Ja, je leest het goed. Ook ik ben afgelopen maand bezweken aan de welbekende app TikTok. Het is tevens ook het meest groeiende platform op de wereld. Ik denk (weet) persoonlijk dat TikTok een belangrijke rol kan spelen bij het bereiken van de jongere doelgroep voor bedrijven. Door Corona zag ik dat veel mensen in mijn omgeving de app aan het downloaden waren. Ik besloot dit ook te doen onder het mom van ‘Dit is een belangrijk platform voor marketing’, maar stiekem was ik al langere tijd nieuwsgierig.
In april downloadde ik dan eindelijk de app en maakte ik een account aan. Ik begon met het volgen van al mijn kleine nichtjes en ging daarna op de ‘For you’ page rondkijken. De For you page is de pagina waar je allerlei TikToks kunt bekijken die TikTok voor jou aanraadt. Ik merkte al snel dat TikTok een raar algoritme heeft, want er kwamen zoveel video’s voorbij waar niet veel in gebeurde, maar toch miljoenen views hadden. Ik was benieuwd hoe dit kon. Ik besloot zelf ook wat video’s op te nemen samen met mijn zusje en ook een paar alleen. Mijn eerste 3 TikTok video’s kregen maximaal 10 views.
Een tijdje later kreeg ik een pakketje van Bol.com binnen. Zonder na te denken filmde ik dat ik het open maakte. Je zag mij niet in beeld, alleen de doos van Bol.com en de inhoud. Ik had namelijk een schetsboek en nieuwe potloden besteld. Het was naar mijn mening geen interessante content. Ik typte snel een tekstje erbij (met spellingsfouten) in de video en plaatste hem zonder caption of hashtags (video is onder aan de pagina te zien). Ik legde mijn telefoon weg en een aantal uur later opende ik de app weer. Tot mijn verbazing zag ik dat mijn video al 10.000 views had! Ik was zo in de war! Had het iets te maken met dat ik het merk Bol.com in beeld had? Of omdat er geen gezicht te zien was? Ik kon mijn vinger er niet op leggen. Al helemaal niet omdat ik hem geplaatst had zonder hashtags en zonder caption. Dit laat zien dat Tiktok hier geen waarde aan hecht tijdens het aanbevelen van video’s naar andere. 10.000 views klinkt trouwens als heel veel views. Zoiets zou je niet zomaar op Instagram gebeuren. Maar in TikTok taal is 10.000 views niet veel. Ondanks dit, heeft de video wel een groot bereik gehad.
Dat deze video viral ging gaf mij motivatie om meerdere video’s te maken. Al kun je 10.000 views eigenlijk niet viral gaan noemen. Toch wordt deze term veel gebruikt in de TikTok ‘community’. En ja hoor, 2 video’s later was het weer raak! Ik had een video geplaatst waarin ik mijn nieuwste aankopen van Costes liet zien (video is onderaan de pagina te zien). Hierbij plaatste ik wel een caption en 3 hastags, namelijk: ‘Costes’ ‘voorjou’ en ‘fy’. Echter ben ik na wat onderzoek erachter gekomen dat de hashtags ‘fy’ en ‘voorjou’, die verwijzen naar de aanbevelingspagina, eigenlijk verwaarloosbare hashtags zijn. Dit doordat ze door iedereen gebruikt worden en Tiktok deze als het ware verwaarloosd. De video, waarin ik 2 broeken paste, had na een aantal uur al meer dan 25.000 views te pakken. Ondanks dat deze video veel views kreeg, zag ik geen stijging in volgers voorbij komen. De video’s die ik hierna nog heb gepost hebben allemaal tussen de 300-2000 views. Nu heb ik mijn account op privé gezet totdat ik weer een test wil doen.
Het viral gaan van TikTok video’s is een element van TikTok die er naar mijn idee voor zorgt dat veel mensen video’s blijven maken. Dit werkte namelijk erg verslavend. Iedere video kan namelijk viral gaan! Of zit er toch een logica achter? Deze week ga ik mij verder verdiepen in het algoritme van Tiktok.
Er wordt gespeculeerd dat TikTok gebruik maakt van A.I. en alleen mensen met een symmetrisch gezicht op de ‘For you’ pagina zet. Het zal me niets verbazen als hier iets van waar is. Ik zie namelijk vaak extreen knappe mensen voorbij komen op TikTok. Maar dit zijn alleen aannamens voor nu. Het kan natuurlijk ook zijn dat deze personen sneller likes krijgen en op een organische manier de top bereiken.
Adverteren?
Wat mij verder opviel is dat er al een aantal bedrijven aan het adverteren zijn via TikTok. Zelf heb ik al drie manieren kunnen ontdekken. Het klassieke adverteren doormiddel van het plaatsen van betaalde advertentie video’s tussen de reguliere video’s door, door middel van influencer marketing en het hebben van affiliate links in de bio’s van accounts. Ook zijn er bedrijven die zelf al actief zijn op TikTok. Denk hierbij aan bijvoorbeeld SBS6. Wat zij doen is redelijk slim. Ze posten namelijk grappige fragmenten uit verschillende programma’s en sporen de kijkers aan om deze na te spelen. Hierdoor gaat het geluidsfragment van hun video viral en krijgen ze meer naamsbekendheid voor hun tv programma’s.
Auteur: Zowi Smit