14.2 C
Alba Iulia
dinsdag, oktober 19, 2021
No menu items!

Wat kost het om influencer te zijn?

Bij influencer zijn is het belangrijk om een publiek te hebben de geïnteresseerd is in waar jij het over hebt. Het verschil tussen influencers nu en influencers in het verleden (neem een Marilyn Monroe of een voetballer) is dat het nu veel toegankelijker is. Normaal waren de acteurs of bekende mensen simpelweg een droom en zag je die alleen op tv. Nu kun je influencers ontmoeten of gewoon tegenkomen op straat. Als je reageert op een foto kan het zomaar zijn dat je een reactie terugkrijgt. De influencers van nu zijn toegankelijk en de bekende mensen van voorheen willen nu geassocieerd worden met de influencers.

Showing you everything I’ve spend & the real costs of being an influencer

Was it worth spending 700 000 pound?

Influencers

‘One who exerts influence.
A person who inspires or guide the action to others’

En ja, Patricia is zelf ook een influencer. Zij heeft een vervelende jeugd gehad, haar vader woonde illegaal in de UK en is dus zonder waarschuwing teruggestuurd naar land van afkomst. Waardoor haar moeder meerdere baantjes had om rond te komen. Patricia en haar zus moesten voor school meehelpen met het schoonmaken van kantoorpanden en na school waren ze alleen thuis omdat hun moeder dan weer aan het werk was. Door deze gebeurtenissen heeft Patricia erg veel geleerd en had ze besloten dat ze er iets aan wilde doen (m.b.t. haar vader die zo het land uit was gezet). Ze wilde eerst advocaat worden maar dit was niet haar ding, vervolgens is ze de financiële wereld ingestapt en heeft ze een tijdje bij een bank gewerkt. Ze was echt een business woman, echter was dit niet het pad die zij wilde volgen. Patricia wilde voor zichzelf gaan werken en dit heeft ze gedaan en nu 7 jaar later, is ze selfmade miljonair. Ze maakt video’s op YouTube, investeert in vastgoed en heeft ongetwijfeld nog andere ‘side hustles’ zoals ze dit zelf noemt. Patricia is een voorbeeld voor zowel vrouwen als veel mannen. Zij heeft vroeger toen ze jong was voor een paar pond het haar van meiden gedaan en vervolgens op de universiteit via YouTube zichzelf nog een paar haartrucjes/verven aangeleerd en die ‘business’ voorgezet op de universiteit. Het moraal van haar leven is eigenlijk dat er genoeg moment en dingen zijn die je niet leuk vindt, bijvoorbeeld een baantje bij een winkel (heeft ze elke keer na school gedaan, met de bus heen en bus terug, slapen school en door). Om vervolgens te komen waar ze nu is. Niet alles is leuk en precies wat je wil, maar als dit je brengt naar waar je wil komen is het de investering van tijd of geld waard.

Genoeg over deze succesvolle powervrouw, over naar hetgeen waarvoor we hier komen. Wat heb je allemaal nodig om influencer te zijn en wat zijn de kosten?

Voordat we hierop ingaan is het belangrijk om te weten, dat wanneer je carrière wil maken als influencer het ook belangrijk is om hierin te investeren. Zonder tijd en geld te investeren is de kans klein dat je groeit en mogelijk succesvol wordt. Patricia heeft bijvoorbeeld 3 jaar lang video’s gemaakt zonder er iets aan te verdienen. En op dit moment zijn er zoveel mensen met ambities om influencer te worden, dat het steeds moeilijker is om op te vallen.

Hier een lijstje met benodigdheden:

Materialen

  • Camera
  • Lenzen
  • Microfoon
  • Geheugenkaartjes
  • Laptop/computer
  • Kantoor/werkruimte

Personeel

  • Editors
  • Managers
  • Accountant/boekhouder
  • Productie

Software

  • Photoshop
  • Face tune
  • Video editor etc

Vaak kost het ook wel geld om bijvoorbeeld een kamer zo te maken dat het goed aansluit op de wensen (bijvoorbeeld een kamer met goed licht en witte muren).

Wat ik hierboven beschrijf zijn over het algemeen allemaal eenmalige uitgaves. Het aanschaffen van bijvoorbeeld een camera, of software doe je niet maandelijks. Wat natuurlijk wel in de kosten kan oplopen is wanneer je huur of salaris moet betalen.

Maar naast de mogelijke vaste en variabele lasten zijn de kosten die komen kijken bij het creëren van content ook niet niks.

Voor bijvoorbeeld mensen die de nieuwste telefoons reviewen of veel bezig zijn met techniek of auto’s is de investering voor een video veel groter. Het is dan belangrijk om dus het geld van tevoren wel te hebben zodat het geïnvesteerd kan worden. Daarbij is het wel belangrijk om te bedenken of dat dit het ook waard is. Het is namelijk onhandig om veel geld erin te investeren en er niks mee te verdienen. Maar wanneer je niche beauty is of kleding dan zijn deze kosten veel lager. Kleding kun je bijvoorbeeld bestellen, aanpassen een foto of video mee maken en weer terugsturen (denk hierbij wel aan het milieu i.v.m. bezorgen etc.). Maar daarbij gaat het om veel kleinere bedragen en zijn beter opties om mee te beginnen.

Patricia spendeert tussen de 2000 en 4000 euro per video aan rekwisieten. Dit kan zij echter wel claimen als ‘business’ expenses en uiteindelijk verdwijnt dat in het niets want dit verdient ze dubbel en dwars terug.

Naast de materiele kosten komt het belangrijkste erbij kijken, de emotionele kosten.

Bij het delen van jouw persoonlijke leven komt natuurlijk dat iedereen een mening klaar heeft. Veel mensen vinden iets van jou en willen dit met jou delen. Dit is vaak niet op een positieve en opbouwende manier maar vaak echt haat. Naast de negatieve feedback kun je ook te maken krijgen met het feit dat privacy moeilijk te onderscheiden wordt van de realiteit. Bij bekende youtubers staan regelmatig ‘fans’ voor de deur of wordt er ingebroken zodra je adres bekend is. Of wanneer die in een restaurant zitten willen allemaal mensen op foto. Je kunt dus niet meer een leuk en onbezorgd leven leiden en krijgt te maken met haat en gemene mensen.

Ook bestaat er een kans dat je van het ene op het andere moment niet meer bekend of interessant bent. Dit is nu eenmaal het risico wat je loopt met een baan zoals social media influencer.

Naast de ‘negatieve’ minder leuke dingen aan het influencer zijn, is er een grote maar.

Waarom? Omdat als je het eenmaal maakt als influencer, je een fijn en onbezorgd leven kunt leiden. Influencers zijn eigen baas dus kunnen doen en laten wat zij willen. Ze verdienen echt heel veel geld aan samenwerkingen en andere mogelijkheden om geld te verdienen.

Veel reizen, gratis spullen, in tegenstelling tot veel haat is het vaak in verhouding maar een klein percentage en hebben ze een grote achterban die hen als voorbeeld ziet. En naast dat bezitten echt veel influencers prachtige huizen, auto’s en noem maar op. Het is het leven waar veel mensen alleen maar van kunnen dromen en in feite kan iedereen het.

En op de vraag of de investering van 700.000 pond het waard was? Ik denk het wel, ze leeft een droomleven en heeft inmiddels al 1 miljoen verdient maar haar YouTube account. Daarnaast doet ze nog veel meer dingen, dus zij is zeker goed op weg.

Work hard, play hard!

Auteur: Anita Polet

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in