Instagram heeft nooit precies uitgelegd hoe het algoritme tot op de dag van vandaag werkt. Het Facebook-bedrijf verzamelde een groep verslaggevers op zijn nieuw te bouwen kantoor in San Francisco om het Instagram-algoritme voor de positionering van feed toe te lichten.

Instagram vertrouwt op machine learning op basis van je gedrag in het verleden om een unieke feed voor iedereen te creëren. Zelfs als je exact dezelfde accounts volgt als iemand anders, krijg je een gepersonaliseerde feed gebaseerd op hoe je met die accounts omgaat.

Drie belangrijke factoren bepalen wat je in je Instagram feed ziet:

Interesses: Hoeveel Instagram voorspelt dat je om een post geeft, met een hogere ranking voor wat belangrijk voor je is, bepaald door gedrag uit het verleden op soortgelijke inhoud en mogelijk machinevisie die de werkelijke inhoud van de post analyseert.
De laatste tijd: Hoe recent de post werd gedeeld, met prioritering van een week.
Relatie: Hoe dicht je bij de persoon bent die het deelde, met een hogere ranking voor mensen met wie je in het verleden veel hebt gecommuniceerd op Instagram, zoals door commentaar te geven op hun berichten of door getagd te worden in foto’s.

Naast deze kernfactoren zijn er nog drie andere signalen die van invloed zijn op de rangorde:

Verschijningsfrequentie: Hoe vaak open je Instagram, omdat het de beste berichten probeert te tonen sinds je laatste bezoek.
Volgend: Als je veel mensen volgt, kiest Instagram uit een groter aantal auteurs, zodat je misschien minder specifieke personen ziet.
Gebruik: Hoe lang je aan Instagram besteedt, bepaalt of je alleen de beste berichten ziet tijdens korte sessies, of dat het dieper in de catalogus graaft als je meer tijd besteedt aan browsen.

Lees verder op: https://techcrunch.com/2018/06/01/how-instagram-feed-works/?guccounter=1