14 september 2018 de 5e editie van het MeetUp evenement Eindhoven Analytics & Optimisation in de Greenhouse Group kantine. Dit event werd gehost door Erik Driessen (Teamleider Data Technology bij de Greenhouse Group). Hij opende het evenement en heeft voor de sprekers gezorgd.
De eerste spreker van het evenement was Peter Stehouwer, allround senior data scientist bij SQM. Peter liet zien dat internet reviews in de onderzoeksfase een grote factor hebben op het platform. Ook speelt de aankopen in de aankoopfase een grote rol. Hiervoor wordt het model-based rating prediction gebruikt die is geproduceerd door SQM. De conclusie was zoals Peter zei: “Probeer de reviews te begrijpen, hierdoor leer je je klanten kennen.”
De opvolgende spreker was Tim Zuidgeest, specialist in neuromarketing en spreker bij ST & T Research. De neuromarketing usability onderzoek laat zien welke emoties de gebruiker lastig vindt aan de website. Een voorbeeld is de rode kleur van een invulformulier op de website. Deze zijn erg frustrerend doordat rood een fout benadrukt. Door oranje te gebruiken werd de frustratie 15% minder. Nog een voorbeeld zijn chatbots waarbij het soms wel 3 tot 5 seconden duurt voordat de gebruiker antwoord krijgt. Chatbots laten gebruikers wachten, zodat het echt op een persoon lijkt. De conclusie was zoals Tim zei: “De technologie wordt steeds slimmer en Google loop met de captcha verificatie flink voor op alle andere bedrijven.”
Het evenement werd afgesloten met Jente de Ridder, senior analytics consultant bij Humix. Dit was een sessie waarbij de one page door page based tracking en event based tracking wordt getraceerd. Alle code binnen de tagmanager wordt door een marketeer geanalyseerd in een programma als double click of adobe analytics. De conclusie was zoals Jente het zei: “Een one page hoeft niet opnieuw te laden, waardoor er een tracking plaatsvindt.”
Na de presentaties was er nog tijd om nieuwe connecties te maken.
Auteur: Esmee Li, studente Fontys Hogeschool ICT / Minor Digital Marketing