14.2 C
Alba Iulia
maandag, april 19, 2021
No menu items!

Tips bij het starten van een webshop

Het lijkt gemakkelijk, lucratief en simpel: het starten van een webshop. Een webshop bied je gemakkelijk de mogelijkheid om producten of diensten online te verkopen. Met de systemen en technieken van nu, heb je in een handomdraai een goedwerkende webshop staan. Maar, wat zijn extra aandachtspunten bij het starten van een webshop? Eerder schreef ik al een longread over het ontwikkelen van een content strategie. In dit artikel geef ik je graag tips, omtrent strategie, architectuur en SEO. Lees je mee?

Denk na over je merkpositionering

Elk hersenspinsel en nieuw project zou wat mij betreft moeten beginnen met de merkessentie: wie ben je, waarom doe je wat je doet en waarin ben je onderscheidend? Hoe beter je je positionering en branding voor ogen hebt, hoe makkelijker het is om een webshop te ontwikkelen. Daarbij helpt je dit ook om een visuele uitstraling te geven aan je merk. Het is echt niet nodig om met een superdik bedrijfsplan op de proppen te komen. Wel is het slim als je hands-on documentatie achter de hand hebt die je helpt na te denken over je product of dienst, je merk, je aanbod en je onderscheidende kracht. Tips die mij hierbij helpen zijn:

  • Een USP swipe file: leg hierin vast wat jouw onderscheidende kracht is, in korte zinnen van 10-20 woorden. Waarom ik dit een swipe file noem, is omdat dit bestand later in je groei je helpt om korte kreten, zinnen en merkbeloftes te formuleren.
  • Zorg voor een sterke oneliner: wie ben je, wat bied je aan en voor wie?
  • Zet brand managers en copywriters bij elkaar: visueel en tekstueel moet in elkaar overlopen.
  • Zorg dat je op een onepager hebt samengevat wie je bent, wat je doet en vooral ook waarom je dat doet.

Vindbaarheid, Google en site-architectuur

Hoe groot of klein je website ook wordt, een aantal basisdingen moet je op zijn minst in orde hebben. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de koppeling met Google Search Console. Tegenwoordig ook mogelijk als domein-property. De online architectuur van je website dient als fundament voor verdere groei. Heel concreet geef ik je graag de volgende praktische tips:

  • Voer een heldere URL-structuur. Dit is van belang voor zowel zoekmachine-optimalisatie als ook user experience van je website.
  • Dien je sitemap bestand in bij Google Search Console en houdt je property de eerste weken extra goed in de gaten.
  • Begin direct vanaf het begin met het ontwikkelen van kwalitatieve content. Door sterke en onderscheidende content laat je zien wie je bent.

goed

Content ontwikkelen en bijhouden

Content ontwikkelen lijkt altijd heel tijdrovend en daardoor niet winstgevend. Het tegendeel is waar. Zeker bij de launch van een nieuwe business. Daarbij kan ook content gerecycled worden en daardoor effectief over meerdere platformen worden ingezet. Denk aan een Facebook- of Instagrampost in verschillende formats.

Maak op basis van wat je meemaakt en wat er speelt binnen je bedrijf een globale content strategie. Nu zal je dit begrip vast vaker gehoord hebben. Een content kalender, waarbij je precies per dag en per moment moet vastleggen wat je wilt publiceren. Mijns inziens is dat helemaal niet nodig. Wat wel verstandig is om te doen is een backlog aanleggen van onderwerpen waaruit je kan putten. Zorg daarnaast dat – bijvoorbeeld – het bijhouden van je socials een dagelijkse routine wordt. Bloggen kan je daarop volgend bijvoorbeeld over een langere termijn beter uitsmeren. Probeer hier zelf een modus in te vinden, maar ben er wel bewust mee bezig. Anders sneeuwt dit al snel onder.

Denk verder bij een content strategie aan de HERO-HUB-HYGIENE content piramide van Google. Wederom een theoretisch model, waarvan ik aanmoedig dat je hem op je eigen manier toepast. Het HERO-HUB-HYGIENE model kan je helpen bij het scherp formuleren van je content backlog. Welke soorten content passen het best bij welk doel? Welk doel dient je content en zo verder. Het 3H model helpt om jouw content strategisch in te zetten.

Houd alle tools goed in de gaten

Tools als Google Analytics, Google Search Console en andere monitoring tools bieden je ontzettend veel waardevolle informatie. Slim om hier ook gebruik van te maken! Ze verzamelen je in één oogopslag belangrijke website KPI’s in een gemakkelijk overzicht.

Over de auteur

Fabian Viester is ondernemer en communicatiestudent. Met zijn bedrijf Fabian Viester Online Media Advies helpt hij gepassioneerde ondernemers aan betere online zichtbaarheid. Dit doet hij op de gebieden: strategie, digital marketing, data & automation en content & creatie. Op dit moment volgt hij de minor Digital Marketing aan Fontys Hogeschool ICT.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in