Elke dag laten hotelgasten miljoenen half gebruikte stukken zeep achter. 14 jaar geleden vroeg een man zich af wat daarmee gebeurde. Het antwoord leidde hem op een pad dat sindsdien tienduizenden levens over de hele wereld heeft gered.

Zeepjes zijn de meest gebruikte voorzieningen bij hotelketens: 86% van de gasten die 1 of 2 nachten in een hotel verblijven, gebruiken de zeep, waarmee ze andere populaire voorzieningen zoals de tv op de kamer (84%), de haardroger (36%) en de parkeerservice (28%) ruimschoots overtreffen.

Hotels zijn zeer trots op de keuze van hun toiletartikelen en investeren enorm veel tijd en geld in het vinden van de juiste merkpartners.

Maar deze kleine zeepjes hebben een groot probleem.

Terwijl sommigen van ons elk stuk zeep dat we te pakken kunnen krijgen mee naar huis smokkelen (een volkomen aanvaardbare zet, volgens hoteliers), laten de meeste gasten grote, half gebruikte stukken zeep achter.

Op schaal is dit een groot probleem:

Er zijn ongeveer 5 miljoen hotelkamers in de VS alleen.
Vóór de pandemie was de gemiddelde bezettingsgraad ~66%.
Dat betekent dat hotels, in normale tijden, elke dag 3,3 miljoen stukken zeep gebruiken.
Elk jaar produceert de horeca naar schatting zo’n 440 miljard pond vast afval, waarvan een groot deel zeep en gebottelde producten. Dat is het equivalent van het gewicht van 2 miljoen blauwe walvissen.

Wat gebeurt er met al die zeepresten?

Veertien jaar geleden stelde een man precies die vraag. En het antwoord leidde hem op een pad dat sindsdien tienduizenden levens over de hele wereld heeft gered.

Lees dit indrukwekkende verhaal verder op: https://thehustle.co/the-surprising-afterlife-of-used-hotel-soap/ 

Leave A Comment