Google Tag Manager is een veelgeprezen tool en maakt het mogelijk om door middel van tags meetcodes en fragmenten gecentraliseerd te implementeren op een webpagina. Één stukje code dus voor gebruik van verschillende doelen. Daarnaast beheer je tags, zonder inhoudelijk de code te wijzigen. Dat klinkt harstikke interessant. Dat is ook de reden dat ik mij meer ben gaan verdiepen in deze tool en de mogelijkheden. Graag deel ik mijn ervaringen met je!

Gemakkelijk koppelen van verschillende datasets

Het kan een hele uitdaging zijn om meerdere analyse- en te beheren. Overbodige of onjuiste tags kunnen gegevensmeting verstoren en prestaties verslechteren. Google Tag Manager maakt de implementatie en het beheer van tags eenvoudiger.

Werken vanuit één centraal platform

Soms staan er op een website zoveel tags en worden er zoveel verschillende dingen gemeten dat je snel het overzicht kwijtraakt. Voor het plaatsen van tags of code is ook enige kennis van coderen nodig. Daarnaast kunnen verkeerde handelingen je website juist vertragingen in plaats van versnellen. Google Tag Manager kan hiervoor een handig hulpmiddel zijn. Met Tag Manager hoeven stukjes code niet meer handmatig toegevoegd te worden aan een website, maar worden ze beheerd vanuit één centraal dashboard.

Voordelen van Google Tag Manager

  • Tags beheren vanuit één centrale plek.
  • Verschillende versies van tags beheren.
  • Snellere websiteperformance door één enkel uitgiftepunt.
  • Voor wijzigingen minder afhankelijk van ontwikkelaars.

Hoe werkt het verzamelen van gegevens?

Om statistische gegevens met behulp van Tag Manager te verzamelen, installeer je eerst Tag Manager om op elke pagina paginaweergaven via Google Analytics te kunnen meten. Daarnaast kan je verkeersbronnen bijhouden met conversietracking van Google Ads. Ook kan je advertenties targeten op gebruikers die je website al eens eerder hebben bezocht. Dit doe je met de Google Ads remarketingtag. Zoals je merkt is er voor elk meetbaar doel wel een tag beschikbaar, of kan er een tag geconfigureerd worden.

Hoe implementeer je tags?

Voordat je start met het gebruiken en instellen van tags binnen Tag Manager, is het slim om een implementatieplan te maken. Zeker bij grotere websites of webshops, omdat daar verschillende dingen plaatsvinden. Denk aan aankopen, contact-aanvragen, views op video’s of blogs of pagina’s die worden gelezen.

Bij het implementeren van tags is het slim om rekening te houden met:

  • Welke (bestaande) sitetags komen beter tot hun recht in Google Tag Manager?
  • Indien mogelijk migreer je alle tags, zodat Tag Manager echt het centrale platform is. Zo zijn extra code wijzigingen niet meer nodig.
  • Welke statische en dynamische waarden wil je doorgeven? Dit kunnen bijvoorbeeld gebruikersgegevens, boekingsgegevens of aangepaste data zijn.
  • Zoek uit welke tags je nodig hebt, om alle gewenste gegevens zorgvuldig te verzamelen. Dit kunnen gegevens zijn die je terug wilt zien in Google Analytics, maar zelfs ook third-party.
  • De tags en data die je wilt meten, moeten terug reflecteren naar bedrijfsdoelstellingen, zodat je weet dat je de juiste gegevens analyseert.

 

Wat betekent Tag Manager voor professionals?

Tag Manager maakt data meten via een diversiteit aan bronnen erg gemakkelijk. Één klein stukje JavaScript code (ook wel een ‘containerfragment’ genoemd) regelt alle communicatie. Dit kleine stukje code plaats je op elke websitepagina. Vervolgens kun je tags toevoegen, verwijderen of er wijzigingen in aanbrengen. Dat ziet er ongeveer uit als de volgende illustratie.

In plaats van handmatig voor elke handeling een nieuw stukje code toevoegen, kan je via Tag Manager een nieuwe tag publiceren in het containerfragment. Omdat je eerder de universele code van het containerfragment op elke websitepagina hebt geïmplementeerd, correspondeert dit altijd met de laatste wijzigingen uit je eigen dashboard. Wanneer gebruikers je website bezoeken, activeert het containerfragment tags op basis van activeringsinstructies die je zelf hebt ingesteld. Vervolgens wordt op die manier de opgehaalde data teruggestuurd naar andere systemen zoals Google Analytics.

 

Tag Manager kan je daarnaast gebruiken voor het beheren van tags op verschillende websites. Je hebt maar één Tag Manager account nodig, om meerdere websites te beheren. Vanzelfsprekend kunnen ook andere gebruikers, agencies of collega’s toegang krijgen tot (een deel van) het Google Tag Manager account. Dat maakt het eenvoudig samenwerken.

Elk Tag Manager account bevat minstens één container. Een container omvat de tags triggers die bepalen wanneer de tags geactiveerd worden of gegevens verzamelen. Zo kan bijvoorbeeld een container een tag bevatten, die doorgeeft wanneer gebruikers een aankoop hebben gedaan, met een trigger die aangeeft dat de tag pas mag worden geactiveerd als een bedankpagina wordt weergegeven en transactie is voltooid.

De mogelijkheden voor het inzetten van Google Tag Manager zijn dus eindeloos en ontzettend divers. Een feit is dat Google Tag Manager een onmisbaar stukje software is, dat gegarandeerd onderdeel uitmaakt van de toolkit van datagedreven marketeers.

Over de auteur
Fabian Viester is ondernemer en communicatiestudent. Met zijn bedrijf Fabian Viester Online Media Advies helpt hij gepassioneerde ondernemers aan betere online zichtbaarheid. Dit doet hij binnen de disciplines: strategiedigital marketingdata & automation en content & creatie. Op dit moment volgt hij de minor Digital Marketing aan Fontys Hogeschool ICT.

Leave A Comment