14.2 C
Alba Iulia
zaterdag, juni 3, 2023
No menu items!

Hashtags en algoritmes op social media, hoe werkt het precies?

Algoritmes zijn tegenwoordig bijna niet meer uit onze levens weg te denken. Algoritmes bepalen voor een groot gedeelte wat we bekijken. Daarom kan het ook zomaar zijn dat het algoritme bepaalt dat jouw ‘post’ minder zichtbaarheid krijgt.

Gelukkig zijn er manieren om meer zichtbaarheid te krijgen, zoals met hashtags. We leggen je uit hoe hashtags werken, hoe zij impact hebben op het algoritme en  hoe het je zichtbaarheid beïnvloedt. Benieuwd? Blijf lezen!

Wat is een algoritme?

Om je helemaal mee te nemen in deze blog, leggen we eerst uit wat een algoritme precies is. Een algoritme is eigenlijk een wiskundige formule. Niet zomaar één, maar, eentje die precies weet wat je leuk vindt. Waarom willen social media kanalen dit van jou weten?

Aandacht is de gedachte hierachter. Hier nemen we je even in mee. Aandacht is de grootste concurrent van alle social media kanalen. De aandacht die jij momenteel hebt voor het lezen van deze blog is de aandacht die je niet hebt voor het bekijken van Instagram. Daarom is het voor een social media kanaal, laten we Instagram als voorbeeld pakken, ontzettend van belang dat zij exact weten wat jouw aandacht verdient. Als ze één misstap maken, ga jij naar Facebook of TikTok.

Daarnaast is het zo dat de meeste mensen wel meer dan één social mediakanaal op hun smartphone hebben staan. Social media moeten dus tegen elkaar concurreren en dat doen ze door de meest relevante content aan te bieden aan jou.

 

Hoe werkt het algoritme op social media?

Om je een overzicht te geven, leggen we het algoritme stap voor stap uit. Social media kanalen willen zo lang mogelijk je aandacht vasthouden. Hoe beïnvloedt dit algoritme dan jouw eigen ‘posts’?

  1. Je post een foto op een social media platform.
  2. Jouw post zal dan (ondanks dat bijvoorbeeld al jouw 500 volgers online zijn) worden uitgeserveerd bij ongeveer 10% van jouw trouwste volgers (degene die interactie hebben uitgevoerd op jouw vorige posts).
  3. Bij deze 10% van jouw volgers, wordt gemeten of er interactie komt. Dit kan in verschillende vormen: likes, reacties, deelacties, opslaan of in de vorm van dwell-time. Dit laatste is hoe lang jij aandacht hebt voor een post van iemand en hiernaar kijkt.
  4. Als deze 10% van jouw volgers interacteert, zal jouw post een stapje omhoog gaan en aan 10% extra volgers worden laten zien. Dan zit je al op 100 volgers!
  5. Als deze weer interactie uitvoeren op jouw post (dit kunnen likes, reacties of deelacties zijn), zal het aan 30% van jouw volgers worden laten zien, enzovoorts.
  6. Als jouw post veel interactie krijgt, kan je post aan 200%, 300%, 500% van jouw volgers worden getoond. Je post wordt dan buiten jouw eigen volgers uitgeserveerd. Je post wordt dan zichtbaar voor een nieuwe doelgroep met dezelfde interesses en behoeftes. Dit kan trouwens alleen wanneer je een open account hebt.

Kortom, social media kanalen testen jouw post uit, zodat ze zeker weten dat de content leuk is. Wanneer er interactie komt, wordt jouw zichtbaarheid verder verspreid! Maar wanneer er geen interactie wordt gemeten, dan zal jouw post niet verder worden uitgeserveerd en blijft het daarbij.

De eerst volgende keer zullen ze niet met 10% starten maar met bijvoorbeeld 8%, omdat ze niet zeker weten of de doelgroep hierop zit te wachten. En dat risico gaan ze niet lopen, gezien de hoge concurrentie binnen het aandachtsveld van de doelgroep

 

Wat zijn hashtags op social media?

Hoe hebben hashtags dan invloed op mijn zichtbaarheid? Hashtags zorgen ervoor dat tekst of een woord een hyperlink wordt. Een hashtag zorgt er in feite voor dat:

  • Je alle berichten met hetzelfde woord worden gegroepeerd
  • Mensen je kunnen vinden op dat woord
  • Je context toe kunt voegen aan bijvoorbeeld een evenement

Hashtags moet je zien als een bibliotheek. Stel dat je op zoek bent naar een kookboek. Je loopt de bibliotheek in en ziet allerlei bordjes boven de paden met boeken zoals ‘thrillers’ en ‘romans’. Wanneer je op zoek naar een kookboek bent, ga je niet naar deze paden. Je gaat op zoek naar het bordje ‘kookboeken’ en loopt dit gangpad in. Zo is het met hashtags ook. Een hashtag is een bordje van een boekenbak met allemaal dezelfde boeken.

Het verband tussen algoritmes en hashtags

Doordat Instagram dus precies weet wat elke gebruiker leuk vindt, weet Instagram wat voor content hij een gebruiker kan aanbieden. Hashtags maken het alleen maar makkelijker voor Instagram. Doordat Instagram ook kijkt naar de hashtags, weet het welke hashtags (en dus onderwerpen) jij ‘leuk’ vindt.

Door het gebruik van hashtags kom je op de ‘verken’ pagina van Instagram. Dit zijn berichten waarvan Instagram weet dat jij ze leuk vindt. Het verschijnen op de verken pagina is een ideale manier om jouw zichtbaarheid te vergroten. Dit wordt bereikt door ‘organisch te groeien’ (groeien zonder advertenties).

Zo maak je de beste hashtag

Het gebruik van hashtags per social mediakanaal verschilt heel veel. Hieronder zetten wij de belangrijkste voorwaarden per kanaal op een rijtje.

  • Instagram: 3 – 5 hashtags per post
  • Facebook: 3 tot 6 hashtags per post
  • TikTok: hoe meer hoe beter
  • Twitter: 2 hashtags per post
  • Geen inspiratie voor al deze ##? Op Display Purposes vind je #inspiratie

Nog een tip: gebruik relevante hashtags. Als je een post deelt, is het handig om relevante hashtags te gebruiken. Wanneer je planten verkoopt en er ‘maandag’ bijzet, trek je niet de juiste mensen aan.

Hieronder een voorbeeld van het  ‘fout’ gebruik van hashtags. Hier zie je bijvoorbeeld een kat staan of een shot van iemand in het bos. Dit is natuurlijk niet echt wat je wil vinden als je op ‘studeren’ zoekt.

Wanneer je op #kerst zoekt, ben je waarschijnlijk naar inspiratie hoe je je kerstboom kan versieren of iets in die trend. Je bent niet op zoek naar ‘bonbons’ die links bovenin staan toch?

Gebruik dus relevante hashtags zo vinden de mensen die  naar jou, je dienst of product zoeken, je altijd!

Hashtags voor extra zichtbaarheid

Hashtags zijn een mooie manier om de zichtbaarheid te vergroten op jouw social media kanalen. Daarnaast is het heel handig om te weten hoe het algoritme werkt. Op die manier weet jij hoe jij jouw social strategie kan opzetten om extra zichtbaarheid te krijgen #letsgo.

Deze gastblog werd verzorgd door social media trainingen van Monkeys & Bananas.

 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in