3 evenementen op dezelfde locatie: Artificial Intelligence, Internet of Things en Blockchain. 18 conferentiecircuits. 8.000 deelnemers. 300+ sprekers. 300+ exposanten. Het derde jaarlijkse evenement in Europa, dat op 27 en 28 juni in Amsterdam plaatsvond.

Hierbij een selectie van sprekers van de verschillende evenementen:

Dermot O’Gorman, CEO World Wide Fund for Nature (WWF) Australië vertelde over Blockchain case die volgens hem “mogelijk een grote rol kan spelen in duurzaamheid in alles van het transformeren van supply chains tot duurzame financiering”.

In samenwerking met technische groepen past het WWF een Blockchain toe op de tonijnindustrie van de eilanden in de Stille Oceaan, een sector die al geruime tijd wordt geteisterd door beschuldigingen van illegale visserij en het gebruik van slavenarbeid op vissersboten. Het WNF hoopt dat de manipulatiebestendige technologie uiteindelijk zal worden gebruikt om vis te traceren van vaartuig tot detailhandelaar om de introductie van niet-duurzame of illegale vis in de toeleveringsketen te helpen beteugelen. Met behulp van een smartphone-app kan de verpakking van de tonijn worden gescand om te zien waar en wanneer de vis is gevangen, met welke methode en op welk schip.

Johan Krebbers is de IT CTO voor Shell en in die rol is hij verantwoordelijk voor het definiëren en aansturen van de toekomstige IT-strategie voor Shell:
De verbanden tussen IoT en kunstmatige intelligentie (AI) zijn onweerstaanbaar.

Johan Krebbers: “Het IoT alleen is nutteloos”, legt hij uit. “Het wordt pas nuttig als we de data oppikken, er machinaal leren op toepassen, digitaliseren en de besluitvormer helpen”
Toch is de volgende stap gezet met de opkomst van machinaal leren in de afgelopen tijd – om realtime inzichten te vergemakkelijken en zelflerende mechanismen aan te reiken. “We moeten ervoor zorgen dat we de workflow van begin tot eind op orde hebben”, voegt Krebbers eraan toe. “Het is tijdverspilling om alleen maar over het IoT zelf te praten. Het IoT doet op zichzelf alleen dataverzameling – je hebt alle dingen nodig om [samen] te komen voor je besluitvorming”

Krebbers “Ik maak me minder zorgen over de kwaliteit van de gegevens omdat je nooit een goede kwaliteit van de gegevens kunt krijgen”, zegt hij. “Als je daar op wacht, wacht je tot de koeien thuiskomen, dus je kunt er niet op wachten.

“Krebbers: “Je moet de gegevens die je vandaag hebt gebruiken, beginnen te gebruiken, zichtbaar maken en verbeteren. “Welke gegevens je vandaag ook hebt, gebruik ze onmiddellijk. Anders kan je de rest van je leven besteden aan het verbeteren van de gegevenskwaliteit… dat doen we al 500 jaar en dat is niet gelukt”

“Het is complex, maar je moet aan de slag”, zegt Krebbers. “Je kunt gegevens van slechte kwaliteit niet gebruiken als reden om het niet te doen – dat is een zeer slecht excuus.
De boodschap is dus eenvoudig. Het is niet langer genoeg om rond deze opkomende technologieën alleen maar te spreken – met inbegrip van de Blockchain, waarvan Krebbers zegt dat zal zorgen voor een ‘enorme impact’ op de onderneming – maar in plaats daarvan moet je aan de slag. Shell Nigeria heeft meer dan 1 miljoen dollar bespaard door sensoren te gebruiken om olievelden te bewaken.
Krebbers had nog twee belangrijke boodschappen: “Open source, open source, open source” en “Python, Python, Python”. “No private software can compete against open source”

Marco Cristoforo Camporeale, Vice President, Intelligent Asset Management Rolls Royce. Rolls-Royce leidt de Ship Intelligence Journey in de maritieme sector door de kracht van data te benutten, de grenzen van technologie te verleggen en de maritieme industrie te transformeren. Rolls-Royce werkt samen met bedrijven als Inmarsat en het European Space Agency aan de verdere ontwikkeling van haar Intelligent Asset Management-oplossingen en aan een revolutie van de scheeps- en vlootprestaties.

Autonome schepen zullen realiteit worden voordat er robotvliegtuigen of auto’s zonder chauffeur, algemeen geaccepteerd zijn denkt Rolls-Royce, ondanks de late start van de maritieme industrie met digitale technologieën. De Britse motorfabrikant meldt dat het deze zomer autonome sleepboten zal testen in havenwateren langs de Finse kust.

Om zijn punt over digitale verandering te illustreren die de scheepvaartindustrie veranderd, wees Cristoforo Camporeale ook op een krantekop commentaar van Soren Skou, president van belangrijke scheepvaartmaatschappij Maersk, in Februari, dat zijn bedrijf zich meer over Amazon en Alibaba dan zijn traditionele concurrenten ongerust maakt.

“Amazon is een bedreiging als we niet goed werk voor hen doen,” vertelde Skou Bloomberg. “Als we ons werk niet goed doen, dan zullen grote, sterke bedrijven als Amazon ongetwijfeld onderzoeken of ze het zelf beter kunnen doen”

Cristoforo Camporeale: “Het feit dat de grootste exploitant van containerschepen zegt dat zijn grootste concurrent vandaag Amazon is geeft je een idee van die transformatie. De toegankelijkheid van motor en sensorgegevens, die met verkeer en weergegevens worden gecombineerd verandert ,,volledig de aard van het werken met een vloot van schepen” hij zei.
Rolls-Royce past dezelfde methoden toe als die al gebruikt worden in de lucht- en ruimtevaartindustrie, waar 12.000 aangesloten vliegtuigmotoren live gegevens over gebruik en slijtage aan zijn partners doorgeven.

“We doen hetzelfde nu in de scheepvaart” zei Cristoforo Camporeale, door te verwijzen naar de on-shore analysecentra van het bedrijf en “datafabrieken” die ruwe gegevens verwerken van schepen met externe input om zowel het controlecentrum als de bemanning aan boord te informeren.

Hij suggereerde dat de eerste use-case de havenautomatisering van sleepboten is om grote schepen in en uit havens te brengen, evenals het automatiseren van veerboten in de fjorden en overtochten over de binnenwateren in Scandinavië.

Het bedrijf demonstreerde in juni 2017 in de haven van Kopenhagen, Denemarken, ’s werelds eerste op afstand bediende commerciële schip, een 28 meter lange sleepboot van de Svitzer Hermod. De boot werd afgemeerd, gedempt, rond de haven geloodst en terug naar de kade gebracht. “Het is geen sciencefiction, het is realiteit. We doen het al. Dat hebben we vorig jaar laten zien” zei Cristoforo Camporeale.

Rolls-Royce bereidt zich voor om hetzelfde onderzoek uit te voeren zonder directe menselijke inbreng. “Er is geen menselijke supervisie. Een robotarm reikt uit vanaf de sleepboot, pakt het touw op en trekt het schip de haven in.”

Auteur: Erdinç Saçan