wordt genoemd. Kort gezegd is Marketing Automation veel meer dan e-mail marketing, wat menig mens denkt dat het is. Via Marketing Automation kan je de juiste boodschap via het juiste kanaal, met de juiste timing en bij de juiste persoon krijgen. Dit kan dus zoveel meer zijn dan alleen een e-mail. De term zelf geeft ook een vertekend beeld. Het is namelijk niet alleen voor Marketing, maar ook voor bijvoorbeeld Sales goed inzetbaar. Ook de term Automation geeft een vertekend beeld, het is namelijk niet geheel geautomatiseerd. Er is nog steeds mankracht nodig om de tool of het platform goed in te kunnen zetten. Ook is het niet een tool die alle andere tools weg laat vallen. Het is juist zaak om ervoor te zorgen dat het elkaar allemaal aanvult. Essentieel hierbij is dat alle data die de tool verzameld, goed gestructureerd is en correct.
Daarna was het de beurt aan Wing Cheung, Digital Marketing Manager bij DigiB. Deze organisatie werkt met chemicaliën en zijn momenteel Marketing Automation aan het uitrollen binnen 74 landen. Hier komt een heleboel bij kijken. Wing gaf ook aan dat je als organisatie goed duidelijk moet hebben welk doel je hebt als je Marketing Automation wil toepassen. In het geval van DigiB was dit Leadgeneratie om een voorbeeld te noemen. Je ziet binnen de technologie leadgeneratie vaak terugkomen en awareness dus je mag wel stellen dat het binnen ieder stadium inzetbaar is.
Sander Janssen van Freo presenteerde daarentegen meer waar zij als Freo tegenaan lopen. Freo heeft bijvoorbeeld moeite om in de DO fase (Plan-Do-Check-Act) de complexiteit van de data te organiseren en dit toe te passen. Ze werken met gevoelige data en dit leidt tot hindernissen.
Als laatste van de drie klanten was Alex Ballering van Brocacef. Dit is een apotheek, om het maar kort te zeggen. Iedereen snapt dus dat dit ook gevoelige informatie betreft, evenals banken en leen organisaties. Alex legde ook weer het verschil in doelen met Marketing Automation uit. Zijn vorige werkgever gebruikte het voor Sales, waar het nu veel meer op Awareness is gericht en op een vriendelijke manier inzetten van Marketing Automation. Betrek er ook iedereen binnen je organisatie bij. En er bestaat geen one-size-fits-all. Het is allemaal tailor-made, voor iedere organisatie is Marketing Automation.
Ter afsluiting was er nog ruimschoots tijd voor het interactieve gedeelte. Alle vier de sprekers werden erbij gehaald en het publiek had groene (eens) en rode (oneens) kaarten. Het publiek kreeg verschillende stellingen voorgeschoteld waarop ze moesten antwoorden. Het publiek deed goed mee en er werden ook kritische vragen gesteld. Een punt waar bijvoorbeeld goed over gediscussieerd werd is het GDPR gedeelte. Dit is nog steeds bij velen een vaag item, terwijl het eigenlijk helemaal niet zoveel extra voorstelt dan de oude regelgeving, echter maakt iedereen elkaar helemaal gek. Ook de stelling ‘Een welkom campagne is cruciaal’ werd uitvoerig behandeld. Ik denk dat dit heel erg afhangt van het type organisatie en in welke fase je je bevindt.
Al met al was het een leuke interactieve editie waarin de discussie uiteindelijk centraal stond. Andre noemde bijvoorbeeld nog dat Marketing Automation een buzz-woord genoemd wordt (misschien kun je alle marketingtermen wel een buzz-woord noemen). Echter gebruiken nog veel organisaties de techniek niet of geeft men er een andere betekenis aan, vaak een wat smallere betekenis da het daadwerkelijk allemaal kan. Ik wist voordat ik mijn afstudeertraject bij Engagement Factory begon ook nog niet wat het was, terwijl het toch bij veel marketing afdelingen als een van de must-do’s gezien wordt.
Auteur: Remco Mennen, student Fontys Hogeschool Marketing Management