14.2 C
Alba Iulia
zondag, augustus 9, 2020
No menu items!

Unicorns on Steroids

Hoe bedrijven als AirBnB en Netflix groot geworden zijn in een korte tijd met een klein budget door middel van Growth hacking. Unicorns zijn (tech) startups die een grote waarde hebben. Dit kunnen zij veelal bereiken met behulp van Growth hacking. Talk van Jamie Maria Schouren. Zij is de medeoprichter en chief strategy officer bij DEITY.

Growth hacking is een algemene term over het hebben van groei als je ‘core value’ van wat je doet als bedrijf. De ‘core value’ is dan om als bedrijf zo snel en zo goed mogelijk te groeien met zo een laag budget als mogelijk.

‘’Growth hacking is a mindset’’

– Jamie Maria Schouten, 20-02-2020

Jamie Maria Schouten 1

 

Het verhaal begon direct met een leuke anekdote/vergelijking van een grasveld. Ze maakte hiermee de vergelijking van een grasveld (wat jij bezit) en een full stack company/online business. Deze full stack companies hebben alles wat ze nodig hebben om mensen naar hun online business te trekken. Voorbeelden die ze hiervan noemde zijn o.a. Nike, Coolblue, Zalando en Bol.com.

Hierna gebruikten ze nogmaals het grasveld om andere voorbeelden uit te leggen. Zo legden ze uit dat bedrijven als Marktplaats eigenlijk helemaal niks doen behalve het ‘grasveld’ netjes houden. De mensen genereren de content en betalen vaak een klein percentage van wat ze verkopen aan de ‘beheerder van het grasveld’ of ze betalen een vergoeding om daar content te mogen plaatsen/verkopen. Dit deed ze ook voor bedrijven als Ticketmaster en TripAdvisor, alleen was dan het voorbeeld van het grasveld anders. Deze bedrijven heten interface owners.

Aan de hand daarvan ging ze over op andere bedrijven die ook vallen onder deze interface owners. Zoals Uber: grootste taxibedrijf in de wereld, maar bezit geen taxi’s; AirBnB: grootste hotelbusiness in de wereld, maar bezit geen grond en/of gebouwen of Netflix: de grootste filmservice/aanbieder die zelf geen films produceert (ze hebben wel Netflix Originals, maar die produceren zij niet zelf). En zo waren er nog tientallen andere voorbeelden.

Het ging nog even door over deze interface owners. Zo vertelde ze het achtergrondverhaal van Tinder, hoe dat groot is geworden.

Jamie Maria Schouten 2

‘’Growth hacking is about teamwork’’

– Jamie Maria Schouten, 20-02-2020

Daarna ging het over de drie personen die je nodig hebt om een ’Unicorn’ op te bouwen, namelijk:

  • A hustler (salespersoon)
  • A hipster (creatieveling)
  • A nerd/geek (degene die weet hoe je moet bouwen wat jij wil neerzetten en hoe het werkt).

Maar alleen deze drie mensen samen zetten is niet voldoende, iedereen moet ook bezitten over de ‘Growth hacking’ mindset. Dit is erg belangrijk. Deze kan het beste worden weergegeven in de ‘North Star Metric’ (NSM), dit is het nummer één doel waar iedereen in het bedrijf naartoe moet werken. Ze gaf hierbij ook duidelijke voorbeelden van bedrijven met hun NSM.

    • Spotify: time spent listening
    • Air BnB: number of nights booked
    • Facebook: monthly active users
    • Whatsapp: messages send

 

Hierna vertelde zij over The Pirate Matrix (deze is zo vernoemd aan de hand van de afkorting omdat dit klinkt als het geluid wat een piraat maakt). Hij ziet er namelijk als volgt uit:

Awareness Retention
Acquisition Revenue
Activation Referral

Hiermee pakte ze gelijk een verschil aan tussen marketeers en growth hackers. Het doel of de focus van een marketeer zou namelijk vooral liggen bij awareness creëren en acquisition verkrijgen. Het doel van een growth hacker daarentegen is om alles in deze matrix zo goed mogelijk te vervullen, omdat je alleen dan ‘growth’ kunt bereiken.

Jamie Maria Schouten 3
Ze vulde nogmaals haar eerdere uitleg van Growth Hacking aan, want eigenlijk is Growth Hacking een mix van 4 dingen:

  • Creative marketing
    Om je product of merk in de markt te krijgen. Alle Unicorns gebruiken eigenlijk één ding hier sowieso voor, namelijk de OPN. OPN staat voor ‘Other people’s network’. De reden waarom elke Unicorn dit gebruikt is dat jouw compleet eigen netwerk vanaf niks opbouwen ontzettend veel tijd kost. Bijvoorbeeld: Dropbox -> je kreeg meer opslagruimte als iemand anders via jouw referral link zich ook aanmeldde voor Dropbox. Via deze weg vergaarde Dropbox erg snel nieuwe gebruikers. Ze maakte dus gebruik van het netwerk van hun gebruikers.
  • Coding and automation
    Iets snel uitvoeren, je kan het altijd later nog verbeteren of oplossen.
  • Behavioural psychology
    Hoe zorg je ervoor dat mensen jouw product omarmen en ervan gaan houden. Hiervoor wordt vaak een hele bekende ‘truc’ gebruikt, namelijk de 6 overtuigingsprincipes van Cialdini.
  • Data and testing
    Alleen data kan jou feiten geven. Als je het niet kan meten, bestaat het niet.

Auteur: Anouk Verhagen

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in