14.2 C
Alba Iulia
maandag, april 19, 2021
No menu items!

Hoe augmented reality (AR) retourzendingen kan verminderen

Tegenwoordig is het voor de meeste mensen normaal om iets online te kopen. Het aantal online consumenten en bedrijven neemt elk jaar toe en verwacht wordt dat dit aantal blijft stijgen. Het gevolg is een hevige concurrentie, waardoor het gratis verzenden en retourneren de norm geworden voor online winkels.

Een andere reden dat veel websites dit gratis maken is om online kopen verleidelijker te maken voor consumenten. Ondanks dat dit tot meer verzendingen leidt, leidt het ook tot meer retourzendingen. In de afgelopen 5 jaar is het aantal retourzendingen in Europa zelfs met 95% toegenomen. Er wordt geschat dat 30% van alle online bestelde producten geretourneerd wordt, wat neerkomt op meer dan 3 miljard producten per jaar. Twee redenen hiervoor zijn dat consumenten uit voorzorg meerdere producten kopen of dat het product niet voldoet aan de verwachtingen van de consument. Ze kunnen het product namelijk niet eerst passen, zien of voelen voordat ze het kopen. Dit is niet alleen nadelig voor de consument, maar ook voor het milieu en de online bedrijven. Dit roept vragen op zoals: Hoe belast dit het milieu?, Hoe belast dit uw bedrijf? En het allerbelangrijkste… Wat kan er worden gedaan om dit te verhelpen?

Wat is het effect van retourzendingen op het milieu?

Het belangrijkste probleem voor het milieu is het dubbele vervoer van goederen. Dit heeft als gevolg dat het benzineverbruik en de uitstoot van broeikasgassen toeneemt. Sommige producten worden zelfs weer per schip of vliegtuig teruggebracht naar het magazijn van het bedrijf. In de VS alleen al wordt er jaarlijks zo’n 15 miljoen ton aan CO2 uitgestoot als gevolg van product retourneren. Een ander groot probleem is de verpakking. Alle verzonden producten worden vaak in meerdere lagen verpakt in niet-recyclebare of biologisch afbreekbare materialen. Dit leidt tot tonnen onnodig extra afval. 

Het laatste probleem is dat geretourneerde producten vaak niet geschikt zijn voor wederverkoop, wat dus nog meer onnodig afval veroorzaakt. 

Uit studies blijkt dat 51% van de kopers bewust te veel online koopt met de bedoeling een deel van de goederen terug te sturen. Wat consumenten echter niet realiseren, is dat de producten vaker worden vernietigd dan doorverkocht om de kosten van transport, herverpakking en opslag te vermijden. Als gevolg van de hogere verkoopcijfers produceren veel bedrijven al snel te veel, waardoor ze nog meer afval storten of verbranden. In andere woorden: hoge retourzendingen leiden tot meer producten die vernietigd worden om de bedrijfskosten voor retourzendingen te verlagen. En hogere verkoopcijfers, als gevolg van retourzendingen, leidt tot overproductie van producten die uiteindelijk ook op stortplaatsen eindigt!

Wat betekent het probleem van het hoge aantal geretourneerde producten voor uw bedrijf?

 

Als producten geretourneerd worden kost dit het bedrijf extra transportkosten, administratiekosten, verpakkingskosten en opslagkosten (ook als gevolg van overproductie). Daarnaast is het ook een verspilling van bedrijfsmiddelen en tijd wat weer ten koste gaat van het leveren van een goede service. Sectoren waar veel producten worden geretourneerd zijn: kleding, accessoires, elektronica, make-up, entertainment producten en meubels. Zoals gezegd, kunnen niet alle geretourneerde producten opnieuw verkocht worden, waardoor een winkelier te maken krijgt met een nog groter verlies op de balans. 

Wat kan er worden gedaan om het te verhelpen?

 

Met gratis en betaalbare retourzendingen zijn de klanten geneigd meerdere opties te kopen om vervolgens weer een deel terug te zenden. Daarnaast is de kans groot dat mensen producten terugsturen, omdat het niet voldoet aan hun verwachtingen. Oplossingen die bedrijven gebruiken hiervoor zijn het plaatsen van meerdere productfoto’s, het geven van meer productinformatie, het stimuleren van klantenreviews of het makkelijker maken om producten te vergelijken. Echter, dit is vaak niet genoeg om de de retourzendingen te verminderen. Daarnaast kan deze extra hoeveelheid informatie juist afschrikken, met als gevolg dat consumenten zelfs niks meer willen kopen of onzekerder worden over hun aankoop. 

 

Gelukkig is er dankzij de ontwikkeling van de technologie een nieuwe oplossing voor het probleem: Augmented Reality (AR) of 3D modellen. Met deze modellen kunnen klanten de producten op zichzelf, van dichtbij en van alle kanten (360 graden) bekijken. Dit heeft als voordeel dat ze de kleur, grootte en textuur beter kunnen zien in hun eigen kamer/ op zichzelf. In andere woorden klanten kunnen het product in de gewenste setting bekijken, of ze nu een nieuwe bank kopen of een nieuwe bril uitproberen. Een bijkomend voordeel is dat het zien van een AR/ 3D model het vertrouwen van de consument vergroot in de aankoop. Daarnaast zorgen deze modellen ook nog voor meer verkopen, omdat het de customer experience en klanttevredenheid vergroot. Voor grote artikelen is de winst nog groter, omdat kostbare retourneringen worden vermeden en de verkoop toeneemt. Bij meubel website Macy’s is het aantal geretourneerde producten zelfs gedaald met ongeveer 70%. AR/ 3D modellen zijn dus goed voor milieu, klanten en bedrijven. 

 

Maar hoe kom je aan deze AR/ 3D modellen? Een bedrijf die deze modellen maakt is ARspar Technologies. Wat ARspar onderscheidt van andere bedrijven is dat ingebouwd betalingssoftware aanbiedt. Dit maakt het koopproces voor uw klanten makkelijker, omdat ze direct het product kunnen kopen vanuit de AR model viewer op hun mobiel. Naast het maken van modellen heeft ARspar ook een plug-in waarmee online bedrijven de modellen direct kunnen integreren op hun e-commerce platform. Ook maakt de plug-in het mogelijk voor bedrijven om de impact van de AR/ 3D modellen te meten, zo houdt de plug-in bijvoorbeeld bij hoeveel sales een bedrijf maakt, en hoeveel mensen op de check-out knop hebben gedrukt. Voor meer informatie kunt u naar de website van ARspar gaan. 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in