De editie van Digital Wednesday op 28 maart 2018 ging over Influencer Marketing. Hier vertelden 4 sprekers over hun visie op influencer marketing: Leroy en Marco (Dept Agency), Chloë Alyshea (blogger en influencer) en Tim van der Wiel (goSpooky).

Leroy en Marco trapten af met hun verhaal over het selecteren van een influencer voor een samenwerking met jouw bedrijf. Het is hierbij belangrijk dat je je bewust bent van 3 dingen: Wat je verhaal is, wie je doelgroep is en op welk platform je je verhaal wil vertellen. Wanneer dit bekend is, dien je bewust te zijn van de volgende pijlers:
1. Een influencer met een miljoen volgers is geen garantie voor succes;
2. Hoe hoog is de engagement van het publiek? (o.a. likes, reacties geven de loyaliteit van de fans aan);
3. Past de content van de maker bij het publiek?;
4. Zorg voor een authentieke samenwerking. Wanneer iemand veel samenwerkingen heeft, wordt jouw samenwerking niet meer serieus genomen.

Blijf hierbij onthouden dat influencers geen niche meer is. Een campagne kan daarom het best worden gebouwd op basis van meer data en niet meer vanuit gevoel of cijfers. Hou bij het meten van het succes van je campagne en het bepalen van de KPI’s rekening met de veranderende algoritmes in social media platformen. Niet iedereen ziet je bericht meer. Is organische groei daarom tegenwoordig dood? Nee, hoor. Met de juiste doelgroep en content kun je een groot bereik genereren.

Vervolgens was het woord aan Chloë Alyshea. Zij is blogger en influencer op Instagram. Wanneer ze een samenwerking heeft gebruikt ze haar Instagram voor de mooie foto’s en haar blog om het verhaal achter het merk te vertellen. Alles doet ze vanuit haar eigen naam en persoon. Dit zorgt voor een sterke personal branding en ze is dan ook erg bewust van alles wat ze online plaatst. Haar foto’s op Instagram zijn erg in één stijl, waardoor ze ook selectief met merken een samenwerking aangaat. Ze gaf als tip mee om ook eens “nee” te durven zeggen, wanneer je het gevoel hebt dat een merk niet helemaal goed met je matcht. Wanneer je goed matcht bij het merk en hun content, zorgt dit voor een betere en sterkere samenwerking.

De laatste spreker was Tim van der Wiel van goSpooky, die met zijn 20 jaar al ontzettend veel ervaring heeft in de online wereld. Zijn bedrijf bevat een creative agency, een software studio en een creator network. Hij vertelde dat alles in marketing draait om het krijgen van aandacht, op welke manier dan ook. Hierbij start alles met een (goed) verhaal. Mensen kopen Nike schoenen vanwege hun verhaal dat ze al jarenlang aan je vertellen, niet vanwege de re-marketing banner op een website. Vervolgens kun je een influencer zoeken die jouw verhaal wil vertellen. Ga een (langdurige) relatie aan met de influencer en behandel ze alsof het je personeel is. Die neem je namelijk ook niet aan voor 3 weken. Zij kunnen jou dan vervolgens adviseren met de kennis die ze al hebben over hun platformen, bereik en content. Zoek hierbij de ondergewaardeerde aandacht: échte talenten die op het punt van doorbreken staan. Ga niet op zoek naar wat nu populair is, maar wat stráks populair is. Het is een kwestie van gewoon doen.

Auteur: Anouk Bos, studente Communicatie aan de Fontys Hogescholen in Eindhoven