‘Liefde in tijden van Tinder’ is de titel van het boek van Dr. Elisabeth Timmermans. Op 15 januari gaf zij een gelijknamige lezing waarin zij het publiek meeneemt in hoe Tinder onze liefdeslevens beïnvloed heeft. De lezing begint met een kennismaking met het publiek aan de hand van een poll waarvan de resultaten direct weergegeven worden op het scherm. 50% van het publiek is single, 25% gebruikt Tinder en 10% heeft zijn of haar huidige partner via Tinder ontmoet.
Wanneer je aan mensen vraagt of zij betalen voor Netflix is het antwoord meestal ja. Wanneer je aan mensen vraagt of zij betalen voor Spotify is het antwoord ook meestal ja. Echter, wanneer je aan mensen vraagt of zij betalen voor Tinder is het antwoord standaard nee. Hoe kan het dan dat Tinder in 2019 winstgevender is geweest dan applicaties als Netflix en Spotify?
Enerzijds verdient Tinder extreem veel geld aan adverteren. Tussen het matchen door zie je zo nu en dan een reclame, meestal swiped men deze direct naar links (niet leuk) en gaat men door met matchen. Daarnaast adverteert Tinder ook zonder dat gebruikers het direct door hebben. Oktober 2019 hadden Tindergebruikers uit de VS iedere zondag de mogelijkheid om ‘Swipe night’ te spelen. In dit spel moet de gebruiker keuzes maken tussen verschillende items of personen om het einde van de wereld te overleven. Er moest bijvoorbeeld een keuze worden gemaakt tussen Cheetos en een EHBO-doos. Gebruikers hebben op dit soort momenten niet eens door dat er reclame wordt gemaakt maar toch verdiend Tinder er een bijhoorlijk zakcentje mee.
Anderzijds verdient Tinder veel geld met het verkopen van onze data. Tinder is hier natuurlijk niet heel open over maar er zijn genoeg bewijzen dat dit gebeurt. Denk eens aan de site www.cheaterbuster.net, een site die voor jou, tegen betaling, controleert of je geliefde actief is op Tinder.
Bijkomend maakt Tinder natuurlijk gebruik van het Freemium lidmaatschap, de basisfeatures zijn gratis maar als je meer wilt moet je betalen. Aan de hand van data-analyse heeft Tinder bepaalde gedragspatronen ontdekt die vaak voorkomen bij gebruikers. Zo bleek dat mannen veel vaker naar rechts swipen (leuk) dan vrouwen. Al snel volgde dat er een maximum likes per dag was en dat je moest betalen voor meer likes. Vrouwen bleken echter vaker naar links te swipen maar soms spijt te hebben en terug te willen. Tinder kon dit zien aan een constant tempo waarop geswiped werd, wat vervolgens onderbroken wordt. Deze gebruikers zoeken vervolgens het hele menu door, om te kijken of er een mogelijkheid is om de persoon terug te halen. Al snel kwam Tinder met de premium feature om iemand terug te halen als je dat wilt.
Je kan jezelf afvragen of Tinder wel daadwerkelijk wil dat jij je perfecte match vindt. Als jij de perfecte match hebt ga je namelijk van Tinder af en wordt er geen geld meer aan je verdient. Uit onderzoek is gebleken dat het algoritme van Tinder ervoor zorgt dat je nooit helemaal ontevreden bent over de app, en hem dus niet gaat verwijderen. Daarnaast zorgt dit algoritme ervoor dat je niet te veel matches krijgt en dus actief blijft gebruiken. Tinder probeert met haar algoritme de behoefte aan betaalde features zo groot mogelijk te maken en dus zo veel mogelijk geld aan je te verdienen.
Ondertussen kunnen we concluderen dat Tinder onze blik op dating-apps heeft veranderd. Door de commercialisatie van de dating-apps wordt het vinden van een match steeds moeilijker en zullen we elkaar in de toekomst toch echt weer offline moeten ontmoeten.
Auteur: Nino van Honk
Zie ook
De impact van de ontslaggolf bij Twitter en de positieve kijk op AI van Scott Galloway
Laatst luisterde ik naar een interessante podcast van Steven van Belleghem. Meest interessante stuk was een interview die Steven had met Scott Galloway. Hierbij...
Nederlands bedrijfsleven en social selling nog niet hand-in-hand
Nederlandse B2B-bedrijven hebben social selling nog niet geïntegreerd met hun dagelijkse activiteiten. Dat blijkt uit de Nationale Benchmark Social Selling 2023, uitgevoerd door contentmarketingbureau...
Veel kleine bedrijven zijn onvoldoende cyberweerbaar
De toenemende cyberdreiging vormt een groeiende uitdaging voor Nederlandse bedrijven. Helaas blijkt de ontwikkeling van de weerbaarheid van deze bedrijven achter te lopen bij...
Waarom online reputatiemanagement de sleutel is tot jouw succes
In de huidige digitale wereld, waar het merendeel van ons leven zich online afspeelt, is het cruciaal om te begrijpen hoe jouw online reputatie...