14.2 C
Alba Iulia
vrijdag, september 22, 2023
No menu items!

Wat heeft een Space Shuttle ontwerp te maken met de breedte van de kont van een paard?

De Amerikaanse standaard spoorbreedte (afstand tussen de rails) is 4 voet, 8,5 inch. Dat is een buitengewoon vreemd getal. Waarom werd die breedte gebruikt?
Nou, omdat ze ze zo bouwden in Engeland, en Engelse ingenieurs ontwierpen de eerste Amerikaanse spoorwegen. Waarom bouwden de Engelsen ze zo?

Omdat de eerste spoorlijnen werden gebouwd door dezelfde mensen die de wagons bouwden, en dat is de spoorbreedte die zij gebruikten. Dus, waarom gebruikten ‘zij’ dan die spoorbreedte?

Omdat de mensen die de trams bouwden dezelfde mallen en gereedschappen gebruikten die ze hadden gebruikt voor het bouwen van wagons, die dezelfde wielafstand gebruikten. Waarom hadden de wagons die rare wielafstand?

Nou, als ze een andere wielafstand zouden gebruiken, zouden de wielen van de wagens vaker breken op sommige van de oude lange afstandswegen in Engeland. Ziet u, dat is de afstand van de wielsporen. Wie bouwde die oude wegen met spoorvorming?

Het keizerlijke Rome bouwde de eerste lange afstandswegen in Europa (inclusief Engeland) voor hun legioenen. Die wegen zijn sindsdien altijd gebruikt.
En hoe zit het met de rijsporen in de wegen?

Romeinse strijdwagens vormden de eerste sporen, die alle anderen moesten evenaren of het risico liepen hun wagenwielen te vernielen. Omdat de wagens werden gemaakt voor het keizerlijke Rome, waren ze allemaal gelijk wat betreft de wielafstand. Daarom is de Amerikaanse standaardspoorbreedte van 4 voet, 8,5 duim afgeleid van de oorspronkelijke specificaties voor een Romeinse strijdwagen. Bureaucratieën leven eeuwig.

Dus de volgende keer dat u een specificatie/procedure/proces in handen krijgt en zich afvraagt “Welke paardenkont heeft dit bedacht?”, dan heeft u misschien precies gelijk. Keizerlijke Romeinse legerwagens werden net breed genoeg gemaakt om de achterkant van twee oorlogspaarden te herbergen. (Twee paardenkontjes.)

Nu, de draai van het verhaal:

Als je een Space Shuttle ziet zitten op zijn lanceerplatform, zijn er twee grote aanjaagraketten bevestigd aan de zijkanten van de hoofdbrandstoftank. Dit zijn solid rocket boosters, of SRB’s. De SRB’s worden gemaakt door Thiokol in hun fabriek in Utah. De ontwerpers van de SRB’s hadden ze liever wat dikker gemaakt, maar de SRB’s moesten per trein van de fabriek naar de lanceerplaats worden vervoerd. De spoorlijn van de fabriek loopt toevallig door een tunnel in de bergen, en de SRB’s moesten door die tunnel passen. De tunnel is iets breder dan het spoor, en het spoor is, zoals u nu weet, ongeveer zo breed als de billen van twee paarden.

Dus, een belangrijk Space Shuttle ontwerp kenmerk, van wat misschien wel ’s werelds meest geavanceerde transportsysteem is, werd meer dan tweeduizend jaar geleden bepaald door de breedte van de kont van een paard. En jij dacht dat een paardenkont niet belangrijk was? Oude paardenezels bepalen bijna alles.

Auteur: Dr. Joerg STORM
Via Linkedin vertaald https://www.linkedin.com/posts/joergstorm_inspiration-technology-automotive-activity-6982316529681891328-tr20/?utm_source=share&utm_medium=member_ios 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in