Op 26 september vond het Marketing Event plaats in Tilburg, georganiseerd door studievereniging Asset. De locatie waar dit evenement plaatsvond was in de Philharmonie.

Content marketing is relevant voor de klant, want deze kiest zelf waar hij of zij naar kijkt. Merken moeten hier slim op in kunnen spelen, want als je niet iets maakt waar klanten graag naar kijken, hoe moet het dan verder? De kans is groot dat content bij de consument aanslaat als het snel, grappig, authentiek en persoonlijk, speels en handig (bijvoorbeeld tips) is.

 

De eerste spreker van de avond was Joost van de Sande namens AB InBev, een target gedreven bedrijf gevestigd in Breda. Een van de merken die hieronder valt is Hertog Jan. De 3 kernwaarden voor dit bedrijf zijn: ambachtelijk, hoge kwaliteit bier en het is een authentiek merk. De afgelopen jaren zijn ze verschoven van grappige naar meer serieuze reclames met meer diepgang. Als je een consument wil overtuigen moet je consistent zijn met je content. Hertog Jan wil hierbij focussen op de echtheid door bijvoorbeeld echte brouwers te laten zien in commercials en echte brouwers als voice over te gebruiken. Hertog Jan probeert op verschillende manieren de kwaliteit van hun producten aan de consument te bewijzen, bijvoorbeeld door verschillende bierprijzen in de wacht te slepen.

 

De distributie van content gebeurt op meerdere manieren. Ze proberen veel verschillende kanalen te gebruiken om mensen te bereiken, het verhaal op meerdere manieren proberen te vertellen en het daarbij niet te commercieel aan te laten voelen en ook proberen ze andere mensen over Hertog Jan te laten vertellen. Voor alle werknemers binnen een bedrijf is het belangrijk dat je het verhaal van je eigen merk kent, zodat het later makkelijker is om beslissingen te nemen. Daarnaast is consistentie belangrijk en is het raadzaam om altijd je gezonde verstand te blijven gebruiken.

 

Na een korte pauze nam Olof Hovers ons mee in de wereld van RTL. Hij vertelde kort over de structuur binnen RTL en hoe nauw alles met elkaar verbonden is. Ook is het RTL niet ontgaan dat de televisiewereld volop in beweging is; er wordt minder reguliere tv gekeken en video watching heeft nooit eerder zoveel gebruikers gehad. Hun missie is om verhalen te brengen en Nederland te raken in hoofd en hart.

 

Ook zijn er door RTL 3 cases behandeld. De eerste ging over het welbekende programma Goede Tijden Slechte Tijden. Het aantal jonge kijkers (10-25 jaar) liep terug en daarom moest er een strategie bedacht worden hoe ze dit aantal weer konden laten stijgen. RTL zou ingaan spelen op de FOMO (fear of missing out) van de jonge kijkers. Hiervoor is een campagne opgericht en daardoor zijn de likes en engagement enorm gegroeid; mensen gingen weer over hun programma praten. Vervolgens hebben ze gebruik gemaakt van influencer marketing en als laatste stap hebben ze alle gebruikers die op de campagnes gereageerd hebben, proberen te tracken met cookies en zijn deze gebruikers weer benaderd om lid te worden van Videoland.

 

Hierna volgde een case over de serie Temptation Island Vips, die exclusief is op Videoland. Het was voor RTL en uitdaging om het FOMO-effect te creëren rondom een titel die alleen achter de pay wall te zien is. Er is hiervoor uitgebreide data-analyse gedaan en op basis daarvan zijn communicatiemomenten gemaakt met behulp van story telling. Er werd langzaamaan meer bekend gemaakt over de serie door RTL, er werden speculaties gedaan door de doelgroep en er werd al door publiek over de serie gepraat. De campagne is vervolgens ook outdoor voortgezet en zijn er event georganiseerd rondom de serie. De serie bleek uiteindelijk met groot enthousiasme onthaald te worden door de doelgroep en was een groot succes.

 

De derde case ging over een serie die binnenkort uitgebracht wordt op Videoland en gebaseerd is op een boek. Het doel van RTL is om conversie te genereren naar Videoland en Videoland te positioneren als SVOD-service. De challenges die hierbij overwonnen moeten worden zijn het dat onderwerp gevoelig ligt, de serie gewelddadige scenes bevat en vooraf veel negatieve feedback heeft gehad.

 

Lidian Reuvekamp sloot de avond af met haar lezing over Campina. Ze begon met een kort introductiefilmpje en wat informatie over de geschiedenis van Campina. Ze vertelde dat het belangrijk is dat je advertenties relevant zijn voor de doelgroep, passen bij je merk en je advertenties op het juiste moment moet plaatsen. Als afsluiter gaf ze een aantal tips voor succesvolle content mee:

  • Probeer de leefwereld van je doelgroep te begrijpen
  • Zoek naar de sweet spot tussen hen en jouw merk
  • Sluit aan bij het juiste kanaal
  • Wees niet bang om fouten te maken, start klein en leer snel

Je content moet immers in orde zijn, anders blijft de klant niet hangen.

Auteur: Marieke van Houdt, student Fontys Economische Hogeschool Tilburg