Marketing automation wordt ook wel de kapstok van digitale marketing genoemd. De basis die je helpt je customer journey vorm te geven en klanten op elk touchpoint te voorzien van pakkende en behulpzame informatie.

Als je marketing automation goed inzet helpt het je tijd en geld te besparen. Zoals meestal in het leven zul je moeten zaaien voordat je kunt oogsten. Investeren dus. In de juiste software, de inrichting daarvan en alle benodigde content. Veel bedrijven overzien niet goed wat hier allemaal bij komt kijken, en zien er daarom van af.

In dit artikel gaan we in op de acht belangrijkste voordelen van marketing automation, zodat je weer even precies op een rijtje hebt waarom je deze belangrijke stap toch moet zetten.

#1 Een persoonlijker benadering

Hoe vaak open jij een standaard nieuwsbrief nog? De meeste delete je zonder ze te lezen. En als je ze al leest, zijn ze zo generiek dat je er weinig aan hebt.

Klanten willen geen bulk-emails. Ze willen een persoonlijke boodschap. Een bericht dat past bij hun individuele situatie. En dat gaat verder dan de mogelijkheid van Mailchimp om iemand een verjaardagswens te sturen.

De software voor marketing automation zorgt dat je precies weet hoe je klant eraan toe is. Je weet ook precies welke content hem of haar meer boeit, wat de vragen zijn waar je klant mee zit en waar je mee kan helpen. Dát is informatie die je kunt gebruiken voor een persoonlijk gesprek.

#2 Meer en betere leads

Hoe meer je weet over je klant, prospect of bezoeker, hoe groter de kans op omzet. Site-analytics geven je al een schat van informatie, maar met marketing automation software kun je die koppelen aan bestaande klanten. Zo kun je je klanten een mooi aanbod doen voor een vervolgaankoop.

Is iemand nieuw op je site? Dan zorgt de software ervoor dat de nieuwe lead hartelijk wordt verwelkomd en in de watten wordt gelegd.

Zo krijgt elke bezoeker de VIP-behandeling die hij of zij verdient. En aangezien je het slechts één keer hoeft in te stellen, kost dat je geen overuren.

#3 Een sterkere relatie met je klant

Het is veel moeilijker om een nieuwe klant voor je te winnen dan een bestaande klant te verleiden tot een vervolgaankoop. Als je maar een goede relatie met je klant hebt.

Dankzij marketing automation kun je bestaande klanten meer aandacht geven dan de standaard  kerstwens en de speciale actie vlak voor de zomervakantie.

Bij geautomatiseerde marketing kun je alles wat je over je klant weet gebruiken om hem of haar relevante mailings te sturen.

#4 Meer doen met minder geld

Marketing automation kost tijd en geld. De betere software pakketten beginnen rond de €400 per maand, en goede flows inrichten is bewerkelijk. Daar staat veel winst tegenover: tijdswinst, betere conversies en een veel betere klantrelatie.

Bovendien kun je marketing automation gebruiken om andere systemen te vervangen. Dat maakt geld en energie vrij die je kunt inzetten voor nieuwe marketingacties. Laat je marketeers minder saaie werkzaamheden doen. Laat ze doen waar ze goed in zijn: gave, creatieve campagnes verzinnen.

Marketing automation is win-win-win: voor minder budget doe je leukere dingen waar je klanten blij mee zijn. Bovendien heeft iedereen meer lol in zijn werk.

#5 Blije accountmanagers

Marketing en sales zijn twee aparte vakgebieden die veel met elkaar te maken hebben. Het is jouw taak om de jongens en meisjes van sales te voorzien van goede informatie waarmee ze de deal kunnen sluiten.

Marketing automation helpt je op twee manieren. Tegen de tijd dat je lead bij sales terecht komt heeft hij of zij al vertrouwen in jouw organisatie. En je weet ook precies wanneer je lead open staat voor het sales gesprek. En dankzij jouw uitgebreide rapportages weten ze ook precies wat je lead zoekt.

#6 Marketing automation = meten = weten

Marketing automation meet alles. Daardoor kun je jouw marketingstrategie en de gehele salesfunnel testen en optimaliseren. Dat levert veel waardevolle informatie. En het mooiste van alles: één keer instellen en je krijgt de rapportages geautomatiseerd in je mailbox.

#7 Je bedrijf naar de next level

Marketing automation scheelt grote bedrijven veel tijd. Kleinere bedrijven hebben vaak minder klanten en leads. Dat betekent dat de tijdswinst beperkt is. Maar juist voor kleine bedrijven is het automatiseren van standaard marketingstappen slim. Door automatisering kun je je schaarse tijd inzetten voor andere marketing acties. Bovendien, als je marketing automation goed toepast, zul je zien dat het aantal klanten snel toeneemt.

#8 Bottom-line: houd meer over onder je bottom-line

Hebben deze 7 voordelen je nog niet overtuigd? Kijk dan naar de business case. Met marketing automation bouw je, tegen lagere kosten, een  betere klantrelatie op die meer omzet oplevert. Marketing automation versterkt je marges en verhoogt je ROI.

Daar zegt toch niemand nee tegen?

Ieder begin is lastig

Benefits genoeg, maar waar te beginnen? Je dient als eerste een keuze te maken in de juiste marketing automation software voor jouw bedrijf. Je hebt tientallen tools om uit te kiezen, afhankelijk van de grootte van jouw bedrijf, het aantal gebruikers, jouw budget en welke functionaliteiten je nodig hebt. Hubspot, Act-on, Active Campaign en Sharpspring zijn voorbeelden van marketing automation tools. Om je investering in marketing automation er maximaal uit te halen kun je de hulp inschakelen van een bureau. Deze begeleiden dan de gehele implementatie en inrichting en zorgen ervoor dat je snel tot de eerste resultaten komt.

Over de auteur:

Gülay Tuncer is partner en marketing automation consultant bij Emoto, een digitaal bureau gevestigd in Amsterdam. Gülay helpt klanten met het in kaart brengen en optimaliseren van hun customer journeys en het implementen van o.a. Sharpspring en Active Campaign.

Leave A Comment