14.2 C
Alba Iulia
zondag, februari 5, 2023
No menu items!

Blended Learning in de Metaverse met Fectar

In de praktijk zien we vaak dat veel scholen AR/VR brillen hebben aangeschaft maar dat de echte toepassing op leerdoelen vaak een beetje eruit blijft. In vele gevallen sluit de content nog niet helemaal aan. Met Fectar kan je heel makkelijk VR/AR lessen maken zonder dat je programmeur hoeft te zijn!

Fectar is een platform waar je voor AR/VR content kan maken.

Fectar studio is een platform waarmee je dingen bouwt, wat eigenlijk de ‘Wordpress’ is van AR/VR. Dit betekent dat je heel snel dingen kan maken zonder te programmeren. Op het moment dat dit is gemaakt publiceer je het naar allemaal verschillende devices. Fectar is beschikbaar voor Smartphones, iPads, HoloLenzen, Quest etc. Je kan het inzetten voor lesmateriaal (dus dat de studenten zelf dingen zien). ‘’Veel banen in de toekomst gaan gebruik maken van een bril verzien van allemaal informatie’’, volgens Eugène Kuipers. Dit is dus een vorm van Augmented Reality. Hoe dit nog precies ingezet gaat worden weten zij bij Fectar nog niet. Wat wel zeker is, is dat studenten met Fectar alvast kunnen oefenen en het laag drempelijk is.

Blended learning

Als de studenten of docenten iets in Fectar studio hebben gemaakt kunnen zij dit thuis ook natuurlijk bekijken. Je kan bepaalde belevingen maken, denk aan veiligheidstrainingen, ontruimingscenarios of brand. Met een VR bril is dit zeer krachtig, maar dezelfde content is ook mobiel beschikbaar! Zo kan je ook huiswerk meegeven om dit thuis op de smartphone te kijken. Je kan vragen stellen in Fectar zoals quizzen, dus de studenten kunnen ook feedback krijgen.

Hoe kan je dit integreren? AR/VR is alleen maar een leermiddel. Maar hoe kan je dit toepassen in het onderwijs? Een voorbeeld ging over het maken van meubelen. De studenten scannen de QR code, de content wordt opgehaald, en vervolgens zag de student dan de onderdelen van het tafeltje de verbindingen. Zo konden zij de het tafeltje zelf bouwen in een realistische omgeving. Dit is de toegevoegde waarde van Blended Learning. Veel studenten zijn visueel ingesteld en begrijpen pas dingen wanneer die daadwerkelijk in het echt worden voorgesteld / gezien. Fectar is hier een hulpmiddel bij. ‘’Ik merk wanneer een leerling vastloopt dat ik zeg pak je mobiel, kijk eens hoe het echt in elkaar zit’’ zei een docent. De immersive belevenis, de geluidseffecten en alles bij elkaar zorgen echt voor een leerzame en interessante experience.

We kregen eerst een demo met de iPad en de Fectar app. Toen kregen we allemaal human anatomie te zien. De Fectar library had onwijs veel voorbeelden. Bijvoorbeeld een menselijk hart die je neer kon plaatsen in de kamer. Je kon dit vast ‘tikken’ en dan was het hart geankerd en stond het dus stil in de kamer, waar je vervolgens erna met of zonder VR bril erom heen kon lopen en het kon bekijken. Ook hebben wij gezien hoe je een hologram van iemand kan maken, ook wel een ‘

Holo presenter’  en dit in je AR/VR omgeving zou kunnen plaatsen! Dit kon dus ook gewoon met een mobiele telefoon.  Wij als publiek konden toen gewoon de hologram zien met onze telefoon wat heel gaaf eruit zag. Van biologie tot trainingen in omgaan met agressie, ik heb veel interessante dingen mogen bijwonen over de toekomst van interactief leren.

Al in al lijkt Fectar een goede toevoeging op het onderwijs. Het helpt leerlingen die erg visueel zijn ingesteld met leren en kan huiswerk mogelijk een stuk interessanter maken.

Auteur:
Evaluna van Dongen
stagiair Practoraat Interactieve Technologie van ROC Tilburg

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in