Complexere events zijn er bijna niet te vinden, meer relevante ook niet. Artificial intelligence is de wereld aan het overnemen. Tot voor kort kwamen alle vormen van intelligentie uit mens en dier, maar dit is de laatste jaren aan het veranderen. Door het toepassen van AI kunnen computers leren om op de zelfde manier als mensen na te denken en dit heeft meer voordelen dan je in eerste instantie zou denken.

Door het toepassen van AI worden computers zelflerende worden en zullen zij steeds beter worden in de taken die zij moeten uitvoeren, daarnaast is een computer vaak veel sneller in het oplossen van complexe vraagstukken dan een mens. Op de world summit AI komt iedereen die wat te zeggen heeft over AI van de hele wereld samen, er worden interessante lezingen gegeven en er is de mogelijkheid om te netwerken. In dit artikel worden een aantal sprekers en hun onderwerpen behandeld en vervolgens wordt bekeken wat AI binnen het vakgebied van digital marketing zou kunnen betekenen.

Startups zijn hot en ook dit was duidelijk zichtbaar op de AI-conferentie. Er was een aparte ruimte ingericht voor stands van AI-startups en er was een podium waar discussies . werden gehouden over startups met betrekking tot AI. Startups op het gebied van AI bestaan er in alle vormen en maten, van computers die de economische markt kunnen voorspellen (Causa Lens) tot programma’s die bedenken welke kleding jou het beste zal staan en vervolgens de kans van aankoop op een webshop optimaliseren . Wat steeds naar voren kwam tijdens de discussies wat het belang van zelflerende vermogen binnen AI, hierdoor worden de computers en de processen die zij uitvoeren steeds sneller en betrouwbaarder. Binnen het AI-vakgebied zijn ook bizarre startups die je tot een paar jaar geleden niet voor mogelijk had beschouwd, denk aan een camera die ziektes bij mensen kan detecteren. AI is zichtbaar aan het groeien en wordt ondertussen al toegepast binnen bijna alle vakgebieden.

Belangrijk is om niet te denken dat AI alleen wordt ingezet binnen startups, dat is namelijk zeker niet zo. Steeds meer grote bedrijven van Pinterest tot Facebook passen AI op allerlei verschillende manieren toe. Op de World summit AI werden dan ook veel lezingen gegeven door medewerkers van deze grote bedrijven. Op de conferentie was eigenlijk voor iedereen wat te halen, technici konden leren over de nieuwste AI-technieken terwijl bijvoorbeeld een marketeer een veel beter idee kon krijgen van hoe AI toepasbaar is binnen zijn of haar vakgebied.

De, naar mijn mening, interessantste lezing die ik heb bijgewoond ging over hoe AI de luchtvaartwereld aan het transformeren is. De luchtvaart is in de laatste 50 jaar uitgegroeid tot miljarden- of zelfs een biljoenen- industrie. Waar een optimalisatie va 0,1% in een supermarkt misschien niet heel interessant is, is dit dat in de luchtvaartindustrie dus wel. Boeing produceert naast vliegtuigen ook verschillende softwarepakketten voor vliegmaatschappijen en in deze pakketten beginnen zij AI steeds meer toe te passen. Denk aan de software om de crew op een vlucht in te plannen. Iedere dag vertrekken honderden vluchten en op sommige vluchten is wel 30 man personeel aanwezig. Bijkomend heeft luchtpersoneel altijd verplichte rust tussen vluchten en mag niet iedere werknemer op ieder toestel vliegen. Dit soort planningsprocessen zijn extreem complex en de kleinste veranderingen kunnen voor immense problemen zorgen. De software om dit soort planningen te maken bestond al, echter waren deze planningen niet ideaal. Door de software zelflerende te maken, kunnen de planningen die worden gemaakt steeds optimaler worden. Het systeem kijkt niet alleen meer naar hoe de puzzelstukjes in elkaar passen, maar ook naar de kans dat iemand ziek wordt of dat er vertraging optreed. Duidelijk naar voren kwam dat patronen zich herhalen en door hier slim gebruik van te maken kunnen er miljarden bespaard worden.

Natuurlijk is niet alleen Boeiing met AI bezig. Denk eens aan de voice assistant Alexa. Hoe kan het nou dat ze je steeds beter gaat verstaan en begrijpen, inderdaad AI. Dat AI wordt toegepast in voice assistants was natuurlijk al bekend maar spreker German Viscuzo  (a.k.a. Spanish father of Alexa) ging hier net wat dieper op in. Het feit dat Alexa ons steeds beter gaat begrijpen is voor ons al bijna vanzelfsprekend maar toch zijn er nog behoorlijk wat verbeterpunten voor Alexa. Denk aan context, iets wat de meeste voice assistants totaal niet begrijpen. Wanneer jij  iets vraagt aan Alexa moet iedere keer het onderwerp weer genoemd worden, anders heeft ze geen idee waar je het over hebt. Ook dit probleem is op te lossen door AI door Alexa constant van zichzelf en andere situaties te laten leren.

Op de conferentie volgden de sprekers van grote bedrijven elkaar op, de ene lezing was natuurlijk interessanter dan de ander, maar wij waren daar natuurlijk om meer te weten te komen over de toepassing van AI binnen digital marketing. Er waren geen lezingen die hier specifiek op gericht waren maar door achteraf wat extra onderzoek te doen werd al snel duidelijk dat ook ontwikkelingen op dit gebied al erg ver waren.  Om toch nog even de brug te slaan naar de Minor Digital marketing twee voorbeelden over hoe AI al wordt toegepast binnen het vakgebied.

De belangrijkste en misschien ook wel meest bekende toepassing van AI binnen digital marketing is content curation. Content curation is de techniek achter het personaliseren van bijvoorbeeld een webshop ervaring. AI wordt toegepast om de computer steeds beter te leren producten te laten zien die bij de klant passen. Met zeer weinig klantgegevens is het tegenwoordig al mogelijk om toch relevante producten te laten zien. Content curation is ook wat heeft gezorgd voor het succes van Netflix. Door constant te analyseren wat mensen kijken en of ze dit leuk vinden is het mogelijk een profiel samen te stellen en vervolgens suggesties te doen over wat hij of zij waarschijnlijk ook leuk vind.  Door het toepassen van content curation is het mogelijk om iedere klant een gepersonaliseerde ervaring te bieden, wat weer extreem kan bijdragen aan het optimaliseren van de ervaring sales.

Een tweede toepassing van AI binnen digital marketing is A/B testen. Het is al niet meer nodig om verschillende designs te maken. Een slimme website veranderd continue zelf kleine dingen aan het design en probeert hierdoor de optimale user experience te creëren. Er is dus geen team van designers en developers meer nodig, maar de website zelf is degene die constant op zoek is naar verbeteringen en deze ook uitwerkt. Dit is ontwikkeling waar ondernemers op dit moment nog wel huiverig voor zijn, want hoe zorg je ervoor dat er geen rare content op je website komt en hoe vrij kan je de computer laten in zijn aanpassingen.

De world summit AI is aan te raden voor iedereen die open staat voor innovatie. Het is ontzettend interessant om te zien hoe AI wordt toegepast binnen verschillende vakgebieden, en deze kennis kan weer meegenomen worden naar het eigen vakgebied. Ook binnen het vakgebied van digital marketing zullen op den duur steeds minder mensen nodig zijn, omdat de computer bijvoorbeeld leadgeneratie zelf het beste kan optimaliseren en uitwerken.  Maar voor het zover is moet de computer dit allemaal nog leren, en dit doet hij natuurlijk van ons.

Geschreven door: Nino Honk en Hacer Arslan