Sommige smartphone-spellen luisteren naar wat uw microfoon opneemt, maar niet om te horen wat u zegt. In plaats daarvan proberen ze te horen wat je aan het kijken bent. Dit is iets wat smartphone-apps al een tijdje doen: via microfoontoegang achterhalen wat je kijkt, welke advertenties je hoort en zelfs welke films je ziet. Big Brother is watching you… ja zeer cliché maar wel een feit. Moeten we gerustgesteld worden nu er een persbericht door Google de wereld is uitgestuurd? “Apps kunnen na een geplande grote Android software-update niet langer in de achtergrond meekijken of -luisteren via de camera en microfoon, artikel Nu.nl” Hoe zit het met Apple? Hoe gaat Google dit controleren?

Het lijkt wel een goedkope horror film scenario als je een artikel leest met als titel: “Amazon Knows Alexa Devices Are Laughing Spontaneously And It’s “Working To Fix It”” Ze wilden gewoon het licht uitdoen. “Na het derde verzoek reageerde Alexa niet meer en lachte evil in plaats daarvan.” Een Apple Homepod, Google Home of een Amazon Alexa zal ik nog lang niet kopen. Nog niet… maar ooit zal je huis een vooraf geïnstalleerd draadloze slimme luidspreker hebben. Of ieder huis zal een persoonlijke Artificial Intelligence “persona” hebben zoals in de film “Her

Nu we het hebben over geven van commando’s aan apparaten met je stem. Er is nu een AI project, Lyrebird, die het mogelijk maakt om binnen enkele minuten een stem te reproduceren. Je stem kan nu super simpel nagemaakt worden.

Je wordt niet alleen afgeluisterd maar ook gevolgd. Je locatiegegevens worden verkocht, vaak zonder je kennis. Locatie gebaseerde advertenties nemen toe, wat betekent dat de branche meer dan ooit mogelijkheden heeft om je te volgen. De mogelijkheid om deze gegevens te lekken of te exploiteren is nog nooit zo hoog geweest.

Netflix, Spotify en Tinder hebben allemaal persoonlijke gegevens van klanten onthuld in een poging virale marketingcampagnes te maken. Natuurlijk is het verzamelen van gebruikersgegevens voor bedrijven een normale praktijk. Het verbetert de personalisatie en service. Maar het toont ook aan hoe ver bedrijven data tracken en je data voor een marketingtruc zomaar gebruiken.

Genoeg “enge” voorbeelden gelezen? Het kan een tikkeltje erger. Reproduceren van je stem is een kinderspel als je het vergelijkt met Deepfake, methode om patronen te vinden in iemands gezicht via machine learning. FakeApp is zo een app waarmee je dit snel en gemakkelijk kunt uitvoeren. Wil je het gezicht van Arnold Schwarzenegger in de film Terminator laten vervangen door Bill Clinton? Ja hoor, het gaat heel snel. Op dit moment is er niet veel verontwaardiging totdat gewone burgers ineens zonder toestemming te zien zijn in een fake porno film

Wat is de volgende stap? …
Wordt vervolgd…

Auteur: Erdinç Saçan

Senior Docent ICT & Business, Coördinator Minor Digital Marketing @ Fontys Hogescholen Eindhoven. Voorheen gewerkt bij Corendon, TradeDoubler en Prijsvrij.nl