14.2 C
Alba Iulia
donderdag, juli 7, 2022
No menu items!

Spreadsheets zijn nu cool, dankzij TikTok

Social media influencers laten miljoenen zien hoe ze hun Excel-vaardigheden kunnen verbeteren, als onderdeel van een trend voor ‘micro learning’

Toen ze het Microsoft-spreadsheetprogramma eenmaal onder de knie had, vond Chieppor het geweldig dat ze zo veel efficiënter kon werken. In mei 2021 begon ze video’s te posten op TikTok onder de naam @exceldictionary en bood ze hulp aan mensen die moeite hadden met spreadsheets.

Binnen een week ging een van haar video’s – een 25 seconden durende tutorial over de ‘flash fill’ functie – viraal en kreeg haar account 100.000 volgers. Vier maanden later had ze al 1 miljoen volgers op TikTok en vandaag heeft ze meer dan 3,6 miljoen volgers op alle sociale media.

Chieppor maakt deel uit van een groep “Excel-influencers” die de afgelopen twee jaar zijn opgestaan en spreadsheetvaardigheden aanleren in hapklare video’s. De groeiende trend van “micro learning”, de honger van werknemers naar bijscholing, plus het onvermogen om softwarevaardigheden informeel van collega’s te leren dankzij thuiswerken, betekent dat Excel-influencers een grote vlucht nemen.

De #Excel hashtag heeft meer dan 3 miljard views op TikTok. Zoals Chieppor het zegt, wilde ze “mensen Excel leren terwijl ze iets doen wat ze al doen – door hun TikTok feeds scrollen”.

Een van de eerste Excel-accounts op TikTok was Kat Norton’s @miss.excel-pagina aan het begin van de pandemie. In maart 2020 zat de voormalige managementconsultant vast in haar kinderkamer, niet in staat om te reizen voor haar werk. Ze gaf al les in Excel als een zijproject en besloot om te proberen tips te geven op een TikTok-account nadat een vriend het had voorgesteld.

“Ik zei: ‘Ik kan geen TikTok maken, ik ben 27′,” zegt ze. “Toen keek ik daar rond en zag dat niemand anders het deed. En ik dacht: hier is misschien wel een markt voor.”

Norton maakte video’s van zichzelf dansend op popmuziek, overlapt met een schermopname van haar Excel-functies en begon ze elke dag te posten. Ze heeft nu meer dan 700.000 volgers op TikTok, en bijna 600.000 op Instagram. In haar bio noemt ze zichzelf Chief Excel Officer.

Lees verder op: https://www.ft.com/content/8efcb6d6-b3ec-4967-9f6e-c273f0b9b911

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in