14.2 C
Alba Iulia
zondag, december 5, 2021
No menu items!

Websummit 2021 – Van Cybersecurity tot Low code – deel 2

Websummit 2021: Met korte keynote’s, discussie sessies, workshops en stand bezoekjes hebben we een dosis nieuwe inspiratie meegenomen. Een paar highlights, dit is deel 2: 

Security, Digitale Transformatie & Low code 

In een boeiende keynote ging Raj Samani van security bedrijf mcAfee in op de volwassenheid van cybercriminelen die steevast onderschat wordt en het belang van gebruikers om bij lekken en cyber aanvallen ook door te vragen als er gesproken wordt van een ‘sophisticated’ aanval. Wat is er dan zo sophisticated aan? In 80% van de gevallen blijkt er toch ergens een zwak wachtwoord te zijn gebruikt of zelfs helemaal geen. Verder ging hij in op de macht asymmetrie tussen criminelen en organisaties: 1 crimineel kan alle aandacht focussen op 1 organisatie, terwijl een organisatie zich tegen ‘de wereld’ moet beschermen.

Een organisatie als de Dark Side Crew heeft een geschatte omzet van 2 miljard en geeft de helft daarvan uit aan R&D.

Ze hebben een HR-team om nieuw talent te werven en ze doen zelfs aan customer support.

Tot slot blijken nation states steevast overschat, zij maken vaak gebruik van Commercial Offensive Cyber Software Providers (ransomware makers) en outsourcen dit dus vaak. 

Vanuit Siemens werd er ingegaan op de rol van Low code en No code oplossingen. 75% vanhofstaders_law alle CIO’s, aldus Gartner, geeft aan niet zonder dit soort oplossingen te gaan kunnen de komende 5 jaar. Met het tekort aan software developers dat groeit naar een verhouding van 1 op 5, is het essentieel om zogenaamde Citizen Developers via Low code in staat te stellen vorm te geven aan de Digitale Transformatie. Qua techniek & concept niks nieuws onder de zon sinds 1997, maar volwassenheid is enorm toegenomen. Vergeet alleen niet dat er nog steeds wel enige technische know-how nodig is om succesvol te zijn. 

Marketing & Commerce. Social, Mobiliteit 

Vanuit Hootsuite kwam het inzicht dat social steeds breder ingezet wordt, niet alleen voor marketing, maar ook meer voor employee advocacy & support. Vanuit marketing perspectief valt op dat samenwerkingen tussen merken goed scoren en dat de aandacht spanne inmiddels slechts een schamele 2,5 seconden is op social. 

design_impact

Trendwatcher Benedict Evans ging in op de ontwikkelingen op e-commerce gebied enbenoemde bijvoorbeeld de opkomst van Shopify als alternatief voor Amazon: eenzelfde probleem (als kleine producent/maker je werk verkopen) op een andere manier opgelost. Bedenk je daarbij eens welke kansen er zijn als je er vanuit gaat dat een techniek als gemeengoed wordt gezien: Je kan een nieuwe auto maken maar je kan ook diensten & producten bedenken op het ‘platform’ auto. Hoe zit dat op e-commerce & e-fullfillment gebied? 

Ook op het gebied van mobiliteit waren er nog interessante sessies van oa Douglas Stark waarbij werd ingegaan op het concept van de 15 minute city en hybride vormen van autonoom rijden. Met name het kunnen retrofitten van dit soort technologie via bv slimme bumpers om menselijke chauffeurs te helpen beter te worden ipv alleen op autonoom rijden in te zetten was inspirerend. 

Conclusie 

Voor ons was de rode draad duidelijk het belang van privacy & safety by design op allerlei vlakken: van opvoeding, onderwijs en wetgeving tot praktische hulpmiddelen en toepassingen. Een paar dagen onder dompelen in een overwegend toch positieve tech wereld was de moeite waard, dus merci FHICT voor deze toffe reis! 

Lees hier deel 1

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in