Het Nederlandse bedrijf Fectar kwam voor de tweede keer langs Practoraat Mindlabs van ROC Tilburg. Bij het practoraat experimenteren tien docenten samen met studenten met interactieve technologie. Een van de tools die ze gebruiken, is die van Fectar. Hiermee kunnen docenten snel en makkelijk AR omgevingen creëren, interactie aangaan en zo studeren anders, leuker en effectiever maken.

Eugène Kuipers “Consumenten en educatie adoptie gaat sneller dan de business adoptie van AR. Volgens futurologen bestaan de smartphones zoals we die nu kennen binnen 10 jaar niet meer. We komen in een tijdperk waar informatie altijd tot je beschikking is, denk hierbij aan de term Metaverse die je steeds vaker hoort en waarbij grote tech bedrijven zoals Facebook in gaan investeren.’

Een aantal indrukwekkende cijfers van Fectar:

Gelanceerd op 20 januari 2020. Begonnen met drie mensen en nu 17 man sterk.
– 1 Terrabyte traffic per maand
– 3 miljoen views per maand
– 5 miljoen downloads

Sommige films zijn al meer dan 1 miljoen keer bekeken. Vooral auto’s en motoren zijn erg populair. Mensen over heel de wereld willen graag een foto naast een Augmented Porsche of een Bugatti blijkbaar. Je kunt met Fectar namelijk je eigen AR films delen a la Instagram Stories.

Thuis maak je heel gemakkelijk met een groen doek en je mobiele telefoon je eigen holopresenter die je vervolgens in AR plaatst. En dit zonder enige programmeerkennis en zonder dat je moeilijke video edit programma’s hoeft te gebruiken.
Om te achterhalen hoe AR op de meest effectieve manier gebruikt kan worden voor educatie en retail, biedt Fectar heatmaps. Met deze analytics worden de bewegingen en focuspoints van gebruikers inzichtelijk gemaakt. .

Met AR maak je een soort virtueel geheugen. To move is to remember. Hoe meer je beweegt in een ruimte, hoe meer je onthoudt van het Augmented object. Er gaat een soort ‘videorecorder’ in je hersenen aan. Als je AR uitzet dan mist de consument iets. Aankoop conversie wordt dankzij AR 11 keer vergroot. IKEA is een van de pioniers hierin en investeert volop in AR. Binnen het bedrijfsleven gaat het om 3d Assets, 3d straten en digital twins van machines.

We zien dat adoptie in “Mobile only” markten, zoals India, veel sneller is dan “Mobile first” markten waar Nederland onderdeel van uitmaakt. Ook bedrijven als Snapchat groeien heel snel in India. Als je kijkt naar de top 10 Fectar gebruikers in de wereld staat India bovenaan. Maar ook een land als Irak staat in de top 10. De verbinding met het internet en dus de rest van de wereld is voor deze Mobile only landen een smartphone scherm. Dankzij AR vergroot je dat scherm; je kunt een levensgrote virtuele “olifant” in je woonkamer plaatsen. We zien ook dat eagerness in India bijv. heel hoog is. Een inschrijving voor een hackaton stopt daar bij 2000 inschrijvingen. In Nederland mag je al blij zijn als je twintig deelnemers hebt, het liefst staat er ook een prijs tegenover.

Zelf proberen?
De Fectar-app is te vinden in de Google Playstore en de App Store. Hierin zijn meer dan 100 verschillende gratis presentaties te bekijken die door onder meer door partners zijn gemaakt. Daarnaast kan iedereen een gratis proefperiode van 14 dagen aanvragen voor het gebruik van de FectarStudio, waarmee je heel gemakkelijk je eigen 3D AR spaces maakt. Voor contentmakers is er verder nog de mogelijkheid om zich te registreren, om zo deel uit te maken van het wereldwijde partnernetwerk. Ga naar www.fectar.com voor meer informatie over Fectar en Fectar Studio.

Over Fectar
Fectar is opgericht in 2018 door Eugène Kuipers, Rens Lensvelt en Dennis de Laat. Met als doel: het bouwen van een content management systeem dat gericht is op het implementeren van augmented en virtual reality. De eerste app van het team was SpotOn.io, gelanceerd in augustus 2019. Deze applicatie is nu doorontwikkeld en omgedoopt tot Fectar Studio, hét CMS voor virtual – en augmented reality-ervaringen voor elke gebruiker.

Over Practoraat Mindlabs
De kopgroep, die binnen MindLabs opereert, formuleert meerdere opdrachten (omtrent interactieve technologie), en initieert projecten om daarmee haar eigen expertiseniveau te verhogen en deze eventueel door studenten en externe partijen concreet te laten uitwerken en ontwikkelen. Door te experimenteren met het toepassen van AI, VR, AR, serious games, avatars en robots als instrumentarium, doen zij ontdekkingen om nieuwe onderwijsproducten te maken. Hierdoor wordt het onderwijs effectiever en vooral ook leuker!

Door tot de verbeelding sprekende projecten en experimenten in samenwerking met andere kennisinstellingen en bedrijven te realiseren, wil de kopgroep het onderwijs en de collega’s inspireren. De docenten worden hiervoor een dag in de week vrij geroosterd van hun reguliere werkzaamheden: tien docenten van verschillende opleidingen. Er is budget voor de aanschaf van hardware en software, waardoor zij niet tegen beperkingen aanlopen van huidige hardware en software. Zij zijn zodoende op de hoogte van nieuwe toepassingen en kunnen deze ook testen. Wil je zien hoe de docenten aan de slag gaan met AR? Meer informatie? Neem contact op met esacan@roctilburg.nl

 

 

Leave A Comment