Sociale media worden steeds meer gebruikt en daarom bieden ze ook heel veel kansen voor je onderneming in de vorm van social media marketing. Maar soms is het niet altijd even eenvoudig om overzicht te houden over hoe je marketing op social media het beste aan kunt pakken. Daarom zullen in dit artikel verschillende aspecten van social media marketing aan bod komen. Aan het eind heb jij een compleet idee van hoe je marketing op social media het beste aan kan pakken!

De kracht van sociale media voor marketing

De opkomst van social media heeft een heleboel kansen voor ondernemers geboden ten opzichte van traditionele media. Hieronder lees je meer over wat precies de voordelen van social media als platform om je op te profileren zijn en waarom tijd en geld investeren in social media marketing dus zo’n goed idee is. 

 

Ten eerste bieden sociale media de mogelijk tot interactie met je klanten. Waar je vroeger door middel van traditionele marketinguitingen alleen kon zenden naar je klanten, hebben ze nu ook de mogelijkheid om terug te praten. Dit kunnen ze bijvoorbeeld doen door reacties of likes achter te laten of te stemmen op de poll in je Instagram Stories. 

 

Door je klanten niet alleen een passieve, maar ook een actieve rol te geven gaan ze je merk op een andere manier zien en kan je een ander soort band met ze opbouwen. Veel engagement op social media is goed voor je merk. Klanten vinden zo’n actieve rol niet alleen leuk, maar het biedt ze ook nog eens de mogelijkheid om direct feedback te leveren. Zie dit niet als iets negatiefs, maar juist als waardevol kritiekpunten waar je in de toekomst aan kunt gaan werken om nóg succesvoller te worden. 

 

Daarnaast is het proces van marketing via social media ook een stuk eenvoudiger en sneller geworden. Vroeger diende je voor een reclame een reclamebureau in te schakelen en allerlei zaken met hen af te stemmen. Tegenwoordig zijn alle stappen die je nodig hebt om een marketingboodschap de wereld uit te sturen op je computer te vinden. Vaak is enige wat je hoeft te doen om te beginnen met social media marketing een business account aanmaken op het gewenste kanaal of kanalen. 

 

Doordat er geen reclamebureau meer aan te pas hoeft te komen, is het proces van reclame maken veel directer geworden. In traditionele media was je vaak niet zelf degene die de boodschap ook publiceerde. Hierdoor kon een bericht nog veranderd worden voordat hij het daglicht zag. Met de komst van social media ben jij echter wel de uiteindelijke publiceerder van de boodschap, waardoor je uiteindelijk de complete regie hebt over hoe hij eruit gaat komen te zien.

 

Ook heeft populariteit op social media op verschillende manieren een indirecte invloed op hoe goed je wordt gevonden via zoekmachines. Zo kan je bijvoorbeeld door middel van social media marketing kan je je naamsbekendheid vergroten, waardoor er vaker naar je wordt gezocht via zoekmachines. Bovendien zullen mensen sneller op een link van jou klikken als ze je bedrijf kennen. Hierdoor heb je een hogere click-through-rate. Verder is de kans groter dat mensen langer op je website zitten als je goede content deelt. Daarvoor moet je in je posts natuurlijk wel altijd linken naar je website. Je zou dus eigenlijk kunnen zeggen dat social media marketing een indirecte vorm van SEO is.

 

Ten slotte is een heel groot deel van de wereldbevolking actief op sociale media, waardoor het aantal potentiële klanten veel groter is. Dat is natuurlijk alleen van toepassing wanneer je bedrijf nationaal georiënteerd is. Omdat sociale media namelijk zo internationaal zijn, maken ze het makkelijker om ook mensen die aan de andere kant van de wereld te bereiken. 

 

Daarnaast kan je ook gerichter bepalen wie je boodschap te zien krijgen, waardoor social media marketing een stuk efficiënter zijn dan marketing via traditionele media. Daarover kan je verderop in dit artikel meer lezen. 

Welke kanalen?

In het landschap van social media zijn er tegenwoordig veel verschillende spelers die allen hun eigen sterke en minder sterke punten hebben. Door al deze bomen kan het soms lastig zijn om het bos nog te zien. Welke social media platforms je het best kan gebruiken voor social media marketing is afhankelijk van een aantal factoren. Die worden hieronder uiteengezet, zodat jij beter kunt beslissen welk kanaal het meest geschikt is voor de door jouw gekozen social media marketingstrategie.

Doel

Ten eerste is de keuze voor een social media kanaal natuurlijk afhankelijk van het specifieke doel wat je wil bereiken met deze marketingcampagne. Voorbeelden van een mogelijke focuspunten van je social media campagne zijn bijvoorbeeld het vergroten van je naamsbekendheid, het genereren van meer verkeer naar je website, meer interactie met je doelgroep of juist het creeën van een duurzame band tussen je merk en je klanten. 

 

Wat je gekozen doel of doelen dan ook mogen zijn, het is altijd een goed idee om van tevoren voor jezelf vast te leggen wat je precies wil bereiken met deze specifieke social media campagne en hoe je daar precies wil gaan komen. Misschien neemt het maken van zo’n plan van aanpak wat tijd in beslag, maar waarschijnlijk ben je op deze manier uiteindelijk minder lang bezig omdat je gerichter te werk gaat. 

 

Stel: je doel is een duurzame band met je klant creëren zodat hij terug blijft komen. Dan kan je er bijvoorbeeld voor kiezen om een reeks langere YouTube video’s te maken, want over het algemeen is in-depth content veel beter in het langdurig binden van klanten aan je. Een app als TikTok is hier bijvoorbeeld minder geschikt voor, aangezien de meeste content daar maar een paar seconden lang is. Wel is het gebruik van zo’n soort app goed voor het vergroten van je naamsbekendheid, aangezien deze korte content vaak gedeeld wordt en een grote kans heeft om viral te gaan. 

Type bedrijf

Daarnaast dient het sociale media platform wat je kiest ook te passen bij de image die jij als bedrijf uit wil stralen naar je klanten. Als je je wil branden als een hip en jong bedrijf, dan is Instagram daar waarschijnlijk het meest geschikt voor. Klanten hebben namelijk bepaalde verwachtingen bij de content die ze op een bepaald platform te zien krijgen en bij Instagram is dat bijvoorbeeld vaak inspirerende content. Daarom is het binnen social media marketing ook belangrijk om je content aan te passen aan het kanaal waarop je het plaatst. Dat geldt zeker ook wanneer je actief bent op meer dan één social media kanaal. Ook zullen mensen die je op meerdere platforms volgen de prikkel hebben om je om te blijven volgen als ze op verschillende kanalen diverse soorten content voorgeschoteld krijgen.

Doelgroep

Ook is het uiteraard belangrijk welke doelgroep je precies wil bereiken met je social media marketing. Op elk social medium is namelijk net een ander deel van de populatie actief. Door actief te zijn op het social medium waarop het grootste deel van de doelgroep waar jij je op richt actief is, zal je die groep makkelijker kunnen bereiken. Maar nu even wat concrete voorbeelden: wanneer je je richt op bejaarden, dan ga je die zeker niet vinden op TikTok, aangezien de overgrote meerderheid van de TikTok-gebruikers jongeren zijn. Zo kan je bijvoorbeeld het medium LinkedIn wel inzetten als je doelgroep bestaat uit een zakelijk publiek, maar ook op Twitter heb je dan een redelijke kans van slagen. 

Hierbij is het ook belangrijk om de specifieke tone of voice die je in je posts gebruikt aan te passen op de doelgroep die je aanspreekt. Als je bijvoorbeeld jongeren aan wil spreken, schuw dan zeker niet om trendier taalgebruik aan te houden. Maar als je doelgroep ouderen is, hoef je niet met al die straattaal aan te komen zetten. Hierbij is het wel van belang dat je je merkidentiteit niet uit het oog verliest. Wanneer je tone of voice namelijk niet in lijn is met je imago, kan dit juist een afstotend effect hebben en dus averechts werken. 

Eén of meerdere kanalen?

Ten slotte dien je de keuze te maken of je je gaat focussen op het runnen van één social media kanaal, of dat je je social media campagne wil gaan uitrollen over meerdere social media platformen. Beide strategieën hebben zo hun voors en tegens. Wanneer je er bijvoorbeeld voor kiest om je social media strategie maar op één social media platform uit te rollen, heb je veel meer focus op dat ene project. Doordat je meer tijd in je posts steekt, zal de kwaliteit ervan hoger zijn en zal je door middel van één post meer mensen binnenhalen. Ook zorgt het zien kwalitatieve post er meestal voor dat klanten terug blijven komen. Tegelijkertijd is het beter om actief te zijn op meerdere social media kanalen wanneer je focus is om bijvoorbeeld je naamsbekendheid te vergroten. Door je berichten op verschillende sociale media te posten, zullen je posts namelijk door meer mensen bekeken worden. Hierdoor zullen meer mensen je gaan kennen, maar echt trouw zullen de klanten die je hiermee krijgt nog niet zijn. Voor welke aanpak je gaat, is dus onder andere afhankelijk van het doel van je social media marketing strategie. 

Gratis of betaald?

Nu je hebt gekozen op welk platform(s) je je onderneming gaat promoten, dien je te beslissen of je dit op een organische manier wil doen of gaat betalen voor advertenties. Sociale media namelijk bieden de unieke mogelijkheid tot promotie die in principe gratis is. Door goede content te posten, zul je vanzelf likes en comments krijgen en is er zelfs een grote kans dat mensen je bericht gaan delen of doorsturen naar anderen. Vooral posts die grappig, leuk, inspirerend of juist spraakmakend zijn doen het goed. Ook is het belangrijk om in je posts in te spelen op recente gebeurtenissen en trends. Ten slotte geven de algoritmes achter de meeste social media platformen de voorkeur aan grafische content zoals afbeeldingen en video’s en over het algemeen pakt dit ook sneller iemands aandacht. In plaats van die inspirerende quote uit te typen, kan je hem dus het beste verwerken tot een plaatje met een leuk font een een mooie achtergrondafbeelding. Door dit soort merkgerelateerde content te verspreiden, vergroot je niet alleen je naamsbekendheid, maar door middel van goede content kan je een duurzame band met je klanten creëren. 

 

Maar er is ook de mogelijkheid om je onderneming te promoten via betaalde advertenties. Deze hebben hun eigen voordelen ten opzichte van gratis promotie. Ten eerste kan je met social media advertising je een specifieke doelgroep veel gerichter targetten. Je kan namelijk instellen wie je advertentie allemaal te zien krijgen. Dit kan op basis van demografische gegevens zoals leeftijd, geslacht of woonplaats of zelfs op basis van interesses. Doordat je je op deze manier richt op een doelgroep die een potentiële klant van jou is, is deze vorm van promotie een stuk effectiever dan wanneer je een onbetaalde post op Facebook plaatst die voor iedereen te zien is. Daarnaast is het met betaalde advertising ook mogelijk om de statistieken rondom je advertentiecampagne in te zien. Voor campagnes op Facebook en Instagram zijn deze gegevens bijvoorbeeld terug te vinden in de Facebook Business Manager. Hierin kan je bijvoorbeeld zien hoe veel mensen de advertentie te zien hebben gekregen, er vervolgens op hebben geklikt en het aantal conversies. Deze data kan erg handig zijn, want je kan aan de hand ervan het succes van je gekozen strategie bepalen en evalueren wat sterke punten zijn geweest en wat je in de toekomst beter kan doen. Social media advertising mogen dan betaald zijn, vaak verdien je de uitgave dubbel en dwars terug. Bovendien heb je helemaal zelf in de hand hoe hoog of laag je de kosten wil maken. Je kunt namelijk heel makkelijk een dagelijks of maandelijks budget instellen, waardoor je nooit meer betaalt dan verwacht. Ook kan je doelen stellen stellen en aan het eind van de periode bekijken of je deze behaald hebt. 

 

Vaak is het echter de beste strategie om je zowel te richten op organische promotie als op betaalde advertising. De twee kunnen elkaar zelfs versterken! Zo kun je bijvoorbeeld de bevindingen op basis van de data uit je betaalde campagne toepassen op je reguliere campagne. 

Leave A Comment