“Hoe kan ik nog betere zoekresultaten generen?” Vraag je aan je docent.
De docent kijkt je met een kleine glimlach aan. Hij heeft deze vraag waarschijnlijk al heel vaak gehoord. Telkens weer dezelfde gezichten van de leerlingen voor zich, blikken die hij al vaak voorbij heeft zien komen. Je kan er niks aan doen maar je gezicht verraad je gevoel, een gevoel van wanhoop, een gevoel dat je vast zit en er niet zelf meer uit komt.


“Wat heb je al geprobeerd?” Vraagt de docent.

Je begint te vertellen over alle mogelijkheden waar je al naar hebt gekeken, met name de SEA-strategie, die je al helemaal hebt uitgewerkt. De docent kijkt verbaasd en vraagt wat het probleem dan is. Je vertelt, dat aangezien je een student bent, je een klein budget hebt en je dit budget niet in SEA wilt steken. De docent geeft een klein lachje. Je kijkt hem vragend aan.

“Ik denk dat je jezelf beter kunt verdiepen in een SEO-strategie.” Zegt de docent.

Je krabt achter je oor en denkt bij jezelf: huh SEO wat is dat dan.

Al drie weken lang heb je geprobeerd meer zoekresultaten te generen en nu komt de docent met deze onzin. Je hebt alle digitale marketingwebsites bezocht, je hebt al het lesmateriaal nog eens doorgelezen, maar SEO, heb je dat hoofdstuk dan echt overgeslagen.

De docent ziet de verwarring op je gezicht en lacht. “SEO, dat zal ik je nu even haarfijn uitleggen. Het enige wat je moet doen, is dit stappenplan volgen.”

STAP 1 BEGRIJPEN SEO
Stap een is begrijpen wat SEO inhoudt. SEO betekend ook wel Search Engine Optimazation. In het Nederlands betekent dit zoekmachineoptimalisatie. SEO is een techniek die gericht is op het optimaliseren van de vindbaarheid van websites door middel van zoekmachines. Factoren die daar een rol in spelen zijn de on-page trefwoorden, de pagina snelheid en de auteur ranking.

STAP 2 IN KAART BRENGEN VAN HET DOEL
De tweede stap is het in kaart brengen van het doel. Vaak is het doel van SEO om zoveel mogelijk bezoekers op de website te generen. Zorg ervoor dat je voor jezelf een realistisch en haalbaar doel voor ogen hebt. Zet deze op papier en voeg er eventueel nog andere kenmerken aan toe zoals bijvoorbeeld: Meer Duitse bezoekers op de website generen.

STAP 3 BEPAAL DE STRATEGIE
De derde stap is het bepalen van de strategie. Als je het doel in kaart hebt gebracht, kan er een strategie ontwikkeld worden. We gaan in dit geval even uit van het doel: Meer Duitse bezoekers op de website generen. Wat is dan ons plan van aanpak?

We gaan bepaalde zoekwoorden op de website plaatsen. Als potentiële bezoekers dan deze zoekwoorden intypen hebben ze meer kans om de website te vinden. Dit kan dus leiden tot meer website bezoekers. Maar hoe bepalen we nu welke zoekwoorden geschikt zijn?

Allereerst gaan we uit van relevante zoekwoorden die betrekking hebben tot jouw website. Als je bijvoorbeeld een kledingwinkel bent net over de grens in Nederland maar toch Duitse klanten op de website wilt verkrijgen, denk dan aan: Kleidung, Bekleidungsgeschäft, trendiges Bekleidungsgeschäft, Damenbekleidung, Herrenbekleidung, Kinderbekleidung, Mode, Stil. Dit zijn relevante en vaak voorkomende zoekwoorden waar mensen op zoeken als ze op zoek zijn naar kleding.

STAP 4 ZOEKWOORDEN ONDERZOEK
Stap vier is een stap die je uit kan voeren maar dat hoeft niet per se. Vind je het namelijk lastig om populaire en relevante zoekwoorden te bedenken, of zie je juist door de bomen het bos niet meer, vrees niet want dan bestaat er altijd nog een zoekwoorden onderzoek. Een fijne, gratis website hiervoor is Ubersuggest. Het idee van deze tool is dat zij zoekwoord ideeën genereren aan de hand van jouw domein of aan de hand van een zelf ingevuld keywoord.

Ubersuggest komt dan met een lijst, die je ook in excel kunt opslaan, met daarop de meest populairste zoekwoorden, waar veel mensen op zoeken. Je kunt hieruit makkelijk relevante zoekwoorden kiezen die van toepassing zijn op jouw eigen winkel of bedrijf.

STAP 5 PLAATS DE ZOEKWOORDEN OP DE SITE
Stap vijf is de laatste stap die je uit moet voeren. Als je SEO-strategie compleet is en je dus weet welke zoekwoorden je wilt gebruiken, dan moet je deze natuurlijk ook verwerken op de website. Zorg ervoor dat je de zoekwoorden op de landingspagina zet en ze mogelijk ook verwerkt in een verhaal zodat het voor de opmaak nog steeds netjes oogt.

Als je niet weet waar je de zoekwoorden moet zetten kan je ze ook onder een afbeelding zetten op je website en als het ware die afbeelding de naam van het zoekwoord geven.
Na alle stappen uitgevoerd te hebben, kun je heel makkelijk zonder al te veel moeite en met een minimaal budget, meer bezoekers op je website genereren.

Auteur: Daniella Rosenau

Leave A Comment