Steeds meer bedrijven nemen beslissingen op basis van data. Tegenwoordig nemen 60% van de organisaties keuzes gebaseerd op data. In 2018 was dit nog maar 48%. Dit blijkt uit een onderzoek van DDMA, waarvoor 170 organisaties zijn benaderd. 65% van de organisaties geven aan dat ze data vertalen naar bruikbare inzichten voor de business. Bij 12% van de bedrijven is de juiste data altijd op een makkelijke manier beschikbaar voor iedereen. Echter blijft het realiseren van een datagedreven cultuur nog een grote uitdaging. De nieuwe privacywet AVG heeft daarentegen geen belemmering gevormd.

Alle data op één plek
Steeds meer bedrijven werken datagedreven. Maar slechts 20% heeft een gecentraliseerd en actueel beeld van al hun data – verzameld op één plek. In 2017 en 2018 gaven 30% van de ondervraagden aan dat ze een dergelijk centraal beeld hebben van de klant. De laatste jaren hebben we steeds meer beschikking gekregen over data en nieuwe systemen, waardoor nog niet alles in één gekoppelde database te vinden is. Ook is maar bij slechts 12% van de organisaties de juiste data op een gemakkelijke manier te vinden voor iedereen.

Privacywet AVG is bijna geen belemmering
36% van de ondervraagden noemt de datakwaliteit als grootste uitdaging op het gebied van data-driven marketing. Volgens 35% ligt het probleem voornamelijk bij techniek en systemen. De organisaties zien zelf dus ook in dat er een verbetering mogelijk is. Net als vorig jaar streven ze om een datagedreven cultuur te realiseren. De invoering van de nieuwe AVG wet heeft daarentegen amper problemen opgeleverd. 8% geeft aan dat processen zijn aangepast of stilgezet. Dat is een mooi laag getal.

Gepersonaliseerde e-mails
Data wordt voornamelijk gebruikt om gegeven informatie zo goed mogelijk af te stemmen op de ontvanger. In e-mail wordt het meeste gebruik gemaakt van personalisatie. Maar liefst 75% van de bedrijven sturen gepersonaliseerde mails en 60% personaliseert ook de direct mail. Bij websites gebeurt dat voor 41,2%, op sociale media voor 37,7% en voor video – nu nog – 22,9%. Men verwacht dat de budgetten voor deze drie kanalen het meeste gaan stijgen. Logisch ook, want er wordt steeds meer en meer gebruik gemaakt van internet.

Personalisatie een trend?
IIT bij Safari en ETP bij Firefox zorgt er in de basis voor dat bezoekers niet gevolgd kunnen worden over verschillende websites. Met ITP worden privacygevoelige methoden van tracking zoveel mogelijk geblokkeerd. Dit lijkt op invloed op de mate waarin personalisatie mogelijk is, maar toch denkt 50% van de ondervraagden dat deze ontwikkeling ervoor zorgt dat personalisatie in de nabije toekomst blijft. Personalisatie wordt zelfs genoemd als een van de meest veelbelovende trends. Alsook artificiële intelligentie (AI) en machine learning. Van de ondervraagden denkt zelfs 25% dat AI en machine learning binnen drie jaar al het werk van de marketeers zullen overnemen. Daarbij verwacht 40% dat de marketingkalender helemaal overgenomen worden door automatisch getriggerde campagnes.

Mijn visie
De resultaten van dit Data Driven Marketing Onderzoek geeft mooie, vernieuwende inzichten over hoe een bedrijf betere beslissingen kan nemen en er naar toe werken om een voorspellende organisatie te worden. Hierdoor kan de interactie met de klant verbeteren op alle kanalen en de beste klantervaring realiseren.

Auteur: Isa Maassen

Leave A Comment