ChatGpt is de afgelopen tijd veel in het nieuws. Met één simpele vraag aan deze en andere AI-apps kunnen gebruikers hele documenten laten schrijven. Vooral het onderwijs ziet hierin een gevaar. Het maakt het voor docenten veel moeilijker om de kennis van een leerling of student te controleren.

Toch ziet OpenMaze dit niet als een risico. De ChatGPT Detector biedt juist een kans om met leerlingen in gesprek te gaan. De eerste versie van deze tool kan precies aangeven of een stuk tekst al dan niet door een AI is geschreven. In volgende versies wil OpenMaze ook een samenvatting en relevante vragen genereren. Met behulp van deze tool kunnen leraren dan snel en efficiënt met de leerling in de inhoud van het document duiken door middel van gerichte vragen.

OpenMaze is van mening dat het enkel detecteren van gegenereerde teksten en studenten bestraffen op het gebruik ervan niet bijdraagt aan de leerervaring van studenten. Het is een hulpmiddel waarmee leerlingen en leraren moeten leren omgaan. Het onderwijs kan dit soort nieuwe technologieën niet negeren; veel beter is om die te omarmen en op de juiste manier te gebruiken.

OpenMaze is een startup van Fontys Studenten: Ruben Fricke, Niek van Dam en Max van Hattum.

Voor meer informatie kunt U contact opnemen met Niek van Dam

Niek van Dam | hello@openmaze.io

Leave A Comment