De februari-editie van Digital Wednesday Eindhoven stond in het teken van Virtual en Augmented Reality. Er waren drie interessante sprekers uitgenodigd: Fleur Stiels van Dutch Rose Media, Jos Westerkamp van Twnkls en Stephan van den Brink van Manus VR.

Fleur trapte de avond af en gaf door middel van voorbeelden antwoord op de vraag: Zijn we klaar voor augmented reality? Ze liet zien dat mensen klaar gestoomd moeten worden voor deze technologie, maar dat het er tegelijkertijd al is. Denk maar aan Pokémon GO, het laat je interacteren met de omgeving waar je in staat. Een ander bekend voorbeeld zijn de filters op Snapchat. Een van de ontwikkelingen die zij besprak zijn hologrammen van mensen. Wanneer je bijvoorbeeld een familielid aan de andere kant van de wereld hebt wonen, zou deze op de bank naast je kunnen zitten door middel van een hologram. Onwerkelijke technologie! En om terug te komen op de beginvraag van Fleur, zijn we klaar voor augmented reality? Het antwoord is JA!

Het bedrijf Twnkls waar Jos Westerkamp marketing manager is, is gespecialiseerd in het maken van AR-apps en alles wat daarmee te maken heeft. Zij hebben bijvoorbeeld een app voor IKEA gemaakt, waarbij de klant door middel van de app meubels kunt plaatsen in je huis. Past dat ene bed wel goed in onze slaapkamer? Staat die bank leuk bij de rest van ons interieur? Door deze app kan de klant er eenvoudig achter komen. Mijn persoonlijke mening hierin is dat IKEA een voorloper is met deze app en dat vele winkel(ketens) nog zullen volgen.

Manus VR van Stephan van den Brink heeft een brug geslagen tussen de fysieke en virtuele wereld. Zij hebben een high end data-handschoen ontwikkeld, die ervoor zorgt dat je handen in real-time kunnen interacteren in virtual reality. Deze ‘uitvinding’ is niet onopgemerkt gebleven; astronauten van NASA gebruiken de handschoen om te trainen voor het International Space Station. Daarnaast gaf Stephan argumenten waarom VR nog niet massaal aanslaat: voor de klant is de meerwaarde vaak niet duidelijk, het is duur en de verkeerde marketing wordt ingezet.

Na afloop van de sprekers was er nog een informele borrel waar zowel sprekers als gasten nog even konden napraten.

Ik vond het een hele interessante avond, waar ik een beter beeld heb gebreken van wat AR en VR is en wat de eindeloze mogelijkheden ervan zijn. Ik sluit deze blog af met dezelfde quote waar Fleur haar presentatie mee afsloot: “It’s a phenomenal time to be human!”

Auteur: Yaël Y.G.M. van den Bosch, student communicatie aan de Fontys Hogeschool Marketing en  Management