Door nieuwe Europese privacywetgeving mogen internetbrowsers het gedrag van internetgebruikers vanaf 1 januari 2024 nog maar zeer beperkt tracken met ‘cookies’. Slecht nieuws voor MKB-ondernemers, stelt Aartjan van Erkel, de ‘beruchtste copywriter van Nederland’ en tweevoudig nummer 1 bestseller-auteur. “Dit vermoordt populaire vormen van online marketing voor ondernemers, en ze hebben nog maar 1 jaar de tijd om eigen media op te bouwen.”

“Bedrijven kunnen klanten door de invoering van de nieuwe Europese privacywetgeving per 1 januari 2024 heel moeilijk meer persoonlijk targeten via advertenties op social media”, stelt Van Erkel. “Een van de oplossingen voor ondernemers is: je marketing zo veel mogelijk via ‘eigen media’ doen. Als ze straks nog veel mensen willen bereiken met hun berichten, hebben ze dus nog maar 1 jaar de tijd om die eigen media op te bouwen.”

Onwetendheid bij ondernemers

Van Erkel stelt: “Elk bedrijf dat afwacht, zich niet voorbereidt en afhankelijk blijft van online advertenties en het tracken van hun klanten via platforms zoals Google en Facebook, is door deze ontwikkeling heel kwetsbaar. Want de nieuwe Europese wetten – het Digital Services Act Package dat ingaat op 1 januari 2024 – zorgen ervoor dat hun voornaamste bron van omzet langzaam opdroogt of zelfs volledig wordt afgesloten.”

Lucratieve online marketing- en salestechnieken zoals conversie-optimalisatie van websites door AB-testen, retargeting van advertenties op internet, en ‘lookalike’-doelgroepen aanmaken voor Facebook-advertenties, worden onmogelijk door de nieuwe wetten.

“Het zijn nieuwe tegenvallers voor iedereen die bezig is met online marketing. Al jaren worden de mogelijkheden voor gepersonaliseerd adverteren en verkopen op internet door nieuwe wet- en regelgeving steeds meer aan banden gelegd”, licht Van Erkel toe. “Waar bedrijven voorheen gericht hun advertenties konden tonen aan groepen mensen met specifieke eigenschappen, gaat social media marketing hoe langer hoe meer op broadcast advertising lijken, zoals commercials in traditionele media als radio en tv.” Van Erkel: “Met hagel schieten is te kostbaar voor MKB-ondernemers, maar daar gaat social media marketing helaas wel op lijken straks.”

“Deze nieuwe realiteit leidt tot meer problemen voor ondernemers, die zich toch al sinds begin juli bedreigd voelen door de inflatie van 10,3 procent – de hoogste inflatie sinds 1975 – die hun omzetten uitholt en de lifestyle van hun gezin bedreigt”, vertelt Van Erkel. “Daar komt nog bij dat ze moeilijk aan goed personeel kunnen komen en dat de geldmarktrente hard stijgt door de recente interventies van De Nederlandsche Bank, waardoor zakelijke kredieten duurder zijn geworden.”

Bouw media op eigen grond

Volgens Van Erkel is het daarom het beste als ondernemers vóór 1 januari 2024 zelf media ‘op eigen grond bouwen’. “Wanneer ondernemers hun eigen media creëren en gebruiken, zitten ze ‘safe’. Want daar zitten er geen cookies of algoritmes in de weg die bepalen wie je kunt bereiken. Via eigen media praat je ongestoord met je eigen publiek en dat blijft ook zo.” Hij licht toe: “Voorbeelden van eigen media zijn e-mailnieuwsbrieven, websites, boeken, podcasts, audioboeken, webinars, direct mail, memberships, online trainingen, masterminds en presentaties. Ondernemers focussen nu vaak sterk op social media – begrijpelijk omdat ze daar in het verleden heel makkelijk en betaalbaar gepersonaliseerde content konden tonen aan klanten – maar gelukkig zijn er dus ook andere, eigen media waarop je onafhankelijke marketing kunt doen. Die blijven overeind staan als deze tornado in 2024 door het online marketinglandschap raast. Via eigen media beïnvloed je klanten, overtuig je ze en vang je koopsignalen op. Je praat daar ongestoord met je eigen publiek, kunt zeggen wat je wilt en kunt je berichten personaliseren – en dat blijft ook zo. Als je nu begint om je eigen media uit te bouwen is het straks nog steeds mogelijk om relaxt te zaaien en te verkopen zonder dat je afhankelijk bent van cookies, algoritmes, almachtige internetplatforms en keiharde wetgevers.”

“Social media marketing gaat kapot”, stelt Aartjan van Erkel. De beruchtste copywriter van Nederland raadt MKB’ers daarom aan om op ‘hun eigen grond’ te bouwen, in plaats van afhankelijk te zijn van de algoritmes van social mediakanalen. (Foto: Schrijven voor internet/Aartjan van Erkel)

Leave A Comment