Op woensdag 24 november heb ik samen met twee medestudenten en docent Koen Suilen het Digital Marketing trends 2022 event bijgewoond. Het event was georganiseerd door Orange valley en vond fysiek plaats.

  1. Een nieuwe digitale klant

Caron Timmermans trapte het event af. Zij vertelde ons meer over het nieuwe digitale speelveld. Caron vertelde ons dat door corona de wereld enorm veranderd is. Dit heeft ook effect gehad op de consument. Mensen bestellen steeds vaker en meer online, dit heeft zijn voordelen omdat e-commerce natuurlijk is gegroeid. Het nadeel is echter dat er een tekort is aan grondstoffen om aan de vraag te voldoen. Het just in time principe is hierdoor niet meer houdbaar. Zij gaf hierin de volgende drie tips:

  • Sneller bijsturen: Test en valideer de digital marketing tactieken die je inzet
  • Business driven approach: Relateer je digital marketing metrics aan je zakelijk succes
  • Klant centraal: Zet privacy en integriteit centraal en speel in op de behoeften van je klant
  1. Een eenduidig klantbeeld

Tom de Kort heeft ons meer verteld over hoe je een data gedreven klantbeeld kan uitwerken en hoe belangrijk het is om dit klantbeeld te baseren op meerdere bronnen. Tegenwoordig kun je met behulp van een heleboel tools inzicht krijgen in je klantgroep. Wat vaak niet gebeurd is dat bedrijven meerdere tools gebruiken om tot één duidelijk beeld te komen van je klant. Tom de kort heeft ons echter uitgelegd dat je met behulp van meerdere tools (Google Analytics, Google Ads en bijvoorbeeld Instagram) een completer klantbeeld kan creëren.

 

  1. Verandermanagement bij een digitale transformatie

Michel Croon heeft ons meegenomen in het belang van digitale transformatie en hoe je dit als organisatie het beste kan oppakken. Hierin heeft hij aangegeven dat het belangrijk is om rekening te houden met de verschillende afdelingen in je organisatie, de teams en de belangen die spelen bij een verandering. De tips die hij hierin meegeeft is dat het belangrijk is om je data te begrijpen, dat de data gecentraliseerd en beheerd dient te worden zodat het door iedereen begrepen en toegepast kan worden.

 

  1. De invloed van machine learning op digital advertising

Tijdens de vierde presentatie hebben wij van Dennis brouwer uitleg gekregen over machine learning. Tijdens deze presentatie is voornamelijk uitleg gegeven over machine learning binnen het programma Google Ads. Je kunt namelijk gebruik maken van auto applied recommendations. Met dit systeem wordt automatisch een advertentie voor je gemaakt die beter zou moeten scoren.

  1. Geef je data context!

Mike van de Burgt heeft in zijn verhaal uitleg gegeven over het belang van context geven aan je data. Hierin heeft hij aangegeven dat het heel belangrijk is om onderzoek uit te voeren zodat je op basis van je data verbeteringen kan doorvoeren. Kwantitatief onderzoek is hierin geschikt om de ‘wat’ te achterhalen en kwalitatief om de ‘waarom’ te achterhalen. De wat zegt iets over het achterhalen van afwijkend gedrag en de waarom achterhaald de beweegredenen.

  1. Het beste antwoord in de Google zoekmachine

Koen Leemans heeft tijdens zijn presentatie meer verteld over het belang van A/B testing voor SEO. Dit is een data gedreven benadering om tot de beste SEO-keuzes te komen. De toegevoegde waarden van SEO A/B testen zijn:

  • Je vindt het beste antwoord voor gebruikers en zoekmachines
  • ROI wordt inzichtelijk
  • Je bespaard inspanningen
  • Je hebt absolute zekerheid

 

  1. Google core web vitals: de nieuwe norm in het meten van de gebruikerservaring

Sander Heilborn heeft ons meer verteld over de link tussen laadtijden en zakelijk succes. Hij heeft ons verteld dat het heel belangrijk is om je website te onderhouden. Het is namelijk bewezen dat men afhaakt wanneer de laadtijd van een website te langzaam is. Een laadtijd van 2.4 seconden voldoet aan de treshold van Google waardoor 75% van de bezoekers tevreden is.

  1. Het belang van een goed dashboard

Tijdens de allerlaatste presentatie heeft Dirk van Sijpveld ons meer verteld over het belang van een goed dashboard. Hij gaf hierin de tip om tot een goed dashboard te komen door de volgende cyclus te blijven doorlopen: testen, evalueren, monitoren en documenteren. Hierbij is het belangrijk om na te gaan voor wie je het dasboard maakt. Het management wil andere data zien dan bijvoorbeeld het marketingteam. Het is daarom soms beter om meerdere dashboards aan te maken.

Geschreven door: Nadia Belkjar

 

Leave A Comment