14.2 C
Alba Iulia
donderdag, december 1, 2022
No menu items!

Lunchmeeting over de Metaverse

Tom Ffiske verteld over zijn visie op de Metaverse.

Wat is de Metaverse? Er is nog geen standaarddefinitie voor wat de Metaverse is of moet zijn /worden. Volgens de Britse Tom is de Metaverse een transitie van het internet.

Deze transitie van het internet wordt door Tom beschreven als een transitie van een informatie gedreven internet naar een ervaring gedreven internet. Het duidelijkste voorbeeld van een informatie gedreven internet is het opzoeken van informatie op een search engine zoals Google.

In tegenstelling tot dit is het internet van ervaringen te beschrijven als een internet waarin iemand aanwezig is, een voorbeeld daarvan is een activiteit als bowlen met een aantal vrienden binnen VR.

Tom had het erover dat de Metaverse op te delen valt in 2 onderdelen, namelijk het Micro en het Macro Metaverse.

Het Micro Metaverse bestaat tot op zekere hoogte al, dit komt bijvoorbeeld voor in een sociale VR applicaties als VRChat en RecRoom. Deze sociale applicaties staan het toe dat een gebruiker in een Privéwereld mensen uitnodigt en binnen die wereld blijven.

De macro-Metaverse daarentegen bestaat momenteel nog niet, maar is slechts een idee.
Dit gaat namelijk in op een grote open VR wereld waarin mensen zich kunnen verplaatsen van de ene ervaring naar de andere. Dit kan met betrekking tot studeren, entertainment of bijvoorbeeld werk zijn.

Tim ging ook verder in op de markt die hij ziet ontstaan in deze theoretische wereld. Hoe zou iemand werkzaam kunnen zijn hierbinnen? En valt er eigenlijk wel een inkomen te verdienen op deze manier?

Vergelijkbaar met hoe tijdens het ontstaan van het internet deze vragen ook nog niet beantwoord zijn staan we volgens Tim voor eenzelfde onzekerheid over hoe deze vragen invulling gaan krijgen. Ook vergeleek hij het met wat de iPhone voor mobiele telefoons gedaan heeft, de overstap van het mobieltje naar de Smartphone.

Volgens Citi is de Metaverse ongeveer 10 triljoen euro waard in 2030, ook zal het een hoop mogelijkheden en werk maken voor content creators.

De invloed van crypto in de Metaverse kan volgens Tom wel een ding worden, maar dan moeten er wel stabiele cryptovaluta’s komen.

Tom vermoed dat de Metaverse nooit het internet zoals we het kennen compleet gaat vervangen, maar dat het een niche wordt. Dit komt omdat de vraag naar informatie naast de vraag naar ervaring altijd zal blijven bestaan.

Auteurs: Victor Verkoelen, Teun Spithoven

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in