14.2 C
Alba Iulia
zondag, augustus 9, 2020
No menu items!

Boek ‘Data-bedreven marketing’! Oosterveer wil marketeers data-savvy maken

Vanaf vandaag ligt het nieuwe boek van Danny Oosterveer, Data-bedreven marketing, in de digitale schappen. Het boek, dat uitgegeven wordt door Noordhoff Business, vertelt op een toegankelijke wijze wat je als marketeer of communicatie-specialist van data moet weten

Danny Oosterveer: Deze kritische blik op data zie ik maar weinig terug onder collega-marketeers, communicatieprofessionals en ondernemers. Ondanks dat de verhalen in de vakbladen al jaren schreeuwen hoe belangrijk data is, valt de toepassing ervan flink tegen. Dat terwijl er meer data beschikbaar is dan ooit tevoren. Bij alles wat we online doen krijgen we data terug. Het belangrijkste verschil tussen online en offline marketing is dat je online direct de beschikking hebt over directe feedback in de vorm van data.

De data is beschikbaar, de vraag is of je er naar luistert en er van wilt leren. Door continu deze feedback te analyseren, ervan te leren en op basis daarvan dat wat je doet te optimaliseren, ontstaat een continu leerproces. Dat maakt dat data-bedreven marketeers, communicatieprofessionals en ondernemers zo succesvol.

Het is dan ook mijn overtuiging dat marketeers, communicatieprofessionals en ondernemers meer data-gedreven moeten worden. Daarom heb ik het boek Data-bedreven marketing geschreven. Het boek vertelt je bovendien alles wat je als data-bedreven marketing- of communicatieprofessional moet weten. Zo schrijf ik o.a. over strategie en organisatie, hoe je bepaalt op welke metric je jezelf moet afrekenen en optimalisatie. Van de ‘harde’ analysevaardigheden tot de ‘zachte’ skills die je moet hebben voor het omgaan met data. Meer ook over big data, het communiceren van data en privacy. Kortom het complete plaatje.

⁃      Ondanks de aandacht voor data gebruiken maar weinig marketeers en communcatieprofessionals veel gebruik van data. Hoe kan dit?

⁃      Data is te belangrijk om aan de specialisten over te laten. Elke marketeers en communcatieprofessionals moet enige kennis hebben van data.

⁃      Waarom data-gedreven marketing de methode is om marketing te bedrijven in een steeds sneller ontwikkelende wereld

⁃      Het verschil tussen online en offline marketing moeten we eigenlijk niet maken: het is allemaal marketing. Maar als ik toch een verschil moet noemen dan beschik je online over direct feedback. Daarom is data voor online marketeers en communicatieprofessionals zo belangrijk!

⁃      Het doorprikken van de term Big Data. Wat kun je er nou echt (niet) mee?

⁃      Het snijvlak tussen data en privacy

Bij alles wat we online doen ontstaat data. Het belangrijkste verschil tussen online en offline marketing is dat je online direct de beschikking hebt over directe feedback in de vorm van data. Toch doen de meeste marketeers en combinatieprofessionals maar weinig met die schat informatie. Terwijl je al met een klein beetje verstand van data veel betere beslissingen kunt nemen.

Data-bedreven marketing reikt professionals de kennis en vaardigheden aan om deze waardevolle data naar zinvolle inzichten te vertalen en daarmee hun marketinginspanningen te verbeteren.

“We leven in een dynamische wereld waar veranderingen elkaar steeds sneller opvolgen. Wat vandaag succesvol werkt, kan morgen verouderd zijn.”, aldus Oosterveer. “Hoe zorg je ervoor dat je toekomstbestendig bent? Door continu en optimaliseren te leren op basis van data! Zo blijf je met Data-bedreven marketing altijd in de pas lopen met waar je doelgroep zich bevindt en hoe je dit het beste kunt benaderen.”

Het boek vertelt je bovendien alles wat je als data-bedreven marketing- of communicatieprofessional moet weten. Van de ‘harde’ analysevaardigheden tot de ‘zachte’ skills die je moet hebben voor het omgaan met data. Van big data tot het communiceren van data en privacy. Deze uitgave sluit aan bij de actuele ontwikkelingen in het onlinemarketingvakgebied en bevat veel wetenschappelijke inzichten. Tegelijk biedt het praktische handvatten.

Laat je niet langer leiden door data, maar word data-bedreven!

Over de auteur

Danny Oosterveer is een gepassioneerd data-bedreven marketeer. Als consultant adviseert hij bedrijven over de inzet van online marketing. Bovendien is hij actief als spreker op congressen en evenementen en verzorgt hij trainingen en workshops. In Data-bedreven marketing – en zijn andere werk – toont Oosterveer zich een actief voorvechter van het toepassen van data en continue optimalisatie door marketing- en communicatieprofessionals. Eerder schreef hij het studieboek Digital Analytics, uitgegeven door Noordhoff. Dit boek werd runner-up van de Marketingliteratuurprijs voor het beste studieboek van 2018 en is door het gerenommeerde NIMA verkozen tot Boek van het kwartaal in het tweede kwartaal van 2019. Oosterveer was van 2012 tot en met 2015 hoofdredacteur van het toonaangevende Marketingfacts Jaarboek. Sindsdien schrijft hij nog elk jaar als expert mee. Ook is hij is coauteur van het studieboek Social Media Management.

 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in